Registeren Inloggen
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
meer dan een maand geleden

Welles-nietes door energieleverancier.

meer dan een maand geleden

Wij hebben stadsverwarming.
De standen worden altijd in oktober opgevraagd, waarna de eindafrekening medio november plaatsvindt.
Door drukte in de privé-sfeer ontdekten wij gisteren dat de meterstanden niet zijn opgevraagd.

Toen ik vanmorgen belde beweerde de medewerker, op een onaangename toon, dat er in de 3de week van oktober een mail was gestuurd om de meterstanden door te geven.
Geen exacte datum, geen nieuwe mail o.i.d. alleen: wij hebben een mail gestuurd.
Maar: wij hebben niets ontvangen.
Wel andere mails van de leverancier in oktober j.l. die allemaal gearchiveerd zijn.

Hoe zit dat nu: een mail versturen (zonder leesbevestiging) geeft toch geen garantie dat die mail ook in de ‘inbox van de beoogde ontvanger’ komt?

    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo SuperBitch. ALS een mail is aangekomen / verstuurd heeft hij enige juridische kracht. kijk eens hier:

      http://www.wetrecht.nl/is-e-mail-rechtsgeldig/

      In dit geval bestaat de indruk dat de mail niet is ontvangen. Je kunt nu vragen of de stadsverwarming in hun logfiles wil kijken om te zien of de mail daadwerkelijk is verzonden en bijvoorbeeld niet is blijven “hangen” of om een andere reden niet is afgeleverd. Ze zijn dit, dacht ik, niet verplicht en het is de vraag of dit voor hun technisch mogelijk is. Overigens is een lees- of ontvangstbevestiging nooit verplicht. Kijk ook eens hier:

      blog.iusmentis.com/2014/07/21/hoe-bewijs-je-nu-dat-een-e-mail-aangekomen/

      Maar… wordt lastig ben ik bang (niet onmogelijk)

      meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      MaxPay,
      Ik zal het wellicht niet goed begrijpen.
      De energieleverancier ZEGT een mail te hebben gestuurd.
      Bij ons is díe specifieke mail (opvragen meterstanden) nimmer aangekomen, wel andere mails van dezelfde energieleverancier in dezelfde periode.

      De energieleverancier weigert de gewraakte mail nog een keer te sturen: niet als bewijs en niet voor het opvragen van de meterstand.

      Kijk wij trekken aan de bel, sturen vandaag de meterstanden per mail in met foto’s en houden ‘fingers crossed’.

      meer dan een maand geleden
    • Alex van Kampen
      meer dan een maand geleden

      Ik denk dat we dit nog veel vaker gaan zien. Mijn leverancier zegt dat ze geen email-adres hebben en bij Mijn Budget Energie kan ik geen meterstanden invullen wanneer ze er niet naar vragen. De optie meterstanden invullen is dan niet geactiveerd. Terwijl dat wel het geval moet zijn, naar mijn mening. Budget Energie hoeft en wil geen meterstanden dan kunnen lekker zelf de schatting maken en zegt doodleuk tegen mij dat ik geen bezwaar kan maken terwijl ik de dagelijke standen heb.
      Ze proberen vanalles, houd ze in de gaten.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Alex,
        Het is geen BudgetEnergie maar de praktijken zijn gelijk.
        Ook wij houden ze haarscherp in het vizier: wat we moeten betalen betalen we braaf, maar geen gedonder met wanpraktijken (zoals ze jaar in jaar uit, keer op keer blijven proberen).

        meer dan een maand geleden
      • Alex van Kampen
        meer dan een maand geleden

        Voor mij is het simpel (gedacht) elk bedrijf mag een redelijke winst maken wanneer zij hun werk goed doen, doen ze dat niet dan kost dat hun geld, niet dat van de klant. En informeer de klant goed en tijdig en volledig (valt onder goed). Zolang ik de energiewereld ken hebben ze daar moeite mee dus meer dan 30 jaar en weinig verandering te zien, helaas.

        Volgens mij leest de netbeheerder de meter uit en stelt de leveranciers in de gelegenheid de meterstanden van een server af te halen. Zij lezen dus niet direct de meter uit. Daarom wijzen de netbeheerders en de leveranciers naar elkaar als er problemen zijn met de meterstanden. Netbeheerder heeft de standen op de server gezet dus de meter is uitgelezen, maar als de leverancier niet bij de standen op de server kan zegt hij ik kan de meter niet uitlezen . En dat klopt ook want dat hebben ze nooit rechtstreeks gekunnen. Dit geldt alleen voor de slimme meter. Bij traditionele meters vraag de leverancier aan de netbeheerder om standen. De netbeheerder stuurt een meteropnemer naar de klant of stuurt een brief naar de klant waarin men om de meterstanden vraagt. Dit leest ik op de site van Liander.

        meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Alex,

        Er valt bij ons niets uit te lezen daar wij geen werkende slimme meters voor de leverancier (=uitlezen op afstand niet geactiveerd) hebben.
        Juist om de ellende te voorkomen.

        Werkt al jaren uitstekend bij de stroomleverancier.

        Maar bij de leverancier van de Stadsverwarming niet: slimme meter is medio april aangekondigd, eind april hebben wij bezwaar gemaakt tegen het uitlezen op afstand, ding is eind mei geplaatst en in september gereviseerd (nieuwe gateway).

