Registeren Inloggen

Geld besparen na de vakantie? Uw mailbox opschonen kan u op weg helpen

Na de vakantie kan het zeker geen kwaad om weer te beginnen met wat geld besparen. Maar hoe pakt u dat slim aan?

Overvolle mailbox

Op vakantie bent u wellicht niet bezig met geld besparen. Sterker nog, u geeft vaak meer uit dan u van plan was. Thuis is het dan tijd om de draad weer op te pakken en het sparen weer op te pakken. Uw mailbox kan u daar een handje bij helen. Want in tegenstelling tot uw lege portemonnee, is uw mailbox bij thuiskomst waarschijnlijk overvol. Met berichten van uw collega’s en sociale omgeving, maar vooral met allerlei mails vol reclame. Van die ene kledingwinkel waar u graag komt, tot de drogisterij of online warenhuis waar u regelmatig aankopen doet. En die bieden toevallig net aan dat u nu kunt winkelen met hoge korting. Dus waarom zou u het laten?

Laat uzelf niet verleiden

Dat is nou precies wat de winkels proberen: u overhalen tot kopen. En dat doen ze slim, door u te prikkelen (beïnvloeden) en uw koopgedrag enigszins bij te houden. Zo krijgt u meteen een bericht wanneer dat ene product dat u heeft gemarkeerd als ‘favoriet’, is afgeprijsd. Of wanneer er een nieuw product of nieuwe aanbieding is. Hierdoor komt u steeds in de verleiding om iets te kopen. En dat kunt u beter vermijden. Zeker als u geld wilt besparen.

Meld u af

Het kan daarom lonen om uzelf af te melden van de nieuwsbrieven van winkels en bedrijven. Zo krijgt u geen prikkelende berichten meer binnen die u in de verleiding brengen om iets te kopen. Maak dus een rondje door uw mailbox en meld u af van elke nieuwsbrief die u aanzet tot consumeren. Meld u echter niet af van informatieve nieuwsbrieven, want hier kunt u juist baat bij hebben.

Blijft u ongewenste mail ontvangen? In dit artikel leest u wat u daartegen kunt doen.

Sociale media helpt niet bij besparen

Tot slot kunnen ook sociale media ervoor zorgen dat u continu wordt blootgesteld aan reclame. Bekende mensen promoten hier namelijk veelal producten en regelmatig krijgt u alsnog een advertentie te zien waarin de producten staan die u online al eerder heeft bekeken. Probeer daarom ook hier berichten en video’s te vermijden waarin producten worden aangeprezen, of waar mensen laten zien wat ze allemaal hebben gekocht, om uzelf een hoop geld te besparen.

Wat helpt wel?

Wat kan juist wel helpen? U aanmelden voor nieuwsbrieven en folders voor eerste levensbehoeftes, zoals zoals eten en drinken, en deze bijhouden. Hierin krijgt u ook aanbiedingen te zien, maar hiermee kunt u juist besparen op uw dagelijkse uitgaven en dus meer geld overhouden. In dit artikel kunt u meer lezen over hoe u het beste kunt besparen op uw boodschappen.

Wilt u alsnog ook graag aanbiedingen blijven ontvangen van uw favoriete winkels? Dan kunt u hiervoor een apart e-mailadres aanmaken. Zo krijgt u alle nieuwsbrieven met kortingen niet direct te zien en wordt u niet continu verleid tot consumeren, maar bent u toch op de hoogte wanneer u in een andere inbox kijkt.

Extra tips om geld te besparen

Om ervoor te zorgen dat u het sparen volhoudt, hebben wij nog enkele tips:

  • Bedenk voor uzelf waar u voor wilt sparen (spaardoel) en noteer dit. Maak vervolgens een overzicht van uw inkomsten en uitgaven en bekijk hoeveel u maximaal kunt sparen per maand.
  • Wees kritisch naar uw uitgaven: heeft u overbodige abonnementen? Of geeft u toevallig iedere dag geld uit aan een kop koffie voor onderweg?
  • Maak vervolgens aan het begin van iedere maand uw vastgestelde spaarbedrag over naar uw spaarrekening. Doe dit eventueel met automatische incasso, zodat u niet in de verleiding komt om dit geld alsnog uit te geven aan andere dingen.
  • Betaalt u graag contant? Stop het kleingeld dat u heeft dan in een fysieke spaarpot.
  • Zet bonussen en giften meteen apart op uw spaarrekening.

Grip houden op uw uitgaven? Zo doet u dat

Bron: Archief, PorteRenee, MAX Vandaag. Foto: Shutterstock

Geef een reactie

Reactie

    […] daarvoor al grip op uitgaven te hebben, zijn er andere tips. Schrijf u bijvoorbeeld uit voor al die nieuwsbrieven die u dagelijks in uw mailbox ontvangt. Deze brengen u in de verleiding om spullen te kopen. […]