Registeren Inloggen

Te koop: met kunstmatige intelligentie geschreven kookboeken en reisgidsen. Zo herkent u ze

Wees gerust: dit artikel is niet geschreven met kunstmatige intelligentie. Maar er zijn wel bronnen geraadpleegd. Online is er een groeiend aanbod aan met AI geschreven boeken te koop, vooral kookboeken en reisgidsen. Vaak zijn ze van een bedenkelijke kwaliteit. Hoe herkent u de zorgvuldig geschreven boeken van de kwalitatief mindere? In een fysieke winkel zou u het verschil zo zien.

Onderzoek naar met AI geschreven boeken door BNR

Business News Radio (BNR) stelt de kwestie van de met AI geschreven boeken aan de orde met een onderzoek. Het zakenradiostation zegt dat er al honderden van zulke boeken te koop zijn. Ze stellen met een speciale detectietool – Originality.ai – vast dat er veel boeken zijn in het online aanbod van bijvoorbeeld Bol.com, die met 100 procent zekerheid met AI zijn gegenereerd

Er zijn schrijvers die in korte tijd al zo’n 300 verschillende boeken op de markt hebben geslingerd. Het verdienmodel zit hem voornamelijk in de kwantiteit, niet in de kwaliteit, volgens het onderzoek. Het gaat volgens BNR duidelijk om “even snel geld verdienen.” Of dat goed is of slecht, is iets waar échte schrijvers en uitgevers, maar vooral de lezers over moeten oordelen.

AI maakt inbreuk op auteursrechten

Daarnaast levert het vragen op over auteursrechten, want de vergaarde informatie komt uit andermans werk. In de Verenigde Staten zijn er al geschillen tussen online retailers en schrijversvakbonden. Bol.com laat BNR weten voorlopig nog even geen actie te ondernemen. Eerst moeten er nog gesprekken volgen met belanghebbenden zoals de reguliere uitgevers en boekverkopers. Verder is er weinig crimineels aan. Meldpunt wijst vaker op misbruik door middel van de inzet van AI, zoals phishingmails die steeds echter lijken door de toepassing van deze nieuwe technieken. Ook het klonen van stemmen van u dierbaren door AI is al eens voorbijgekomen op deze pagina’s.

Liggen deze boeken ook offline in fysieke winkels?

Meldpunt vraagt Ursula Lange, specialist op het gebied van reisboeken en kaarten bij Scheltema in Amsterdam, of zij in hun boekenwinkel ook met dit AI-fenomeen te maken hebben. “Daar hebben we tot nu toe nog geen last van,” reageert Lange. “Voorlopig zijn het nog steeds de Lonely Planet-reisgidsen en de andere standaardreisboeken die hier over de toonbank gaan. Maar er is zeker in de hoek van independent publishers (onafhankelijke uitgevers) een trend zichtbaar van snel in elkaar geflanste boekjes.”

Veel printing on demand-boekjes met kunstmatige intelligentie gemaakt

Lange zegt dat het meestal gaat om ‘printing on demand’-boekjes (POD). Dat zijn boekjes die maar in een heel kleine oplage zijn gedrukt, maar die snel bijgedrukt kunnen worden als er nieuwe bestellingen komen. Er is in principe niks mis mee met dit uitgangspunt, vindt ze. Daar kunnen ook goede boeken bij zitten. Maar de ervaring leert haar, dat het vaker niet het geval is.

“Iedereen kan zo’n reisgids maken tegenwoordig. Neem een reisgids over Athene. Die kun je met eenvoudig onderzoek op internet al samenstellen. Het wordt verleidelijk om een gids in te kopen over een onbekend eilandje in de Stille Oceaan. Maar de informatie is vaak zo onbetrouwbaar. Met een redelijke kaft eromheen kan het nog heel wat lijken. Op Amazon zie je steeds meer van dit soort werk ertussen. Het is echt niet alleen met AI lukraak bij elkaar geharkte informatie, het kan ook gaan om een bundeling van bloggers of posts van instagrammers.”

Hoe herkent u een nep van een zorgvuldig samengesteld boek?

Hoe herkent een inkoopster als Lange nep van echt? Als vakvrouw kan ze het al zien aan de marge die er zit op zo’n boek na inkoop. Als dat maar 10 procent is (normaal is het 40 procent voor de winkelier), dan weet ze al genoeg, namelijk dat “het niet veel is.” Schrijvers en uitgevers van boeken op basis van kunstmatige intelligentie, maar ook bloggers en instagrammers, ziet Lange nooit verschijnen om hun waar aan te bieden. “Achter gewone reisgidsen zitten altijd echte mensen.” Dat beschouwen inkopers ook als een teken. Maar dat kunnen de klanten natuurlijk niet zien.

In een fysieke winkel kan de klant gauw genoeg zien of een boek de moeite waard is. De inkopers hebben de schifting al doorgevoerd voor de liefhebbers die graag struinen door het aanbod. De kwaliteit is gegarandeerd. Maar hoe kan de consument in het online aanbod de juiste keuze maken? Hoe herkent die een AI-boek? Voor Lange zijn de beste kenmerken van door AI gegenereerd aanbod, dat het om dunne boekjes (20 à 30 pagina’s slechts) in een lage oplage gaat, soms maar 10 stuks, maar af te drukken op aanvraag (POD). Wie van een aantal pagina’s een voorproefje kan lezen op internet, ziet dat het eerder op een schoolwerkstuk lijkt dan een met zorg samengesteld boek.

(Bron: BNR, archief. Foto: ANP)

Vrees voor vloedgolf aan phishingmails door ChatGPT: waar moet u op letten?

 

 

 

 

Geef een reactie