        Ach ja en dan is het bij ons ook: elk bedrijf mag een redelijke winst maken wanneer zij hun werk goed doen, doen ze dat niet dan is het hun pakkie-an.

        meer dan een maand geleden
      • Alex van Kampen
        meer dan een maand geleden

        Aanvulling op het vorige:
        Hoe worden de meterstanden uitgelezen?

        Afhankelijk van het soort meter dat u heeft, lezen we de meterstanden op de volgende manieren uit:

        bij een slimme meter: op afstand. Hiervoor is uw toestemming nodig, hier leest u hoe u dit kunt doen;
        bij een traditionele meter: we sturen u een brief om de meterstand aan ons door te geven. Liander vraagt één keer per drie jaar de meterstanden op.

        Volgens mij gaat het niet om standen waarmee afgerekend kan maar ter controle van de meter zelf.

        meer dan een maand geleden
      • Max Pay
        meer dan een maand geleden

        Hallo Alex, technisch klopt dit. Er is natuurlijk altijd de optie om ZELF de slimme meter uit te lezen. Veel heb je daar niet voor nodig. Kijk eens hier:

        krijnermerins.nl/domoticz/slimme-meter-uitlezen/

        Behalve de link naar de gratis software linken alle andere links op deze site naar bol.com dus kijk daar mee uit. De data die je binnen haalt is dezelfde als de data die de netbeheerder ziet / opslaat. Als ik het goed begrijp(!) lees je de gegevens ook uit als je “versturen” uit hebt staan. Dus SuperBitch, als je nog een slim neefje of een cyber-buddy hebt/kent misschien een oplossing?

        meer dan een maand geleden
      • Alex van Kampen
        meer dan een maand geleden

        Hallo Max, ik heb al maanden de P1-meter van Home Wizard, werkt ook prima wanneer de automatische uitlezing uit staat. De P1-poort is voor de consument bedoeld. De slimme meter heeft meerdere poorten maar die zijn niet toegankelijk voor de consument (zitten achter de klemmendeksel).

        meer dan een maand geleden
    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Superbitch. Ik kon vrijwel niets vinden behalve een zaak waar het wel/niet ontvangen van een email een belangrijke rol speelde. Wellicht kunt u daar iets mee?

      lawfox.nl/blog/e-mails-ontvangen-bewijs/

      Dit deel lijkt interessant:
      [QUOTE]
      De kantonrechter stelt vast dat gedaagde de ontvangst van de e-mails en de brief van voor 26 januari 2016 gemotiveerd heeft betwist. Eiser dient dan ook op grond van artikel 3:37 BW te stellen en te onderbouwen dat gedaagde deze e-mails en brief wel heeft ontvangen. De kantonrechter oordeelt dat eiser dit onvoldoende heeft gedaan: Eiser heeft slechts gesteld dat het onaannemelijk is dat gedaagde deze stukken niet heeft ontvangen, omdat de e-mails en brief naar het juiste (e-mail)adres zijn gestuurd. De kantonrechter acht dit onvoldoende.
      [UNQUOTE]
      En even verderop:
      [QUOTE]
      Eiser had in deze zaak beter kunnen motiveren dat de e-mails daadwerkelijk waren aangekomen. Sluitend bewijs dat een e-mail is ontvangen is natuurlijk lastig, tenzij een reactie op of een ontvangstbevestiging van de e-mail is ontvangen. In een eerdere rechtszaak had een partij de trackinginformatie opgevraagd bij haar hostingprovider. Hieruit viel af te leiden dat het mailbericht was afgegeven aan de mailserver van de wederpartij. De rechtbank achtte dit wel voldoende om te concluderen dat de mails daadwerkelijk waren ontvangen. Wellicht dat eiser dat in deze zaak ook had kunnen proberen.
      [UNQUOTE]

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        MaxPay,

        Helemaal goed: dat is precies datgene wat ik zocht.
        Hier kan ik mee verder.
        Dank u wel.

        meer dan een maand geleden
    • Alex van Kampen
      meer dan een maand geleden

      Op technisch gebied kan ik het wel allemaal wel volgen, op juridisch gebied is lastig voor mij, ik ging altijd voor redelijkheid zowel voor de klant als voor het bedrijf.
      Gelukkig zijn jullie er nog.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Alex Van Kampen,

        “Redelijkheid zowel voor de klant als voor het bedrijf” is een achterhaald principe bij veel bedrijven en hun medewerkers.
        Ik probeer het ook nog altijd maar heb een paar jaar geleden een grens gesteld.
        Niet leuk maar broodnodig.

        Op dit Forum proberen velen de ander een helpende hand toe te steken.

        meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Update;
      De “meerdere van de medewerker heeft ons gebeld (n.a.v. klacht met bewijsstukken).
      Zij heeft hún fout toegegeven en excuses gemaakt.
      Er was nl.helemaal geen mail verzonden door hen.

      De eindafrekening komt medio december 2023 (zwart-op-wit in een ontvangen mail).

      Case closed.

      meer dan een maand geleden
      • Max Pay
        meer dan een maand geleden

        Hoi SuperBitch. GEFELICITEERD! Zo zie je maar, niet alles direct slikken werkt.

        meer dan een maand geleden