Registeren Inloggen

Abonnement nemen op een e-bike? We vergelijken de prijzen en voorwaarden

Wie een e-bike wil rijden, hoeft niet direct een dure fiets aan te schaffen. Er zijn ook abonnementen voor e-bikes beschikbaar. Welke haken en ogen zitten er aan een abonnement op een e-bike, en wat zijn de verschillen tussen de aanbieders?

E-bike leasen, kopen of een abonnement

Wie een e-bike wil rijden kan een fiets kopen, leasen of een abonnement afsluiten. Een e-bike leasen kan tegenwoordig bij talloze aanbieders. Het grote nadeel van leasen is dat het niet veel verschilt van kopen op afbetaling. Doorgaans sluit je een contract af voor een jaar of drie. Wil je eerder van je contract af, dan moet je jezelf uitkopen. Aan het einde van je leasetijd heb je meestal ongeveer net zo veel of iets meer uitgegeven aan de fiets wanneer je die direct zou hebben gekocht. Het voordeel is dat je bij veel leasecontracten niet opdraait voor schade en slechts gedeeltelijk voor diefstal.

Maandelijks e-bike opzeggen

Wie nog niet zeker weet of een e-bike bij hem of haar past, of voor mensen wiens levenssituatie regelmatig verandert, kan het voordelig zijn om een e-bike te huren met een flexibeler contract. Over het algemeen spreken aanbieders bij wie dit mogelijk is dan over het afsluiten van een abonnement op een e-bike. Het maandbedrag is wat hoger dan bij het leasen van een fiets, maar opzeggen is maandelijks mogelijk. Bij veel abonnementen zitten reparaties en een verzekering inbegrepen.

Flexibele abonnementen e-bike vergelijken

Er zijn nog maar weinig aanbieders van e-bike-abonnementen. Bij Meldpunt zijn 3 merken bekend die in een groter deel van het land actief zijn. Het gaat om Swapfiets, E-bike to go en Noord. Maar er zijn ook kleine, regionale aanbieders, zoals bijvoorbeeld Unibike in Tilburg. We bespreken de voor- en nadelen en verschillen tussen de abonnementen. We focussen daarbij op het maandbedrag, het type fiets, de opzegtermijn, de reparatieservice en het eigen risico bij diefstal. Dat laatste is belangrijk want in sommige gevallen ben je bij diefstal de aankoopsom van een nieuwe e-bike kwijt.

Swapfiets

Maandbedrag en opzegtermijn
Aan een e-bike van Swapfiets ben je maandelijks 79,90 euro kwijt. Je kunt het abonnement dan na 6 maanden opzeggen. Wil je nog eerder kunnen opzeggen? Dan betaal je de eerste maand 29.90 euro extra. Opzeggen kan dan al na een maand. Met het gewone abonnement mag je 1000 kilometer per maand rijden, dat is ongeveer 35 kilometer per dag als je 5 dagen per week rijdt. Rijdt je meer kilometers, dan moet je je abonnement upgraden en 30 euro per maand meer betalen.

Type fiets
Swapfiets heeft een eigen fiets ontwikkeld. Hij is beschikbaar in twee maten, heeft 7 versnellingen, een aanpasbaar stuur en drie standen voor trapondersteuning. De fiets beschikt over een middenmotor wat zorgt voor een natuurlijk aanvoelende trapondersteuning. De accu heeft een capaciteit van 508 Wh. De maximale actieradius is 100 kilometer en het opladen van de accu duurt 7,5 uur. Het gewicht van de accu is 3 kilo. De accu heeft een flink formaat, wat lastig is, want op het verliezen van de accu staat een boete van 500 euro.

Eigen risico diefstal
Het kan natuurlijk zijn dat de e-bike gestolen wordt. Hoeveel eigen risico je dan moet betalen, hangt af van wat je gedaan hebt om het stelen te voorkomen. Zet je de fiets dubbel op slot en haal je de accu eruit, dan betaal je 220 euro. Stond hij enkel op slot, dan ben je 320 euro kwijt. Stond de fiets helemaal niet op slot, maar had je wel de accu meegenomen, dan kost dit 1500 euro. Voor het verlies van de accu ben je hoe dan ook altijd 500 euro kwijt, en accu’s worden volgens het bedrijf heel veel gestolen. Slordigheid in combinatie met pech kunnen je dus een boete opleveren van maximaal 2000 euro. Een deel van de swapfietsen heeft een GPS-tracker, wat de kans groot maakt dat een gestolen fiets wordt teruggevonden.

Reparatieservice
Als de e-bike kapot gaat, door normale slijtage, wordt de fiets ter plekke gerepareerd of vervangen. Ten minste, als je fiets kapot gaat terwijl je binnen het “servicegebied” bent. Ben je verder weg gefietst, dan moet je de fiets zelf naar een swapfietswinkel brengen. Bij swapfiets zit je nooit meerdere dagen zonder fiets. Het bedrijf probeert binnen 48 uur te zorgen voor een reparatie of swap. Je betaalt hier niets extra voor.

E-bike to go

Maandbedrag en opzegtermijn
Het bedrijf E-bike to go richt zich voornamelijk op fietsbezorgers. De abonnementsprijs is 19,50 euro per week, dus iets meer dan 78 euro per maand. Met dit abonnement ben je wel kosten verschuldigd bij schade. Wil je dit afdekken, dan kun je een abonnement afsluiten van 24 euro per week, iets meer dan 96 euro per maand. Het abonnement is direct vanaf de eerste maand al maandelijks opzegbaar.

