Registeren Inloggen
Lian16
Lian16
meer dan een maand geleden

Vlucht Transavia omboeken ivm Corona

meer dan een maand geleden

We hebben op 9 juli een vlucht naar Griekenland geboekt met 4 personen. Zeer waarschijnlijk gaat deze vlucht ondanks de Corona beperkingen gewoon door.

Wij willen de vlucht omboeken naar zomer 2021, omdat we dan weer vakantie hebben met de kinderen.

Dit kan dus niet bij Transavia. Ze bieden bij vrijwillig omboeken van een vlucht die wel doorgaat, alleen de mogelijkheid om de vlucht te verplaatsen naar een datum voor 31 maart 2021. Reden hiervoor geven ze aan is dat er na die datum nog geen vluchtschema’s bekend zijn.

Meer dan redelijk en logisch lijkt mij dat mensen hun ‘zomervakantie’ kunnen verplaatsen naar een zomervakantie een jaar later. In plaats van al te boeken zouden ze ook hiervoor een voucher ter beschikking kunnen stellen die 1 jaar geldig is.

Ik heb uiteraard al contact opgenomen met de klantenservice van Transavia. Zij geven alleen de mogelijkheid om inderdaad de vlucht te verplaatsen naar uiterlijk 31 maart 2021. Ik kon wel een claim / klacht indienen, maar ze gaven aan dat door de drukte, ik waarschijnlijk over 3 maanden pas antwoord krijg. Te laat dus voor mijn vlucht.

Hoe denken jullie experts hierover?

Groet en dank!

    • Saskiap
      meer dan een maand geleden

      Hallo, bij ons precies hetzelfde verhaal. Wij zouden 4 juli naar Griekenland vertrekken en willen omboeken naar volgend jaar zomer. Krijg dezelfde reden te horen bij Transavia….

      meer dan een maand geleden
      • MarianneBooij
        meer dan een maand geleden

        In januari hebben we voor eind augustus een vliegticket naar en onderdak op Kreta geboekt. Ivm de onzekere corona toestand willen we deze vakantie cancellen of iig uit stellen.
        De ticket van Transavia mag kosteloos worden ongeboekt naar dezelfde bestemming voor 31-3-2021.
        Hier hebben we niets aan omdat alle accomodaties dan nog dicht zijn.
        Afgezien van hopen dat de vlucht geannuleerd zal worden omdat de Grieken straks misschien opnieuw besluiten geen Nederlanders te willen ontvangen vraag ik me af of er nog een optie is om toch ooit gebruik te kunnen maken van deze tickets of om ons geld terug te krijgen.

        meer dan een maand geleden
      • MarianneBooij
        meer dan een maand geleden

        De accomodatie op Kreta liet weten dat we vanaf nu tot over 18 maanden alsnog welkom bij ze zijn.
        Transavia zou de termijn ook moeten verlengen naar bv oktober 2021 ipv 31-3-2021. Zeker naar zonnige bestemmingen.

        meer dan een maand geleden
    • liesbethsulter
      meer dan een maand geleden

      Bij ons precies hetzelfde. Wij hebben een vlucht geboekt van Spanje naar Nederland op 20 juli en 4 augustus weer terug. Maar omdat wij tot de risicogroep behoren willen wij geen enkel risico nemen en willen dus onze vakantie 1 jaartje uitstellen. Dit kan dus niet. Om gezondheidsredenen zijn de koudere, natte maanden voor ons geen optie dus nu zijn we gewoon ons geld kwijt.

      meer dan een maand geleden
    • Amberliek
      meer dan een maand geleden

      Ook wij zijn met stomheid geslagen.
      Mijn moeder en tante zouden 4 augustus afreizen naar benidorm met mijn 2 dochters.
      Maar aangezien mijn moeder en tante relatief 65 en 70 zijn durven ze de reis niet aan helemaal niet meer nu de boel weer oplaait en wilde gebruik maken van het gratis omboeken.

      Helaas mag dat maar tot maart dus de zomervakantie met mijn dochters valt zowiezo in het water want ze mag ze niet doorboeken naar volgend jaar augustus.
      Dus dan maar naar eind maart en maar zien of ze er dan nog wat mee zouden gaan doen maar dan waren ze in iedergeval geen geld of tickets kwijt.
      Ik heb gekeken voor eind maart en als ik via transavia dezelfde reis zou boeken voor 4 betaalde ik €525 dus wij dachten dat is mooi hoeft er niks bij betaald te worden aangezien mijn moeder al €1200 euro voor de tickets kwijt is.
      Wij bellen ja jammer moet dus bovenop de €1200 euro die al betaald is wel bijbetalen…toen ik om uitleg vroeg hoe dat zat en dat dat in mijn ogen niet klopte..immers als ik nu gewoon via de site boek ben ik er maar €525 kwijt en geen €1200.
      We zouden eigenlijk geld toe moeten krijgen.
      Kreeg ik een heel bits antwoord en het was graag of niet.
      Mijn moeder heeft nu dus maar besloten de tickets te laten verlopen helaas.
      daar ze niet van plan is om nog eens bij te betalen voor een periode dat ze eigenlijk al helemaal nog niet daarheen wilt omdat ze graag met haar kleindochters op vakantie wilt.
      Dus vakantie kwijt en €1200 euro kwijt.
      Zo kan ik ook zaken doen dat is lekker verdienen zo.
      Gewoon €1200 in je zak steken zonder er een dienst voor te verlenen.
      Slechte zaak van transavia.

