RegisterenInloggen

Betaalrekeningen in 5 jaar gemiddeld 42 procent duurder geworden

De Consumentenbond rekent voor dat de prijs voor een betaalrekening in 5 jaar gemiddeld 42 procent is gestegen. Dat is wat u elke maand onder het kopje ‘bankkosten’ terugziet in uw afschriften. Daar zitten uitschieters naar boven (Triodos Bank +113 procent) en beneden bij (Knab +0 procent). Het waarom van deze prijsstijgingen blijft vaag.

Ontevreden klanten

Heeft u zich weleens afgevraagd wat die zogenaamde “bankkosten” zijn? Dat is voor rood staan, kosten van betalingsverkeer, bankpassen en internetbankieren. Maar ook voor contant geld opnemen of storten, papieren rekeningafschriften etc. En is u het ook opgevallen dat die steeds verder stijgen? In de vergelijkingen van de prijzen van 8 banken tussen 2017 en 2022 valt op dat het goedkoopste betaalpakket met één betaalpas 51 procent duurder werd.

Rekeningen op naam van 2 personen met 2 passen gingen circa 33 procent in prijs omhoog. Vooral klanten van ABN Amro, Rabobank en ING zijn ontevreden over de prijsvoering van hun bank. Dat wijst een enquête van de Consumentenbond onder 12.000 deelnemers uit.

Vervangende bankpas

Bij ING ging het om een toename van 62 procent. Klanten van Rabobank betalen voor het DirectPakket nu maar liefst 73 procent meer dan 5 jaar terug. Niet bij elke bank moet de consument betalen voor een vervangende pas maar bij ABN Amro, ING en Rabobank wel. En dat vinden klanten minder prettig.

“Rabobank kiest ervoor de klant een bijdrage te vragen in de kosten voor het aanmaken en versturen van een vervangende pas. Deze kosten gelden niet bij vervanging bij verlopen van je betaalpas en bij een Jongerenrekening,” vertelt Lisa den Oudendammer, woordvoerster van Rabobank.

Groene bank

Van de onderzochte banken stegen de prijzen bij Triodos Bank het hardst, namelijk met 113 procent. Daar kost een basisrekening voor één persoon momenteel zo’n 60 euro. Dat was 5  jaar terug nog 28,20 euro. Maar de klanten van Triodos hebben wel veel waardering voor hun bank, want die doet allerlei duurzame investeringen.

Waarom hogere kosten?

“Al 40 jaar laten we het geld van onze klanten werken aan positieve verandering in de samenleving. De kosten, die wij als bank maken, stijgen,” verklaart Angela Vervoorn, woordvoerster van Triodos Bank. “Denk aan het tegengaan van financiële criminaliteit. Ook zijn er de hogere eisen aan veiligheid en privacy van onze klanten en de negatieve rente die we aan de Europese Centrale Bank betalen. In het verleden konden deze kosten opgevangen worden met renteopbrengsten. Maar die vallen door de lage rente steeds meer weg. Daarom hebben we onze tarieven aangepast. Onze kosten zijn een weergave van de werkelijke kosten die wij maken.”

Betaalt de klant de witwascontrole?

“Wij maken al jaren een punt van de prijsstijgingen,” reageert Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond. “De meeste banken zeggen dat de prijsstijgingen hebben te maken met de stijgende kosten.” Maar welke zijn dat dan? “Sommige banken zeggen dat het komt door de kosten van witwascontrole. Maar zoiets behoort bij goede bedrijfsvoering. Zulke kosten behoort geen enkele bank af te wentelen op de consumenten. Bovendien maken ze miljarden winst. En witwascontrole is iets wat pas 2 jaar aan de gang is, maar zeker niet 5 jaar.”

Dat veiligheid een reden is van de hogere bankkosten bevestigt Lisa den Oudendammer van Rabobank: “Een deel van de investeringen in het betalingsverkeer is gerelateerd aan het veilig houden van het financiële (betalings)verkeer. Vanwege wet- en regelgeving is het noodzakelijk dat Rabobank de monitoring op onder andere klanten en transacties intensiveert. De kosten hiervan nemen daarom toe.”

Waaruit bestaan die kosten?

Voor wie zich nu afvraagt waar de bankosten nu eigenlijk voor zijn, vat Angela Vervoorn van Triodos het nog eenmaal samen: “De bankkosten dekken het gebruik van een duurzame betaalpas (Wereldpas), toegang tot Triodos Internet Bankieren en Mobiel Bankieren. En verder ook iDEAL transacties en inzicht in de duurzame investeringen die wij doen met het geld van onze klanten.”

“Wij bieden geen mogelijkheid om contant geld op te nemen of storten, want wij hebben geen eigen fysiek kantorennetwerk. Omdat wij rood staan als een middel zien wat een tijdelijk tekort op de rekening opvangt, willen wij dit niet promoten. En daarom zijn daar dan ook kosten aan verbonden. Door ons duurzame karakter willen wij zoveel mogelijk af van papier. En daarom hanteren wij ook een tarief voor het versturen van papieren rekeningafschriften.”

Geen verhoging

Knab is de enige van de onderzochte banken die de afgelopen vijf jaar zijn prijs niet verhoogde. Maar die bank was al knap duur met een tarief van 60 euro op jaarbasis. Maar dat is dan wél inclusief extra betaalpas en 2 creditcards.

Kosten betaalpakket banken niet in verhouding met service

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Helaas vindt men in generaal steeds nieuwe mogelijkheden om kosten aan klanten op te leggen. niet alleen banken maar ook overheids instanties en diverse bedrijven volgen deze methode. Zodra men een kans in het vizier heeft zal het niet nagelaten worden om de burger cq klant hiermee te belasten.
    De service van weleer (waar men het vertrouwen van de klant mee won) en de zg. zorgplicht is in het geheel verdwenen. De jacht om ieder jaar meer (omzet) binnen te halen ligt wijd open. De burger is daar de dupe van.

  2. De banken hebben de macht !
    Ze doen maar Het gaat om verdienen
    Bonussen enz voor de bankiers zelf.
    Zij strijken de winsten op en wij maar betalen.dat moet wel want wat moeten wij anders.
    Het loonzakje is voorbij.