Registeren Inloggen

Iemand machtigen voor DigiD: zo doet u dat

Als u zelf minder vaardig bent in de digitale wereld, kan het fijn zijn om iemand mee te laten kijken. Of u kunt ervoor kiezen om iemand uw digitale zaken te laten controleren en beheren. Hoe kunt u iemand machtigen hiervoor?

DigiD

DigiD is uw online identiteitsbewijs. Met uw account kunt u zaken regelen als het aanvragen of opzeggen van toeslagen en belastingaangiftes inzien en indienen. En steeds meer (overheids)organisaties maken gebruik van een DigiD-inlogmuur. Dat lijkt handig, maar dat is voor digibeten en digitaal minder vaardigen alles behalve ideaal.

Ook voor mantelzorgers en bewindvoerders is het inloggen met DigiD niet altijd handig. Want zomaar inloggen met iemands accountgegevens is niet toegestaan en er wordt vaak ook nog eens gebruik gemaakt van tweestapsverificatie. Hierdoor komt de bevestigingscode niet bij hen binnen, maar bij de persoon voor wie ze zaken moeten regelen. Daarnaast krijgt Meldpunt vaak de melding dat de hulpbehoevende persoon een smartphone nodig zou hebben om de zaken online over te dragen. Toch is dit niet in alle gevallen nodig.

Een machtiging aanvragen voor DigiD

U kunt namelijk zelf een machtiging aanvragen om iemand anders digitale zaken te regelen middels DigiD. Maar hoe pakt u dat aan? Op de website van de Rijksoverheid staat het volgende stappenplan voor wanneer u een machtiging wilt aanvragen:

  • Ga naar de site www.machtigen.digid.nl. Hier kiest u wat u voor de ander wilt gaan doen. Bijvoorbeeld de belastingaangifte of een toeslag aanvragen.
  • Daarna logt u in met uw eigen DigiD account.
  • Vervolgens moet u het burgerservicenummer (bsn-nummer) en de geboortedatum van de persoon voor wie u de zaken wilt regelen invullen.
  • Tot slot moet u de start- en einddatum van de machtiging invullen om de machtiging aan te vragen.

De persoon voor wie u de zaken gaat regelen logt vervolgens ook in met zijn of haar DigiD om de machtiging te bevestigen. Heeft de persoon geen account? Dan krijgt diegene binnen 3 werkdagen een brief waarin een machtigingscode staat. Deze moet met u worden gedeeld zodat u de machtiging kunt activeren. Dat doet u door de code uit de brief in te vullen en het burgerservicenummer van de persoon voor wie u alles wilt regelen.

Zaken regelen namens iemand anders

Bent u eenmaal gemachtigd en wilt u zaken regelen namens iemand anders? Ga dan naar de website waar u moet zijn: voor de belastingaangifte moet u bijvoorbeeld op de site van de Belastingdienst inloggen. Selecteer dat u zaken wilt regelen voor iemand anders, en dat u een geldige machtiging heeft. Log vervolgens wel in met uw eigen DigiD gegevens. Daarna kunt u de naam kiezen van degene die u wilt helpen, waarna u voor die persoon de zaken kunt regelen.

Machtigingen controleren?

Wilt u weten welke machtigingen u heeft? Via mijn machtigingen kunt u alle machtigingen bekijken en intrekken. Indien u het laatste doet, kan de machtiging daarna niet meer gebruikt worden. Wilt u alles nog eens rustig nalezen? Of een filmpje bekijken met uitleg over iemand machtigen? Op de website van de Rijksoverheid vindt u de informatie terug.

(Bron: Archief, Rijksoverheid, MAX Vandaag. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (3)

    ik ben zo dom geweest om mijn DigiD te laten verlopen. Voor een nieuwe aansluiting moet ik een gemeentehuis in Nederland bezoeken terwijl ik in Wallonie, Belgie woon.
    Is er een mogelijkheid dit digitaal op te lossen ? Of in ieder geval op afstand.
    Dank voor uw hulp
    joris witkam

      Geachte heer, beste Joris:

      Als u buiten Nederland woont, kunt u met onderstaande gegevens bij DigiD.nl d.m.v. een aanvraagformulier een [nieuwe] DigiD maken/aanvragen…

      Zo lijkt het simpel, op de site van DigiD kunt u voldoende informatie vinden zoals onderstaande regels suggereren…
      —————————————————–
      “Ik woon in het buitenland

      Woont u in het buitenland? En heeft u een burgerservicenummer (BSN)? Dan kunt u een DigiD aanvragen.

      Had u al een DigiD voordat u verhuisde naar het buitenland? Dan kunt u die gewoon blijven gebruiken.

      Aanvraagformulier als u in het buitenland woont

      DigiD aanvragen als u (binnenkort) AOW krijgt
      Wat heb ik nodig?

      geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart)
      burgerservicenummer (BSN)
      mobiele telefoon waarop u sms-berichten kunt ontvangen
      e-mailadres

      Let op, u kunt uw rijbewijs niet gebruiken als identiteitsbewijs. ”
      —————————————————————–
      Succes en met vriendelijke groet.

    Zo gemakkelijk is het niet altijd! Mijn vrouw woont in een verpleeghuis en kan niets meer, niet schrijven, nniet bellen, niet lezen, niet praten en slecht horen, enige wat ze kan is liggen! Elk jaar is het weer een ellende om de belastingen in te vullen, moet het elke keer weer aanvragen wat zo maar een poos duurt, haar bericht gaat naar het verpleeghuis , maar komt terecht in een andere locatie en je moet maar afwachten wanneer die bode tijd heeft om te brengen, heeft mij al een paar boetes gekost maar zowel gemeente, belasting, WVG, zorgverzekeraars accepteren niet dat wij in gemeenschap van goederen zijn gehuwd, dus wat van mij is is ook van haar en andersom, waarom moeten wij hetzelfde patroon volgen zoals mensen die gekozen hebben voor om niet in gemeenschap van goederen te trouwen om zo meer belasting voordelen te hebben? Geef ons dan het voordeel dat wij wettelijk in gemeenschap van goederen getrouwd zijn dat er 1 voor beiden kan invullen met 1 digid? Tja Nederland is een moeilijk administratief land!