      meer dan een maand geleden
    • MrMister
      meer dan een maand geleden

      Voor vliegtickets van Transavia zijn er 3 situaties. Ik zal hieronder beschrijven wat je rechten zijn als consument op basis van de Algemene Vervoersvoorwaarden van Transavia en – voor situatie 2b – de aanvullende coulance i.v.m. Corona zoals beschreven op de website van Transavia.

      1. Vliegtickets met Plus tarief.
      Voor deze tickets is het mogelijk om (tot 14 dagen voor de vluchtdatum) de vluchtdatum gratis te wijzigen. Alleen moet je wel een prijsverschil bijbetalen (als de tickets daarentegen goedkoper zijn, krijg je het prijsverschil niet terug). In de voorwaarden is geen beperking opgenomen ten aanzien van de nieuwe vluchtdatum. Het is dus ook mogelijk deze te wijzigen naar bijvoorbeeld de zomer van 2021. Alleen gaat dit in de praktijk niet, omdat het vluchtschema voor zomer 2021 nog niet bekend is. Ik heb contact hierover gehad met de klantenservice van Transavia. Wat Transavia adviseert, is om de datum van de tickets te wijzigen naar een datum die wel mogelijk is (voor Griekenland bijvoorbeeld naar een datum in oktober, let erop dat je zowel voor de heen- als terugvlucht een datum kiest waarbij je zo min mogelijk hoeft bij te betalen; de tijd tussen heen- en terugreis is niet relevant). Als in september de vluchtschema’s voor zomer 2021 bekend worden, kan je wederom de vluchtdata wijzigen, dan naar de vluchtdata die je echt wilt.

      2a. Vliegtickets met Basic tarief, vluchtdatum na 30 september 2020
      In principe hetzelfde als Situatie 1 hierboven, met als belangrijk verschil dat je €100 per ticket betaalt voor de wijziging van de vluchtdatum (namelijk €50 per enkele reis). Als je wacht tot 14 dagen voor je vluchtdatum, zou het vliegschema voor 2021 bekend moeten zijn, dus hoef je maar één keer je vluchtdatum te wijzigen.

      2b. Vliegtickets met Basic tarief, vluchtdatum vóór 30 september 2020
      Combinatie van Situatie 1 en 2. Normaliter zou je wijzigingskosten moeten betalen zoals in Situatie 2, maar vanwege Corona hoeft dat niet als je je vlucht wijzigt naar een datum t/m 31 maart 2021. Alleen wil je vliegen in zomer 2021, dus moet je vervolgens de datum nog een keer wijzigen (zodra in september 2020 het vluchtschema voor 2021 bekend is), en voor die tweede wijziging moet je wel €100 per ticket betalen.

      meer dan een maand geleden
      • liesbethsulter
        meer dan een maand geleden

        Belachelijk dit. Er zijn nagenoeg geen mensen die een plus tarief boeken omdat dit een stuk duurder is. Basistarief en dan apart extra koffer bijboeken en stoelen reserveren is een stuk goedkoper. En als je geen extra koffer nodig hebt boek je sowieso geen plus tarief. Dus met andere woorden de meeste mensen hebben totaal niets aan deze shit oplossing. Ik, en ik denk velen met mij, voel me bedonderd. Je boekt een vlucht in de zomervakantie omdat je met je kinderen en kleinkind vakantie wil vieren en nu wordt je verplicht gesteld om je vlucht plaats te laten vinden in de herfst/winter periode?!? Als je dan toch later nog een keer om boekt naar de zomer 2021 dan moet je €50 p.p.p.v. betalen, met z’n tweeën dus €200. Mijn vlucht heeft nu gekost € 264 dus dat schiet lekker op. Ik snap dat Transavia het nu heel moeilijk heeft maar om nu weer op te krabbelen over de ruggen van passagiers vind ik heel kwalijk. Ik ben enorm boos 😡 😡😡

        meer dan een maand geleden
    • Piet43
      meer dan een maand geleden

      In elk geval zien te voorkomen dat je dan lang van tevoren annuleert, want dan verkopen ze de vrije plaatsen gewoon door en is het dubbel kassa voor ze. Een no-show is dan het beste; ben je wel je geld kwijt, maar bij doorboeken zul je zien dat je steeds bij moet betalen, terwijl je geen enkel zicht heb op de corona situatie volgend jaar, en wordt je investering in de tickets steeds groter.

      meer dan een maand geleden