RegisterenInloggen

Koffer kwijt? Dit is wat er mee gebeurt

In 2019 raakten op vluchthavens wereldwijd miljoenen koffers vertraagd of kwijt. Het gaat het vaakst mis als een passagier tijdens de reis moet overstappen. Maar wat gebeurt er met uw koffer als deze niet meer terug wordt gevonden? In dit artikel leest u wat u moet doen als uw koffer niet op de bestemming aankomt. En hoe u nog plezier kan hebben van andermans koffer.

25,4 miljoen koffers

Het IT-bedrijf SITA doet jaarlijks onderzoek naar vermiste en kwijtgeraakte bagage wereldwijd. In 2019 werden 25,4 miljoen koffers verkeerd behandeld. Dat zijn 5,6 koffers per 1.000 passagiers. Van de 25,4 miljoen koffers raakte 75 % vertraagd, 20%  beschadigd en 5 % vermist.  Overstappen is de grootste reden dat veel koffers vertraagd raken.

Koffer kwijt

Komt uw koffer niet op de (eind)bestemming aan? Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij en vul direct een Property Irregularity Report in. Dit is een formulier waarmee je de vliegmaatschappij aansprakelijk stelt voor verlies of vertraging van je bagage.  De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben een eigen serviceloket op het vliegveld. Vraag een schriftelijke bevestiging of kopie van het PIR-formulier en een bewijs dat uw koffer niet is aangekomen.  Op iedere luchthaven bevindt zich ook een loket voor zoekgeraakte of vertraagde bagage. Informeer hier of uw koffer is gevonden.

Schadevergoeding

Wordt u koffer niet teruggevonden? Dan heeft u recht op een schadevergoeding. Binnen Europa zijn deze rechten vastgelegd in Europese Verordening 889/2002. Buiten Europa vallen deze rechten onder het Verdrag van Montréal. Denkt  u recht te hebben op een schadevergoeding? Neem dan contact op met uw reisverzekering of luchtvaartmaatschappij. Niet tevreden met de afhandeling? Dien een klacht in bij de Geschillencommissie Reizen of stap naar de rechter.

Gevonden!

Achtergebleven koffers op de bagageband zijn de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Het team checkt, nadat iedereen zijn of haar koffer van de band heeft afgehaald, of er bagage is blijven liggen. Gevonden items worden drie maanden bewaard. Heeft de eigenaar zich dan nog niet gemeld? Dan wordt de koffer met inhoud en al vernietigd.  Jaarlijks raken er ook duizenden koffers en tassen en andere spullen kwijt die nog niet ingecheckt zijn. Als een koffer of tas niet binnen drie maanden wordt opgehaald, is het eigendom van Schiphol.

Naar de veiling

Schiphol laat vier keer per jaar de niet opgehaalde koffers en tassen veilen bij Veilinghuis de Eland in Diemen. Wat er in de koffers zit, is niet bekend. Het is gokken wat je krijgt. Het kan een koffer met vuile was zijn maar af en toe worden er ook andere waardevolle spullen aangetroffen zoals kostbare sieraden en antieke voorwerpen.. Om deze reden komen er veel handelaren op de veilingen af maar ook zijn er particulieren te vinden die het gok element geweldig vinden. In de meeste gevallen wordt elektronica van te voren uit de koffers gehaald en apart geveild. Gevonden geld gaat naar goede doelen zoals Unicef.

Benieuwd hoe zo’n veiling gaat.? Vlogger Milan Knol woonde een veiling bij en koopt voor 750 euro aan koffers die nooit opgehaald zijn. Wilt u ook een keer bieden? Hier vindt u de veilingdata.

 

Geef een reactie