RegisterenInloggen

Benzineprijs historisch laag, hamsteren dan maar?

De brandstofprijzen zijn historisch laag. Vergeleken met begin 2020, betaalt u per liter een kwartje minder aan de pomp. De vraag is door het coronavirus flink gedaald. Is het handig om wat extra in te slaan voordat de prijzen weer gaan stijgen?

Prijsdaling

Vergeleken met begin 2020 is de benzineprijs bijna 25 eurocent per liter gedaald. Dat betekent: voordelig tanken. Het CBS meldt een gemiddelde prijsdaling van 6,1 procent, de sterkste daling sinds de financiële crisis in 2008. Op veel plekken kunt u voor €1,40 per liter tanken en op sommige plekken zelfs voor €1,35. Op een volle tankbeurt kan dit gemiddeld al een tientje per keer schelen. Het goedkoopste tankstation van Nederland staat bij de Makro in het Brabantse Best.

Wat is er aan de hand?

Momenteel hebben we natuurlijk te maken met de coronacrisis en daardoor rijden veel minder mensen auto. Daarnaast is er bijna geen passagiersvliegtuig meer in de lucht en ook de wereldhandel staat op een lager pitje. Tegelijkertijd zijn Rusland en Saoedi-Arabië – twee olielanden – verwikkeld in een conflict. Als gevolg hiervan draaiden beiden landen de oliekraan wagenwijd open. Hierdoor is er nog eens heel veel olie beschikbaar, maar door de coronapandemie is er amper vraag. Inmiddels is het conflict bijgelegd en wordt er minder olie geproduceerd. Maar er is nog steeds een veel groter aanbod dan vraag.

Olieprijs negatief

De prijzen zijn zo sterk gedaald dat de olieprijs in Amerika negatief is. Dat wil zeggen: oliehandelaren krijgen er geld bij wanneer ze een olievat kopen. Dit is nog nooit eerder gebeurd en het komt omdat de opslag van olie momenteel duurder is dan het product zelf. Hoewel dit natuurlijk effect heeft op de gehele markt, geldt dit niet voor de olie die we in Nederland gebruiken. Dat is namelijk Brent-olie en komt voornamelijk uit de Noordzee. Ook deze olie heeft last van een kelderende prijs, maar is nog niet negatief.

Gaat de prijs nog verder dalen?

De kans dat de prijzen aan de pomp nog lager zullen worden, is klein. In Nederland betalen we aan de ongeveer €1 per liter aan accijns en BTW. Nu de prijs gedaald is naar €1,40, wordt er maar 40 eurocent per liter verdiend aan de brandstof. Volgens Paul van Selms van United Consumers zullen de prijzen naar verwachting niet snel stijgen. ‘We kunnen niet in de toekomst kijken, maar er zijn signalen dat de lage prijs – voor een onduidelijke periode – nog aan blijft houden.’

Brandstof hamsteren?

Die lage prijzen zijn natuurlijk leuk voor de consument, maar niet veel mensen profiteren er nu van. Is het misschien handig om wat extra benzine te bewaren als de prijzen weer gaan stijgen? Volgens Paul de Waal, woordvoerder van de Bovag, is dit idee erg onverstandig. ‘Natuurlijk kun je een jerrycan in de auto neerleggen als je ergens naartoe rijdt waar je niet kunt tanken. Maar jerrycans vol met benzine opslaan is heel gevaarlijk. Het is natuurlijk hartstikke brandbaar.’ Bovendien is benzine maar enkele maanden houdbaar. De Waal: ‘Profiteer van de lage prijzen zolang het duurt, maar ga niet hamsteren.’

Tank tijdens corona E5 in plaats van E10

Als u tijdens de coronacrisis uw auto bijna niet gebruikt, is het verstandig om er minimaal 1 keer in de twee weken mee te rijden. Uw accu loopt namelijk langzaam leeg wanneer uw auto een lange tijd stilstaat. Daarnaast heeft uw brandstof ook een houdbaarheidsdatum. Nou duurt dat vaak wel een paar maanden, maar het is nooit verkeerd om uw motor in de tussentijd even te laten draaien. Volgens Markus van Tol, woordvoerder ANWB, is het verstandig om E5 te tanken in plaats van E10, als uw benzine-auto een paar maanden stilstaat. ‘In E10 zit meer bio-ethanol en die stof is niet goed voor onderdelen van je auto.’

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Ga geen brandstof hamsteren cq opslaan. De risico’s die je loopt zijn groot. Zeer groot.

    In 1972 / 73 was er ook een z.g. tekort. Daar zijn de nodige ongevallen uit voort gekomen.

    Dat de ANWB adviseert terecht E5 te tanken in plaats van E10. Mag de ANWB niet doen.
    Ik adviseer gebruik nimmer meer E 10 . Het is bocht .Lees de ontwikkeling van de kennis van het klimaat. Michel Moor en …
    Ik rijdt Diesel. Sinds ik 5a6 jaar geen witte pomp meer gebruik, met 5 tot 10 % bio zooi, zoals palm en Soja olie rijd ik zuiniger en mijn EGR klep word niet meer vuil.
    Mensen wordt a.u.b. wakker . Het klimaat is een geldmachine. Niet voor de consument.

  2. Direct een goede stimulans voor het Kabinet om Elektrisch te stimuleren.
    Waarom denkt menigeen nu, de olieprijs is toch spotgoedkoop geworden en daardoor …… maar dat is zeer, zeer korte termijn denken.
    Momenteel op dit moment worden de (schalie) pompen op de amerikaanse velden stilgezet, omdat de brent olie TE negatief in prijs is geworden.
    Op den duur betekend dit dat er een TEKORT zal komen op dusdanige grote schaal dat ….. de olieprijs PEPERDUUR zal gaan worden en wel zo duur dat ……..
    Je raad het al denk ik, er geen olie meer aan de de pompen geleverd zal kunnen worden, men zal dan uiteindelijk gedwongen worden tot de elektricsche auto en wee welk land ter werekd die nog geen maatregelen hiertegen heeft genomen.
    Kortom, denk vooortaan eens een beetje door ipv zo kortzichtig te zijn.