Registeren Inloggen
Dieks42
Dieks42
meer dan een maand geleden

Voorwaarden door pensioenfonds aan Bank

meer dan een maand geleden

Geacht Meldpunt team,
Mijn vraag : mag een pensioenfonds voorwaarden stellen aan de bank van een pensioen deelnemer?
Mijn schoonzuster woont in Canada en ontvangt (partner-)pensioen van het Philips Pensioen Fonds (PPF). Zij heeft een rekening bij een kleine (nuts-) bank, die niet aangesloten is bij het swift-systeem. De swift-specificatie voor de maandelijkse overboekingen worden door PPF onnodig slecht uitgevoerd waardoor er onnodig elke maand 10 euro extra kosten worden afgeschreven door één van de corresponding banken.
Nu heeft PPF aangekondigd dat mijn schoonzuster bij een andere bank die wel aangesloten is bij het swift-systeem een rekening moet openen waar PPF in wil overboeken.
Mag PPF die eis stellen? Is hierover iets in de pensioenwet geregeld? Of mag elk pensioenfonds doen en laten wat zij wil?
Graag uw visie en/of advies.
H. Keers, Den Haag,
tel : 070-3040151,
@ : keersgroothoff@ziggo.nl

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      PPF betaalt naar euro-rekeningen.
      Het is daarom belangrijk dat de gerechtigde, als dat mogelijk is, een zogenoemde ‘eurorekening’ heeft.
      Als de pensioengerechtigde geen eurorekening heeft, moet de pensioengerechtigde naar alle waarschijnlijkheid extra kosten betalen aan de bank (zoals uw schoonzuster): het is nl.niet in alle landen mogelijk om een eurorekening te openen.

      De pensioengerechtigde kan dan misschien elders wel een eurorekening openen of het dringende advies van PPF volgen.

      De voorwaarden van het PPF kunnen wellicht informatie geven over de verplichting om een bank met swift-code (=dringend geadviseerde, andere bank) te laten prevaleren boven een bank zonder swift-code (=huidige bank van uw schoonzus).

      Gaat de pensioengerechtigde niet naar een bak met swift-code zijn de kosten i.d.d. voor de pensioengerechtigde.

      Succes en wijsheid gewenst.

      meer dan een maand geleden
      • Dieks42
        meer dan een maand geleden

        Beste SuperBitch, mijn schoonzuster heeft nu een non-swift bank die euro kan ontvangen en die standaard in CA$ omzet en in haar rekening deponeert. De kosten hiervoor zijn bekend. Maar de extra kosten van 10 euro worden berekend door 1 van de 2 corresponding banken omdat het pensioenfonds weigert het accountnr van die corr. bank op te nemen in de swift specificatie. En die corr. bank boekt van swift over naar non-swift : de bank van mijn schoonzuster. Daarom moet het account bij die tussenbank worden gespecificeerd, en PPF weigert dat te doen, zodat de corr.bank wegens het extra werk die 10 euro kosten inhoudt. PPF eist nu dat mijn schoonzuster van haar non-swift bank overstapt naar een swift bank. En mijn vraag is of een pensioenfonds daar wettelijk toe gerechtigd is.

        meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Kijk in de voorwaarden: uw schoonzus moet hieraan voldoen.
        Tik op de homepage van PPF het woord bankrekening in en u ziet verwijzing(en) naar info over bankrekeningen.

        Toelichting Swift:

        Het internationale betaalsysteem SWIFT regelt de communicatie tussen banken in verschillende landen. Elke bank wordt herkend aan haar eigen unieke SWIFT-code. Grensoverschrijdende transacties worden hierdoor veiliger, eenvoudiger en minder foutgevoelig. De organisatie regelt niet de betalingen zelf, maar wel de communicatie ervan. Het systeem maakt snelle transacties tussen banken mogelijk.
        Is een BIC en SWIFT hetzelfde? Ja en nee. BIC wordt alleen gebruikt in de EU en in landen die zich houden aan de OESO-richtlijnen. SWIFT wordt óveral gebruikt voor interbancaire overschrijvingen. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld is het IBAN-systeem (nog) niet beschikbaar, dus moet je daar SWIFT gebruiken. De codes zien er wel hetzelfde uit, maar het zijn dus verschillende systemen.
        Er zijn inmiddels meer dan 11000 financiële instellingen in ongeveer 200 landen aangesloten bij de SWIFT-organisatie. Al deze banken hebben een eigen unieke SWIFT-code gekregen.

        meer dan een maand geleden
    • Dieks42
      meer dan een maand geleden

      Beste SuperBitch,
      op de website van PPF gezocht op bankrekening, daar staat alleen algemene informatie over een (euro-)rekening etc, . Maar ik vind niets over voorwaarden die PPF aan de bank van een deelnemer mag stellen. Heeft u daarover iets bij PPF gevonden, en zo ja waar? Dit is belangrijk : waar is de wettelijke grondslag voor PPF?
      SWIFT is mij voldoende bekend vanwege mijn ruim 50 jaar ervaring in internationale bankzaken bij de kapitaalgoederen industrie, van BIC’s en MT’s etc.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        U vindt alle informatie in het uitvoeringsreglement (=verplichting vastgelegd in de Pensioenwet).
        Het uitvoeringsreglement is de wettelijke basis gefundeerd in de Pensioenwetgeving.
        De Pensioenwet vindt u simpelweg in de Wettenbank van de Overheid.
        Het uitvoeringsreglement is bij de toekenning verstrekt of via het account van uw schoonzuster in te zien.

        Een officiële machtiging van uw schoonzus aan u opent deuren bij het PPF.

        Gezien uw enorme “financiële ervaring” die u in de laatste zin van uw reactie als sneer jegens mij (=simpele ziel die u van dienst wilde zijn) gebruikt, kunt u dat wellicht zelf even opzoeken, moet immers een makkie zijn voor iemand met zo’n staat van dienst.

        Ik klaar met dit topic.
        Succes.

        meer dan een maand geleden
    • Dieks42
      meer dan een maand geleden

      SuperBitch,
      De machtiging heb ik reeds lange tijd. In de documenten die op de website PPF te downloaden zijn (Uitvoeringsovereenkomst, Statuten etc) is niets te vinden over de bevoegdheid van PPF om voorwaarden te stellen aan banken van deelnemers. Dat lijkt mij ook moeilijk, want PPF stelt pas sinds begin maart dergelijke eisen. Een antwoord op mijn vraag is op deze wijze niet te vinden.
      U heeft het doel van de opmerking over mijn ervaringen met swift verkeerd begrepen. Uw reactie verklaart voor mij uw naamkeuze. Einde communicatie.

      meer dan een maand geleden