Registeren Inloggen

Vrijdag op tv: “Slimme” gasmeter loopt door ondanks dichte gaskraan

In Nederland hangen tienduizenden slimme gasmeters die op hol kunnen slaan door een kapotte sensor. Bij tientallen huishoudens meet de meter namelijk een veel hoger gasverbruik dan daadwerkelijk het geval is. En de meter loopt zelfs door nadat gaskraan helemaal is dichtgedraaid.

Grootverbruiker

Marlies Hogervorst en haar gezin gebruiken jaarlijks ongeveer 1200 kubieke meter gas. Eind juli en de hele maand augustus gebeurt er iets vreemds. Alleen in die zomermaanden zou de familie ineens ruim 1400 kubieke meter gas hebben verbruikt. Maar dat is het verbruik dat bij een hele straat hoort. De familie besluit de meter te testen zelf door de gaskraan een aantal nachten achter elkaar dicht te draaien. Maar volgens de slimme gasmeter verbruikt de familie dan nog steeds tientallen kubieke meters gas.

Dit voorval van de familie staat niet op zich. Van de betreffende serie van dit type meter zijn nog duizenden exemplaren in gebruik. Elles de Bruin spreekt met het Nederlands Meetinstituut over de gevoeligheid van slimme gasmeters en praat hierover in de studio door met Joyce Donat van de Consumentenbond.

Nieuwe bank oogt al snel versleten

Elly en Robert Meijer zijn ontevreden over de twee tweezitsbanken die zij maart vorig jaar geleverd krijgen door het bedrijf Meubelzorg. De bekleding van rood velours ziet er al na een paar weken versleten uit. Het echtpaar wil hun geld terug, maar Meubelzorg weigert dit omdat de bankstellen op maat zijn gemaakt.

MAX Ombudsman Jeanine Janssen buigt zich over deze zaak en schakelt een onafhankelijke meubeldeskundige in. In de studio reageert Marko de Boer van Meubelzorg op de bevindingen en de ervaringen van de familie Meijer.

Bekijk de uitzending van Meldpunt op vrijdag 29 april om 19.50 uur bij MAX op NPO 2.

Geef een reactie

Reactie

    Het verbaasd mij dat er nog geen reacties zijn op dit verhaal. Mijn verhaal: Ik heb een slimme meter van Liander en ik ben vorig jaar 2 maanden weg geweest
    en heb de gaskraan dicht gedraaid,ondanks dat heb ik in deze maanden toch een gasverbruik van 0,2 tot 0,3 cub gehad. Het is niet veel,maar reken dit per huishouden.
    Ik heb telefonisch contact gezocht en het enigste wat ze mij konden bieden is de slimme meter na te kijken en als het probleem bij mij ligt zou ik voor de kosten op moeten
    draaien,dus heb ik het er bij laten zitten. Nu ben ik weer twee maanden weg en heb Liander gemaild om mijn slimme meter in de gaten te houden en doe dat zelf ook natuurlijk.