RegisterenInloggen

Veel klachten over luchtvaartvoucher, Consumentenbond wil actie

Vliegmaatschappijen bieden klanten na het annuleren van een vlucht door corona een voucher aan. Maar over deze voucherregeling regent het klachten. De Consumentenbond wil dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in actie komt.

Bagagekosten achterhouden

De Consumentenbond kreeg afgelopen weken 450 klachten over de luchtvaartvouchers. Sommige aanbieders houden kosten in op de voucher, zoals kosten voor bagage en stoelplaatsen. Anderen klagen dat tickets niet op een andere naam gezet kunnen worden. Ook zijn er maatschappijen die klanten geen geld teruggeven als zij de voucher niet willen accepteren.

Onduidelijke communicatie

Ook op het forum van Meldpunt stromen de meldingen binnen over luchtvaartmaatschappijen die onduidelijk communiceren over het annuleren van vluchten, de vouchers en de mogelijkheden voor geld terug.

Gedogen

De voucherregeling is een gedoogregeling, benadrukt de Consumentenbond. Consumenten hebben recht op een vergoeding als hun vlucht is geannuleerd vanwege corona. Maar omdat de crisis een enorme financiële klap is voor luchtvaartmaatschappijen is de minister schappelijk. Bedrijven mogen hun klanten een voucher aanbieden in plaats van geldteruggave.

Na 6 maanden geld terug

Maar de manier waarop de regeling nu is ingericht, gaat ten koste van de consument, vinden de Consumentenbond en de ANWB. Een regeling met vouchers is niet per se slecht, maar nu zijn de vouchers niet gedekt tegen faillissement. De overheid zou garant moeten staan. Ook moeten consumenten de voucher na 6 maanden al kunnen inwisselen voor geld, en niet pas na 12 maanden, zoals nu is afgesproken.

Geef een reactie