Banken negeren meldingen van WhatsApp-fraude

vrijdag, 13 maart 2020 18:25 NPO 2

In de eerste maanden van 2020 neemt fraude via WhatsApp fors toe. Ook bij de redactie van Meldpunt komen hierover verhalen binnen. Wat doen banken en politie met al deze meldingen?

In heel 2019 is de schade van slachtoffers van WhatsApp een miljoen euro. Begin maart van dit jaar staat de teller al op 350.000 euro. De werkwijze is altijd hetzelfde: oplichters doen zich via de berichten-app voor als een bekende en proberen hun slachtoffers over te halen om geld over te maken.

Het overkomt ook Polly Blok. Een oplichter doet zich voor als haar dochter die dringend geld nodig heeft. Mevrouw Blok maakt 3.000 euro over. Als de fraude uitkomt, meldt ze dit bij politie en de bank en wil zij de naam en het rekeningnummer van de dief doorgeven. Tot haar grote verontwaardiging doen politie en bank niets met haar melding. Mevrouw Blok voelt zich in de steek gelaten. Ook Meldpunt presentator Elles de Bruin wordt op deze manier benaderd door een fraudeur. En ook als zij belt met de bank en de politie is er weinig interesse om de melding te noteren, laat staan hiermee onderzoek te doen. Fred Ootes, teamleider cybercrime bij de politie legt uit wat de politie in soortelijke gevallen doet. Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland licht het standpunt van banken toe.

Ouderen zijn extra kwetsbaar voor het Coronavirus. Hoe gaat de zorg hiermee om? Zorgorganisatie Sensire uit de Achterhoek heeft haar beleid aangescherpt. Wie in de besmettingshaarden Noord-Italië, China of Zuid-Korea is geweest, mag niet bij cliënten komen, zowel thuis als in de zorginstellingen van Sensire. Dit geldt voor zowel bezoekers, leveranciers als (zorg)medewerkers.
Hoe benaderen de andere ouderzorginstellingen de epidemie? Is een bezoekje aan uw bejaarde ouders nog wel verstandig? Conny Helder van ActiZ, de branchevereniging van zorgorganisaties geeft uitleg.