Type fiets
De afstand die de fiets maximaal kan afleggen zonder bij te laden is 70 kilometer. De fiets heeft een voorwielmotor en gaat maximaal 25 kilometer per uur. Er zitten 7 versnellingen op en een dubbel slot. De accu is 2,5 kilo en heeft een kracht van 250 watt. Je krijgt er een snellader bij om de accu in 4 uur op te laden. De fiets is slechts beschikbaar in 1 maat.

Eigen risico diefstal
Bij diefstal rekent E-bike to go een eigen risico van 300 euro per fiets plus 350 euro voor de accu. Dat geldt alleen als je de fiets op slot had staan (en dat kan bewijzen door de sleutel aan het bedrijf te geven). Heb je de sleutel in de fiets laten zitten en wordt die gestolen, dan moet je 2200 euro betalen. Als de fiets na diefstalmelding wordt teruggevonden betaal je 50 euro.

Reparatieservice
E-bike to go wil altijd zelf de e-bike repareren in geval van schade. Maar bij een basic abonnement draait de gebruiker op voor de kosten. Denk aan 95 euro voor een kapot spatbord, tot 550 euro als de fiets total loss is. Bij een plus-abonnement betaalt E-bike to go de reparaties. Lukt het niet om de fiets direct te repareren, dan krijg je binnen 48 uur een nieuwe fiets.

Noord

Maandbedrag en opzegtermijn
Noord is een apart merk van het bedrijf E-bike to go. Deze tak richt zich op particulieren. De e-bike is veel luxer, en het tarief voor het abonnement is hoger. Een basisabonnement kost 21,50 per week, dus iets meer dan 86 euro per maand. Dit kun je opwaarderen met schadedekking voor 4,50 per week extra (104 per maand) en diefstaldekking, met nog eens 1,50 extra (110 per maand). De opzegtermijn is net als bij de e-bike to go altijd een maand. Je kunt de fiets gratis 7 dagen uitproberen.

Type fiets
Ook deze fiets gaat 25 kilometer per uur. De afstand die je zonder laden kunt afleggen is maximaal 110 kilometer in ecostand, 70 in normale stand en 50 in turbostand. Hij wordt aangedreven door een middenmotor die zorgt voor een natuurlijk gevoel van weerstand bij het fietsen. De fiets beschikt over een ingebouwd GPS-systeem waardoor hij terug te vinden is bij diefstal. De batterij is 508 Wh en doet er 4 uur over om op te laden.

Eigen risico bij diefstal
Bij Noord kost accudiefstal je altijd 350 euro. De kosten bij diefstal van de fiets zijn afhankelijk van je dekking. Bij een basisabonnement of een basisabonnement met schadedekking moet je 700 euro betalen. Betaal je maandelijks 6 euro extra voor diefstaldekking, dan moet je als je fiets gestolen is 350 euro afdragen. Dit geldt alleen als je de sleutel kunt inleveren. Heb je de fiets niet op slot gezet, dan moet je 3500 euro betalen.

Reparatieservice
Ook Noord repareert schade aan de fiets graag zelf. De gebruiker betaalt bij een basis-abonnement, bij de opgewaardeerde abonnementen zijn reparaties inbegrepen. Kan de fiets niet in 48 uur gerepareerd worden, dan wordt de fiets omgewisseld.

Lokale abonnementen

Er zijn ook lokale fietsenwinkels die samenwerken met e-bike-producenten om langetermijnfietsverhuur mogelijk te maken. Een voorbeeld daarvan is Unibike. Informeer bij fietsenwinkels in uw stad of dit soort mogelijkheden er zijn.

Financieel risico

Bij vrijwel alle fietsenabonnementen zien we dat het boete-bedrag bij een gestolen fiets die niet op slot stond, ongeveer net zo hoog is als een nieuwe e-bike van gemiddelde prijsklasse. Je neemt bij het afsluiten van een abonnement dus altijd een financieel risico. Het is dan ook slim om dit alleen af te sluiten als je het maximale boetebedrag kunt betalen zonder in de problemen te komen.

Flexibel

Voor wie niet zeker weet of een e-bike echt iets voor hem of haar is, of voor wie al weet dat hij de e-bike slechts een aantal maanden of een jaar nodig heeft, heeft deze abonnementsvorm duidelijk voordelen. Zeker als ritjes op de e-bike het reizen met de auto of het openbaar vervoer vervangen. Elke werkdag een treinrit van 18 minuten van Utrecht naar Hilversum en weer terug, kost 176 euro per maand. Wie voor dit traject een e-bike gebruikt is via het goedkoopste abonnement slechts de helft kwijt.

Vastigheid is goedkoper

Heb je geen behoefte aan flexibiliteit, omdat je bijvoorbeeld zeker weet dat je de komende drie jaar een e-bike gaat gebruiken, dan zijn deze abonnementen zeker niet voordelig. Voor het lidmaatschapsgeld van een jaar kun je al een budget e-bike kopen. Ook het leasen van een e-bike voor een vast aantal jaar is per maand doorgaans goedkoper dan deze flexibele abonnementen.

Geef een reactie