RegisterenInloggen

ANBO: ING maakt bankieren vooral duurder voor ouderen

Papieren dienstverlening wordt duurder bij ING. Maar ouderenbond ANBO is het daar niet mee eens. Volgens hen houdt de bank te weinig rekening met oudere klanten die niet of weinig internetbankieren.

Meer betalen

Klanten die niet of weinig internetbankieren, moeten vanaf januari veel meer betalen bij ING. Vooral ouderen zijn hiervan de dupe. Dat merkt ouderenbond ANBO. Hoewel het om relatief kleine bedragen gaat, vindt de seniorenorganisatie dat ING “te weinig oog heeft voor de oudere klanten”.

50 procent duurder uit

“Per jaar gaat het misschien niet om een heel groot bedrag. Maar deze stijgende lijn in kosten voor papieren dienstverlening is al jaren gaande. Op 1 juli verhoogde ING de tarieven ook al”, aldus ANBO. Bij ING betalen klanten vanaf januari 1,25 euro voor een maandelijks papieren afschrift. Dat was eerst 0,75 euro. ING-klanten die meer dan tien acceptgiro’s per jaar gebruiken, zijn straks 50 procent duurder uit. Ze gaan 75 cent per acceptgiro betalen.

Afspraken worden niet nagekomen

Daarnaast vindt de ANBO dat ING zich met de tariefsverhogingen niet aan de afspraken houdt die gemaakt zijn in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). In opdracht van De Nederlandsche Bank (DNB) heeft onderzoeksbureau McKinsey onderzoek gedaan naar de infrastructuur van cash. En alle bij het MOB aangesloten partijen bekijken samen hoe de toekomst van contant geld eruit ziet. De afspraak was dat de banken tijdens de duur van dat overleg geen tariefswijzigingen zouden doorvoeren. Maar dat doet ING dus wel vanaf januari. ING kon nog niet direct op de kwestie reageren.

Betalen voor het opnemen van contant geld

Verder vindt ANBO het geen goede ontwikkeling dat ABN AMRO en de Rabobank klanten laten betalen voor het opnemen van contant geld. Dat is sinds een paar maanden zo. De seniorenorganisatie vraagt zich af waarom de banken “het voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, steeds duurder moeten maken”.

Bron: ANP

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. De enige oplossing is: massaal weglopen bij zo’n bank.

    1. Dat komt ook bij mij als eerste op.
      Maar bij nader inzien? Als ouderen niet kunnen of durven of willen internetbankieren?
      Waarschijnlijk is overstappen naar een andere bank een nog grotere barriëre.. Plus de angst dat daarmee alle automatische bij- en afschrijvingen in het nauw komen, met vervelende gevolgen.