RegisterenInloggen

Niet thuis? PostNL gaat pakketjes rondom huis achterlaten

Wie een pakketje bestelt en dat door PostNL laat bezorgen, kan zelf bepalen waar het pakket achtergelaten wordt. Onder de carport, in de kliko of achter de heg. In dit artikel leggen wij uit hoe de service werkt en waar u als consument op moet letten.

Waar moet het pakket heen als u niet thuis bent?

In februari testte PostNL de ‘niet-thuis voorkeur’ in de bezorggebieden van de pakkettensorteercentra in Goes, Leeuwarden, Born en Venlo. Ontvangers konden kiezen uit drie mogelijkheden: afleveren bij de buren, bij een PostNL-punt of op een afgesproken plek. Volgens Dagna Hoogkamer, woordvoerdster van PostNL, was de proef een succes. “We zien dat veel consumenten enthousiast zijn en hun voorkeuren instellen. Ontvangers worden blij van het feit dat ze nu ook regie hebben over hun pakketje als ze niet thuis zijn.” Ook de bezorgers zien voordelen. Het afleveren van pakketjes verloopt efficienter en vlotter. De komende weken wordt daarom de nieuwe werkwijze stapsgewijs over Nederland uitgerold.

In PostNL account voorkeur aangeven

Wie gebruik wil maken van het wijzigen van de afleverlocatie, moet naar zijn of haar persoonlijke PostNL-account. Op dit moment zijn er al ruim zes miljoen mensen die beschikken over een dergelijk account. Deze klanten krijgen al meldingen van tijdvakken, een overzicht van de te bezorgen pakketten en de optie om een bezorgmoment te wijzigen. Daar komt in de komende weken de ‘niet-thuis voorkeur’ bij. Na het plaatsen van een bestelling geeft de ontvanger van het pakket in het account toestemming dat de bezorger het pakket op een andere plek mag achterlaten, mocht er niemand thuis zijn.

Onder de carport, in de schuur of bij het PostNLpunt?

Volgens Hoogkamer blijft het PostNL punt de favoriete locatie van de consument. “Maar we zien dat de nieuwe optie ‘afgesproken plek‘ ook populair is. Als ‘afgesproken plek’ wordt bijvoorbeeld vaak de carport opgegeven. De ontvanger kan zelf het beste inschatten welke ‘afgesproken plek’ het beste bij zijn situatie past.” Daarbij is er verschil tussen het stedelijke en het landelijke gebied. In landelijke gebieden wordt de optie ‘afgesproken plek’ vaker gekozen. Met de laatste optie wordt een plek rondom het huis bedoeld waar het pakket veilig en droog staat en waar de bezorger makkelijk bij kan. Zoals een droge plek in de tuin, een schuur of een garage.

Wie is verantwoordelijk als pakket gestolen wordt?

De ontvanger van het pakket geeft in het PostNL-account toestemming dat de bezorger het pakket op deze afgesproken plek mag achterlaten als er niemand thuis is. Maar wat nu als het pakket na plaatsing gestolen wordt? “PostNL is verantwoordelijk tot het moment van afleveren op de afgesproken plek, vertelt de woordvoerdster. “Nadat het pakket is afgeleverd op de afgesproken plek zijn ontvangers zelf verantwoordelijk als een pakket beschadigd raakt, kwijt is of wordt gestolen. De ontvanger vinkt bij het instellen aan dat hij de verantwoordelijkheid op zich neemt en PostNL niet aansprakelijk stelt voor verlies, schade of diefstal.” Bij kostbare goederen die verzekerd worden verstuurd én pakketten waarbij een handtekening nodig is, kan de ontvanger niet kiezen voor een afgesproken plek. De bezorger zal voor aflevering moeten aanbellen.

Plek afspreken kan ook met DHL

PostNL volgt hierin bedrijven als DHL. Dit bedrijf biedt sinds augustus 2020 de ‘afgesproken plek’ als bezorgoptie.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Een ´bezorgplek´ aangeven is voor PostNL lekker makkelijk evenals voor de DHL. Echter: al naar gelang waar u woont, is het wel tricky of het pakketje er nog ligt als u thuis komt. In deze verruwende tijd met steeds meer egoïsme/egocentriciteit en ongeremd reageren en handelen, is de kans groot dat iemand uw pakketje ongevraagd ´mee neemt´. Ik haal het dan liever of bij de buren of bij een PostNL punt op.

  2. dit word een drama ,waar is mijn pakketje, kaartje in de bus bij aflevering, diefstal of frauderende handelingen, word een welles of nietes spelletje