Registeren Inloggen
Amethist
Amethist
meer dan een maand geleden

Ziggo GO app

meer dan een maand geleden

Ik heb een Philips android TV. Deze week is er een upgrade geweest in de Ziggo Go app bij Ziggo. Ik kan nu geen uitzending gemist en films kijken op mijn tv, omdat het beeld hakkelt. Voorheen voor de upgrade kon dat wel en waren er geen problemen.De klacht bij Ziggo neergelegd. Zij zeggen dat het komt omdat ik een Philips TV heb en zij kunnen daar op dit moment niets aan doen omdat het een Beta app is. Ik weet niet eens wat dat is. Kan dat zomaar? Ik moet nu betalen voor een dienst die zij niet kunnen leveren.

    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Amethist. Eerst maar, wat is een “Beta-App”? Dit is een applicatie die men aan het ontwikkelen of verbeteren is. Op enig moment zetten ze die klaar zodat mensen die kunnen downloaden en gebruiken. De klachten die ze dan ontvangen gebruiken ze om de applicatie weer te verbeteren. Normaal verwacht je bij de update een melding dat het een “Beta-versie” is. Die zou ik dan zelf afwijzen immers, hij is bedoeld voor mensen die graag de nieuwigheden willen testen.

      Nu het Android / Philips verhaal. Koop je een smart-TV dan is die voorzien van een bepaalde versie van het Google Android operating system. Google gemiddeld 1 a 2 keer per jaar een nieuwe versie daarvan uit. Meestal zodra er een nieuwe telefoon verschijnt is er ook een nieuwe versie Android. Nu is de Android versie in een smart-TV niet altijd te “updaten”. Voor een update moet de fabrikant Google opnieuw licenties betalen maar vaak is het, gezien de gebruikte hardware (chips en zo), ook niet mogelijk die nieuwe versie te installeren. Dit betekent dat de TV dan een “oude” versie van Android draait maar de app’s updaten allemaal naar de nieuwste versie. Nu claimt Google dat Android “downwards compatible” is. Dat wil zeggen dat apps ook op de oudere versie van Android werken maar dat lijkt vaak onjuist. Tenminste, zodra je de apps gaat updaten krijg je problemen. Update je niet dan zal de app (vooralsnog) gewoon blijven werken. Dus heb je een smartphone met Android versie 8 dan lukt het vaak al niet meer on nieuwe versies van bijvoorbeeld YouTube of WhatsApp te installeren. Dat is precies ook zo met de TV. Dus niet de schuld van Philips maar (veel) meer van Google / Android.

      Ten slotte, omdat de Beta-versie niet goed werkte heb je kans dat bij de eerstvolgende update (de “echte” nieuwe versie) het programma weer normaal werkt (als je het dan nog kunt installeren). Dit is voor mij persoonlijk een reden om nooit een smart-TV te kopen. Je kunt, als je dat wilt, met een goedkope “Chromecast” van elke TV een “smart-TV” maken voor veel minder geld ook nog. Houd er wel rekening mee dat een smart-TV (elk Android device) een “privacy killer” is.

      meer dan een maand geleden
      • Max Pay
        meer dan een maand geleden

        Sorry… beetje lang verhaal en voor een “leek” proberen neer te typen.

        meer dan een maand geleden
    • Amethist
      meer dan een maand geleden

      Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik snap het helemaal. Als ik het goed begrijp moet ik nu chromecast aanschaffen om uitzending gemist te kunnen zien. Voor de update werkte alles prima. Hopelijk gaan ze bij ziggo er wat aan doen, want ik geloof niet dat ik de enige ben met dit probleem.

      meer dan een maand geleden
    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Amethist, graag gedaan. Het ligt uiteindelijk allemaal wel wat gecompliceerder. Ook een Chromecast kan/zal “verouderen”, de kachel moet bij Google ook blijven branden. Een TV/Internetprovider als Ziggo of KPN kan niets doen aan de veroudering van software “van derden”. Het probleem ligt eerder bij de TV makers maar… die hebben ook geen keuze, hun producten moeten betaalbaar blijven. Wat wellicht een betere optie voor U kan zijn is een kleine uitbreiding van uw pakket bij Ziggo. Die hebben, neem ik aan, (net als de KPN) een opnamepakket (kost bij de KPN 2,50 per maand en werkt perfect)? Je “zapt” ook zo door de reclame heen, Nu wil ik geen reclame maken voor de KPN maar wij kunnen tot weken “terugkijken” (afhankelijk van de zender) dus dan heb je “uitzending gemist” helemaal niet nodig. Onze “domme” TV is een jaar of 15 oud. Keuzes keuzes…. Veel kijkplezier!

      meer dan een maand geleden