Registeren Inloggen

Giga webwinkel Amazon ook in Nederland. Goed nieuws?

Amazon lanceert een complete Nederlandse webwinkel. Het gigantische bedrijf gaat de concurrentie aan met Nederlandse winkels zoals bol.com en Coolblue. Competitie zorgt voor betere prijzen en service, een monopolie juist niet. Is de komst van Amazon goed nieuws voor de consument?

Grote webwinkel

Amazon is de grootste webwinkel in de Verenigde Staten. Net als het Nederlandse bol.com begon de shop ooit als boekwinkel. Inmiddels verkoopt het ook beautyproducten, elektronica, muziek en  kleding. In Nederland biedt de winkel honderd miljoen producten aan. Dat is 4 keer zoveel als het aantal bij bol.com. Concurreren met Amazon is voor lokale, kleinere boekhandels en winkels een uitdaging. Want Amazon verkoopt veel. De winst per product kan dus laag blijven en de prijzen ook. Lage prijzen, is dat goed nieuws voor de consument, of juist niet? We leggen uit hoe het zit.

Klanten overnemen

Het is belangrijk voor Amazon om snel een groot deel van de Nederlandse consumenten als klant te krijgen. Veel consumenten kopen nu bij de grootste webwinkels in Nederland: Bol.com en Coolblue. Maar Amazon timmert aan de weg om de achterstand in te halen. Op de Duitse versie van Amazon kunnen Nederlanders al een tijdje bestellen. En dat doen ze ook. Prijsvergelijkingssite Tweakers merkt dat bezoekers vaak naar Amazon doorklikken. De winkel is maandenlang zelfs populairder dan bol.com en Coolblue.

Prijsoorlog

Bij het lanceren van de Nederlandse Amazon wint het bedrijf klanten door te stunten met prijzen. Nu al is de Nederlandse Amazon iets goedkoper dan de Duitse variant. Maar bol.com wil zijn klanten natuurlijk niet kwijt. Tweakers merkt dat deze Nederlandse winkel de prijzen van producten heeft aangepast aan de openingsaanbiedingen van Amazon.

Geen winst, toch de baas

Ook al is bol.com nummer 1 in Nederland, toch is de komst van Amazon een uitdaging voor het bedrijf. Amazon zou de prijzen namelijk extreem laag kunnen maken. Zo laag, dat het bedrijf er geen winst op maakt. Dat kan het doen, omdat het een gigantisch bedrijf is met verschillende takken. Als de ene tak verliest draait, vangt een winstgevende tak dat op. Ook kan Amazon durfkapitaal inzetten. Wat dat is, legt Arjen Lubach uit in zijn filmpje over het kapitalisme. Kort samengevat: bedrijven kunnen groeien terwijl ze miljarden verlies maken.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Gaat Amazon de baas worden en is dat erg?

Voor de consument is het goed als die kan kiezen tussen meerdere aanbieders, legt Wijnand Jongen van het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk uit. “Door competitie worden winkels beter en proberen ze nieuwe dingen.” Tegelijk is het belangrijk dat een winkel niet zo groot wordt dat de andere winkels verdwijnen. Maar Jongen ziet dat niet snel gebeuren met Amazon. “Er zijn twee landen waar Amazon zo groot is dat ze bijna de helft van de online markt uitmaken: Amerika en Duitsland. In Duitsland groeide Amazon zo hard omdat daar, toen het bedrijf er 10 jaar geleden startte, bijna geen webwinkels waren. ‘Het loopt zo’n vaart niet met online verkoop,’ dacht de Duitse detailhandel. In Nederland is de situatie anders. Wij hebben hier al veel sterke webwinkels. Die vaag je niet zomaar weg.”

Politiek controleert

En de truc met het durfkapitaal dan? Of de prijzen laag maken en het verlies opvangen met andere takken van het bedrijf? “Dat houdt de politiek wel in de gaten”, zegt Jongen. “Het spel moet eerlijk blijven. Toen Google een kruissubsidie probeerde met Android, heeft de Europese Commissie dat verboden. Prijsdumping is verboden en de politiek kan ingrijpen als dat toch gebeurt.”

Winkelplezier

Voor consumenten is het voorlopig dus positief dat er een nieuwe plek is om spullen te kopen. U kunt kiezen voor de winkel waar u het liefst aankopen doet. Hoe zit dat bij Amazon, is het een fijne winkel?

Vertaling is matig

Wat wij goed vinden aan de webwinkel is de productinformatie. Die is op Amazon bij veel producten zeer uitgebreid. De inkijkfunctie bij boeken werkt goed en ook het recensiesysteem geeft inzicht. Reviews leest u namelijk niet alleen van Nederlanders, maar van gebruikers over de hele wereld. Nederlandstalige reviews zijn er nog niet. Betalen gaat bij Amazon makkelijk met iDEAL of creditcard. De winkel staat bekend als betrouwbaar als het gaat om levering, garantie en retour. Klanten moeten daarbij wel opletten of ze kopen van Amazon zelf, of van een externe verkoper die via Amazon producten aanbiedt. In het laatste geval gelden andere leverings- en retourvoorwaarden. Een nadeel van Amazon.nl is dat de zoekfunctie in Nederland nog niet goed werkt. Ook zijn nog niet alle Engelstalige pagina’s correct vertaald.

Bron: AD, Consumentenbond

Geef een reactie

Reactie

    […] Amazon.nl http://www.maxmeldpunt.nl […]