Registeren Inloggen

Banken sluiten steeds meer regionale kantoren, online bankieren rukt op

Even naar het streekkantoor van uw bank gaan is niet meer zo gemakkelijk. Afgelopen jaar sloten de 3 grootste Nederlandse banken namelijk meer dan 100 filialen. De “minst zichtbare” bank in de publieke ruimte is nu ABN AMRO, dat de helft van alle sluitingen voor zijn rekening nam. Alleen SNS-bank kiest er voor om nog relatief veel regionale kantoren open te houden. Wat betekent dit voor u?

ABN AMRO is koploper sluitingen

Een eenvoudige optelsom – zie de tabel hieronder – leert dat afgelopen jaar zo’n 102 bankkantoren voorgoed hun deuren sloten. Koploper is ABN AMRO dat 50 van de 77 filialen sloot. Dat is bijna de helft van alle sluitingen. Rabobank blijft van de grote 3 nog het meest zichtbaar. Het ging van 157 naar 136 filialen, terwijl ING iets harder saneerde met een krimping van het aantal van 88 naar 57.

BankkantorenAantal begin 2022Eind 2022
ABN AMRO7727
ING8857
Rabobank157136
TOTAAL322220

SNS is de uitzondering

Gaan we wat verder terug in de tijd dan januari 2022, naar het begin van deze eeuw, dan zien we een daling van 93 procent: van 6.100 bankkantoren toen naar zo’n 420 nu. In de tabel hierboven komen de grote 3 nu samen tot 220 kantoren. De resterende 200 om tot het aantal van 420 te komen zijn van SNS. Die kleinere bank geeft er de voorkeur aan om nog dicht bij de klant te blijven zitten.

Lockdowns versnelden sluitingen filialen

De reden van deze sluitingen? We doen als consument meer per telefoon en online. Er komen simpelweg steeds minder klanten naar een fysiek kantoor toe. De recente coronajaren met de lockdowns hebben dit onomkeerbare proces beïnvloed. In die tijd viel er namelijk niets te bezoeken. Meldpunt heeft eerder aandacht besteed aan deze sluitingen.

Zorgcoaches, servicepunten en adviespunten

Bij ABN AMRO komen zorgcoaches in plaats van kantoren, ongeveer 3 per gesloten filiaal. Bij ING gaat het beslissingsproces om een bankkantoor te sluiten als volgt: zodra er slechts 3 klanten per uur of minder per filiaal komen, dan gaat het dicht. Vervanging geschiedt door zogenaamde servicepunten. Dat kan bijvoorbeeld in een Bruna-winkel zijn, waar een speciaal opgeleide medewerker u op weg kan helpen. Maar voor lastigere zaken blijft een afspraak op kantoor altijd nog mogelijk. Rabobank kiest voor flexibele kantoren zoals een hypotheekadviespunt in een nieuwbouwwijk.

Online is de toekomst

ABN AMRO woordvoerder Hans Sjouke Koopal gaat wat dieper in op de vervanging door zorgcoaches: “We hebben 150 toegewijde zorgcoaches aangesteld. Dat zijn niet oud-baliemedewerkers. Nee, ze zijn speciaal voor dit werk opgeleid. Zo kunnen zij bijvoorbeeld dementie herkennen. De klant kan met deze medewerkers bellen, beeldbankieren en chatten. Of ze komen bij de klant thuis, als die dat liever heeft.”

De razendsnelle ontwikkeling van online bankzaken doen, is namelijk niet voor iedereen bij te benen. Sinds driekwart jaar is er geen enkele bancaire handeling meer die niet thuis kan gebeuren. Dat kan voor sommige mensen nog heel ingewikkeld zijn. Voor de moderne consument, waaronder ook opvallend veel senioren, is online bankieren echter de toekomst. Maar waar nodig blijft het mensenwerk. “Daarom zeggen we ook altijd: de kantoren gaan dicht, maar de mensen blijven,” besluit Koopal.

Bankfilialen sluiten in hoog tempo. Met de rollator naar een dorp verderop.

(Bron: ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, NU, RTL Nieuws. Foto: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    Zorgmedewerkers herkennen dementie? Deze mensen zullen sowieso niet bellen.
    Zorgmedewerkers bij je thuis? We worden steeds gewaarschuwd om “ bankmedewerkers “ niet binnen te laten.
    Wij wonen op het platteland en moeten bijna 30 km rijden naar een bankvestiging van de ABNAMRO. Betaald de bank ons deze kosten? Wij moeten wel maandelijks kosten aan de bank betalen voor het weinige dat ze voor ons doen. Via telebankieren doe je bijna alles zelf.
    De bank profiteert van ons geld. Maar rente voor ons? Ho maar. Nee de ank is er niet op vooruit gegaan. Ze verrijken zich ten koste van de klanten en maken giga winsten voor hun aandeelhouders. Die brengen geen geld in het laatje, wij wel.