Registeren Inloggen

Banken vragen nooit om betaalpas op te sturen, maar 1 op de 8 Nederlanders weet dat niet

Banken stellen nooit vragen die de veiligheid van hun klanten in gevaar kunnen brengen. De vraag om een betaalpas per post op te sturen is daar misschien wel het beste voorbeeld van. Maar toch weet 1 op de 8 Nederlanders dit niet. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Hoe durf je het te vragen?!’, uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van ABN AMRO.

Fraude met betaalpassen verleent toegang tot online bankomgeving

“In de praktijk zien we dat er steeds vaker aan mensen wordt gevraagd om de betaalpas op te sturen, en dat is alarmerend. De betaalpas kan namelijk niet alleen misbruikt worden om betalingen te doen, maar is voor fraudeurs ook vaak de laatste stap om toegang te krijgen tot de online bankomgeving,” zegt Kathelijne Swaak, Expert Lead Fraud Chain bij ABN AMRO. Ze benadrukt dat deze onwetendheid fraudeurs in de kaart speelt.

Jongvolwassenen trappen het vaakst in dit soort betaalpas-fraude

Er is meer onwetendheid dan misschien wel verwacht op het eerste gezicht. De belangrijkste bevindingen van het door Ipsos I&O uitgevoerde onderzoek zijn:

1. Onwetendheid over bankverzoeken

1 op de 8 Nederlanders (12 procent) sluit niet uit dat banken kunnen vragen om een betaalpas op te sturen, terwijl dit nooit van klanten wordt gevraagd.

2. Gebrek aan bewustzijn

Ruim een kwart (27 procent) van de Nederlanders is niet volledig op de hoogte van wat een bank nooit aan hen zal vragen.

3. Leeftijdsgerelateerde vatbaarheid

Misschien niet direct verwacht, omdat we altijd maar uitgaan van kwetsbare ouderen, en een meer weerbare jeugd door bekendheid met digitale media, maar jongvolwassen Nederlanders (18-34 jaar) zijn het meest vatbaar voor nep-verzoeken van banken. Terwijl Nederlanders van 50 jaar en ouder beter op de hoogte zijn van de veiligheidsrichtlijnen.

Ouderen worden vaak gezien als de primaire doelgroep van bankfraude met betaalpassen. Maar uit het onderzoek blijkt dus dat de jongere generaties ook kwetsbaar kunnen zijn. Dit onderstreept de noodzaak van bewustwording en educatie op alle leeftijdsniveaus.

Waarom stellen banken hun klanten nooit zulke vragen?

Waarom zullen banken u nooit vragen om een betaalpas op te sturen? Dat komt omdat ze al toegang hebben tot klantgegevens en in geval van nood de pas op afstand kunnen blokkeren. Oplichters maken echter handig gebruik van misvattingen over wat banken wel en niet vragen. En jongeren blijken hier vaak minder van op de hoogte te zijn.

Rolf Wegberg, criminoloog en cybercrime expert aan de TU Delft signaleert een direct verband tussen deze onwetendheid en de uiteindelijke fraude. “Er is veel verwarring over wat banken mogelijk van hun klanten kunnen vragen. Oplichters maken hier dankbaar misbruik van en gaan daarin zeer geraffineerd te werk. Hoe duidelijker het voor mensen is wat banken niet vragen van hun klanten, hoe minder kans fraudeurs maken.” Vandaag (16 mei 2024) begint een speciale bewustwordingscampagne.

Meldpunt besteedt veelvuldig aandacht aan allerlei vormen van fraude, waaronder bankhelpdeskfraude en WhatsApp-fraude.

(Bron: Ipsos I&O, ABN AMRO, archief. Foto: Shutterstock)

Waar heeft u recht op bij bankhelpdeskfraude?

Geef een reactie