RegisterenInloggen
bexxel58
bexxel58
23 dagen geleden

wijziging vlucht gegevens.

23 dagen geleden

Na annulering van Transavia ivm covid heb ik een voucher gekregen. Toen een nieuwe reis geboekt. Nu van Transavia een e-mail met verandering van tijd van 17.00 naar 06.50. De tweede persoon kan nu niet mee. ivm deze tijd. Voor een nieuw persoon moet ik verandering van naam betalen. Bewust geen geld gevraagd maar een voucher. Nu zijn er extra kosten. Alles was buiten mijn schuld om. Kan dit?

    • Dagmar27
      23 dagen geleden

      Beste Bexxel58,

      (Onderstaande info is op basis van Verordening 261/2004 en het Verdrag van Montréal)
      Vluchttijden veranderd, wat nu?
      U heeft bericht ontvangen van de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie dat uw vluchttijden veranderd zijn. Uw vluchttijden, ook wel vluchtschema, mag wijzigen tot twee weken voor vertrek zonder dat dit consequenties heeft voor de luchtvaartmaatschappij. Doen zij dit minder dan twee weken voor vertrek dan heeft u, volgens Verordening 261/2004, recht op compensatie en eventueel recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten. Het is hierbij belangrijk dat u bewijs bewaart van het moment van informeren.
      Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vluchttijden wijzigen?

      De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen mits zij dit meer dan twee weken voor vertrek aan u communiceren. Dit komt vaak voor bij pakketreizen en tijdens de zomerperiode. De luchtvaartmaatschappij heeft de zorgplicht richting de passagier en moet dan ook de passagier op tijd informeren. Zij kunnen dit via de reisorganisatie doen of direct melden bij de passagier. Wanneer u als passagier de wijziging minder dan twee weken voor vertrek hoort heeft u recht op compensatie en vergoeding van de extra gemaakte kosten. Verordening 261/2004 maakt hierbij geen onderscheid tussen lijn- of chartervluchten.

      Recht op compensatie bij verandering in vluchttijden
      Of u recht heeft op compensatie hangt af van de verandering in de vluchttijden en wanneer u geïnformeerd bent:
      Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie
      Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie
      Bent u 7 dagen of minder voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie
      Daarnaast is het van belang dat u vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit de EU of vertrekt vanuit een luchthaven in de EU.

      Situaties waarbij u geen recht op compensatie heeft
      Niet in alle gevallen heeft u recht op compensatie.
      Als de luchtvaartmaatschappij uw vluchttijden veranderd, omdat er sprake is van een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. Wel heeft u in zo’n geval recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten. Er wordt van een buitengewone omstandigheid gesproken als de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de wijziging in uw vluchtschema. Hierbij kunt u denken aan extreme weersomstandigheden die het niet toelaten om te gaan vliegen of terrorisme.

      Bron en verdere info: Rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl

      23 dagen geleden

      Geef een reactie