RegisterenInloggen

Magda wacht al zeven maanden op haar koffer

Ieder jaar raken op luchthavens wereldwijd miljoenen koffers vertraagd of vermist. Ook de koffer van Ada van Mourik heeft vertraging. En niet zo’n beetje ook: ze mist hem al zeven maanden.

Op reis met de bridgeclub

Ada van Mourik wil in  maart 2020 met de bridgeclub op vakantie naar Marokko. Maar vlak voordat ze het vliegtuig van easyJet in stapt, bedenkt ze zich. Ze heeft net gehoord dat Marokko vanwege corona het luchtruim gaat sluiten voor vluchten van en naar Nederland. Ada gaat daarom niet mee. Maar haar koffer vliegt wel die kant op.

Gehoorapparaat kwijt

Ada wacht tevergeefs bij de bagageband. Al snel hoort ze dat haar koffer in het Marokkaanse Agadir staat. Ze belt en mailt met luchtvaartmaatschappij easyJet en de bagageafhandelaar, maar de koffer komt maar niet terug. Ada baalt, want in de koffer zitten waardevolle spullen. Onder andere een gehoorapparaat en opladers van haar mobiele telefoon en haar tablet. De totale waarde van de koffer is meer dan 2.000 euro.

EasyJet zit fout

Pas als MAX Ombudsman Jeanine Janssen zich ermee bemoeit, komt er schot in de zaak. Zodra zij contact opneemt met easyJet staat de koffer binnen een mum van tijd bij mevrouw Van Mourik op de stoep. Weliswaar met een kapot handvat. Volgens Jeanine is een vliegmaatschappij verantwoordelijk voor de levering van de koffer, ook als die vertraging heeft. “Ik begrijp dat het lastig is om een koffer terug te halen als een luchtruim op slot zit. Maar er zijn luchtvaartmaatschappijen die wel naar Marokko vliegen. Die zou de koffer zo mee terug kunnen nemen. Of ze hadden de koffer per post moeten versturen. Dus de mogelijkheid is er zeker!”

Spijtbetuiging

De luchtvaartmaatschappij biedt excuses aan. Dit had niet mogen gebeuren. En ze geven toe dat ze het via een andere luchtvaartmaatschappij hadden moeten regelen. Die had de koffer mee terug kunnen nemen naar Nederland. EasyJet biedt mevrouw daarnaast zo’n 1200 euro compensatie aan. “Dat komt voort uit het Verdrag van Montreal.” Vertelt Jeanine Janssen. “Daar staat in waar iemand recht op heeft bij zo’n lange vertraging. Dit bedrag dekt ruimschoots de lading. ” En mevrouw Van Mourik? Die is blij. Ze gaat het bedrag besteden aan een nieuwe koffer. En wat overblijft gaat in een spaarpotje voor een nieuwe reis.

In dit artikel leest u wat er met uw koffer gebeurt als deze vermist of verloren is.

Geef een reactie