RegisterenInloggen

Ik heb mijn vlucht gemist, wie is aansprakelijk?

Vlucht gemist door drukte op de luchthaven? Of is uw vlucht geannuleerd? Dan is de volgende vraag wie er opdraait voor de kosten van een nieuwe vlucht, of een vergoeding. MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft uitleg.

Vlucht geannuleerd

“Krijgt u te maken met een geannuleerde vlucht, dan heeft u recht op een vervangende vlucht. Kan de luchtvaartmaatschappij die niet bieden, dan mag u een vlucht bij een andere boeken en die kosten op de luchtvaartmaatschappij verhalen. Een geannuleerde vlucht binnen een pakketreis komt voor rekening van de reisorganisatie. Zij moeten een alternatief bieden. Lukt dat niet, dan heeft u recht op uw geld terug.

Vlucht gemist

Maar wat als je door drukte je vlucht mist? De reisorganisatie kan er niks aan doen, want de reis kon gewoon worden uitgevoerd. Ook het vliegtuig is gewoon vertrokken. De enige die hier mogelijk aansprakelijk voor is, is de luchthaven waar u niet op tijd door de security kon. Het aansprakelijk stellen van de luchthaven is nog geen gelopen race. Juristen bestuderen of hier sprake is van onrechtmatige daad richting de consument. Daarover later vast meer.”

Wat moet u doen?

Jeanine Janssen heeft een aantal tips om de kans dat u geholpen wordt, groter te maken. “Maak foto’s op de luchthaven zodat er bewijs is hoe laat u er precies was. Bewaar parkeerbonnen of incheckmomenten van openbaar vervoer. Heeft u de vlucht al gemist: op maxvakantieman.nl staat een overzicht van verzekeraars die bepaalde (gevolg)kosten vergoeden. Heeft u een rechtsbijstandsverzekeraar? Dien daar alles in. Ook zij onderzoeken mogelijkheden om de luchthaven aansprakelijk te stellen. Heeft u geen rechtsbijstandsverzekering, stel dan in elk geval alvast de luchthaven aansprakelijk. Stuur ze een aangetekende brief met wat er gebeurde, waarom u ze aansprakelijk stelt en voor welk bedrag. Vraag ze om een schriftelijke reactie binnen twee weken.

Bekijk meer tips en adviezen over reizen op www.vakantieman.nl

Geef een antwoord