RegisterenInloggen

Banken eisen identificatie via app. Rogier beantwoordt ongeruste vragen.

Online bank Knab vraagt momenteel bestaande klanten zich opnieuw te identificeren via hun app. Dit leidt tot onrust, zo merken wij uit de reacties die we bij Meldpunt ontvangen. Voor veel klanten is niet helder waarom dit moet. Anderen willen of kunnen de app op hun telefoontoestel niet gebruiken. Wanneer men bovendien niet op tijd aan het verzoek voldoet, blokkeert Knab de rekening.

Onze MAX ombudsman Rogier de Haan verdiepte zich in deze kwestie. We zetten de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij.

1. Waarom vraagt Knab om (her)identificatie?

Banken hebben een zogeheten poortwachtersfunctie in de strijd tegen fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Deze verplichting is ook vastgelegd in de wet. Namelijk de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wet eist dat banken weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.

2. Ontvangen alle klanten van Knab dit verzoek?

In oktober 2019 past Knab de registratieprocedure aan. Sindsdien stellen zij bijvoorbeeld meer vragen aan nieuwe klanten met betrekking tot hun persoonlijke situatie of bedrijfsactiviteiten. Bij klanten die voor oktober 2019 klant zijn geworden is de identiteitscontrole echter op een andere manier uitgevoerd. Zij verzoeken daarom nu alle klanten die voor die tijd klant zijn geworden om zich opnieuw te identificeren volgens de nieuwe methode.

3. Waarom is het niet genoeg een paspoortkopie op te sturen?

Bij Triodos Bank bijvoorbeeld bieden ze die mogelijkheid wel. Het kan dus wel, maar volgens Knab neemt de gevoeligheid voor fraude daarmee toe.

4. Maar wat als je heridentificatie niet kan of wil doen met de app?

Mocht het echt niet lukken, dan biedt Knab klanten nu de mogelijkheid naar het kantoor in Amsterdam te komen. Knab zorgt dan voor een geschikte telefoon en begeleidt de klant bij het identificeren via de app. Ook geven ze aan meer in overleg te willen met de klant als dat nodig is en de deadline indien nodig uit te stellen. Knab merkt wel op dat het gebruik van de Knab App ook in de toekomst noodzakelijk is om te kunnen blijven bankieren bij de bank.

5. Hoe voldoen andere banken aan deze plicht?

Dat is verschillend, blijkt na een rondgang bij een aantal grote banken. Zij zijn namelijk vrij hun eigen invulling hieraan te geven. ABN Amro bijvoorbeeld vraagt op dit moment ook een deel van hun klanten zich opnieuw te identificeren. De meeste klanten kunnen dit doen in hun omgeving voor internetbankieren en in hun mobiel bankieren app. Er bestaat ook de mogelijkheid om dit op kantoor te doen.

Bij Rabobank is het zo dat klanten zich niet hoeven te heridentificeren. Dit is in afgelopen jaren niet voorgekomen en er is ook geen noodzaak volgens de bank om dit op termijn te gaan doen. Ook klanten van SNS, ASN Bank en RegioBank hoeven zich op dit moment niet opnieuw te identificeren.

Bij Triodos-klanten waarvan nog geen kopie van een legitimatiebewijs in het klantdossier zit, wordt gevraagd deze aan te leveren. Klanten die geen internetbankieren of app hebben, kunnen een kopie op papier insturen.

Bij ING identificeert een medewerker deze persoon als iemand klant wordt en verifieert de medewerker de identiteit aan de hand van een geldig identiteitsbewijs. Vervolgens wordt een kopie/scan van het identiteitsbewijs gemaakt en vastgelegd in het klantdossier. Als dit alles is gebeurd, hoeft dit niet nogmaals. Enkel in heel specifieke gevallen.

Ook bij creditcardmaatschappij ICS moeten bestaande klanten zich sinds begin 2019 opnieuw identificeren. Online identificeren gebeurt bij dit bedrijf via een smartphone of tablet.

Geef een reactie

Reacties (9)

  1. Ja en met Profiel foto?? Bij ICS.

    1. Zonne51,
      Maar zonder vragenlijst over uw financiële handel en wandel (bij ICS) i.t.t. Knab.
      Heb mij wel opnieuw geïdentificeerd met profielfoto, netjes goedkeuring ontvangen; niet leuk maar het mag volgens de Wwft.

  2. Tenenkrommend vond ik de uitspraak van de Knab-woordvoerder dat elke klant via een app moet gaan bankieren.
    Mij niet gezien; nu ben ik geen Knab-klant dus dat scheelt, maar ik zou het ook niet accepteren van de bank waar ik wel klant ben.
    En ik vond en vind het jammer dat de vragenlijst over de financiële handel en wandel niet in de uitzending van 11.09.2020 noch in bovenstaand artikel aan bod is gekomen: dat is m.i. een fikse inbreuk op de privacy van de Knab-klant.

  3. Ook wij ontvingen al een aantal weken mails ( reminders) dat je na 16 september niet meer aan je geld kon komen. Donderdag 10 september kreeg ik na 30 min. wachtten eindelijk iemand aan de lijn, ik heb gezegd niet aan de app te beginnen daar ik geen financiele zaken op de telefoon doe. Helaas was er geen andere oplossing . Ik heb de dame meegedeeld dat wij dan maar we gingen, geen enkele reactie. Gisteren op een zeer prettige wijze een rekening geopend bij de Regiobank, daar werken nog mensen.
    Mijn advies vertrek bij Knab en ga naar een bank die nog iets om mensen geeft!

    1. Ik ben geen klant van Knab maar mijn reactie zou net als de uwe zijn.
      Uitsluitend per app bankieren?? Niets voor mij: ik vertik het om mij daartoe te laten dwingen.
      Ik heb mij gisteravond(11/09) groen en geel aan de woordvoerder van Knab geërgerd; met zo’n (bedrijfs)houding zal menig klant vertrekken!

  4. Bij Aegon moet je ook opnieuw identificeren met je telefoon. Mijn telefoon is niet geschikt en moet een afspraak maken dat er iemand langs komt. Hier heb ik geen zin in. Wat zijn de consequenties?

  5. Test

  6. ik vernam bij Knab dat heridentificatie en vragen beantwoorden vaak niet is gelukt omdat er fouten in de app zitten. Hoe veilig is die app dan?

  7. Gewoon weer werk om werk te houden. Belachelijk, je wordt gewoon gedwongen om mee te doen aan die flauwekul. Je moet een identiteitskaart hebben, rijbewijs mag niet.
    Wordt jij ook nog eens op kosten gejaagd.
    Nee, de knabbank heeft voor mij afgedaan.
    Alleen die walgelijke reclame van knabbank , de denken met de klanten mee.
    Nou, helemaal niet!