Registeren Inloggen

Klachten over ondoorzichtige uitvaartkosten van Monuta

Waarom kost een simpele uitvaart zoveel geld? Bij Meldpunt komen veel klachten binnen over de hoge kosten bij uitvaartbedrijf Monuta. De rekeningen zijn vooraf niet duidelijk. Dat leidt bij Eliot Schuchart tot een grievende situatie.

Uitvaart betalen

Eliot Schuchart verliest zijn tweelingbroer Alistair. Alistair had geen uitvaartpolis en geen spaartegoed om zijn uitvaart van te betalen. Schuchart besluit zelf de kosten te dragen en wil een sobere maar waardige uitvaart voor zijn broer. “Ik heb toen Monuta gebeld om te vragen of ze mijn broer op een nette manier konden wegbrengen.” De mevrouw aan de telefoon vertelt aan Schuchart dat Monuta eerst zijn broer zo snel mogelijk uit het ziekenhuis moet halen. “Ik heb gezegd dat ik dat goed vond. Breng hem naar jullie mortuarium in Soest.”

Ondoorzichtige hoge kosten

Schuchart legt aan Monuta uit dat het een crematie zonder publiek wordt. Goedkoop, maar respectvol. Hij ontvangt een dag later de offerte. “Die was rond de 4.800 euro. Daar schrok ik van. Ik voelde me voor het blok gezet.” Online vindt hij namelijk hetzelfde pakket voor ongeveer 1.250 euro. “Ik heb toen Monuta gebeld om te zeggen dat ik de uitvaart bij hen niet doe. Ik stap over naar een ander uitvaartbedrijf.” Schuchart krijgt vervolgens een mail. Daarin staat dat er al voor 3.400 euro aan werkzaamheden zijn verricht. Schuchart krijgt wel een korting, maar hij moet alsnog 2.835 euro voor een uitvaart betalen die er nooit is geweest. “Ze hebben helemaal niets gedaan. Ik denk dat ze mijn broer in een vrieskist hebben gelegd, en dat was het dan. Echt schandalig!”

Toch betaald

Schuchart weigert de kosten te betalen. Daarom besluit Monuta het lichaam van zijn broer vast te houden. De nieuwe begrafenisondernemer mag niet bij het lichaam komen, vertelt Schuchart. “Ze gijzelden het lichaam van mijn overleden broer.” Uiteindelijk betaalt Schuchart, onder zwaar protest, toch de rekening. Over deze betaling is nog twee jaar strijd, tot Monuta zelf inziet dat ze fout zaten. De zogenoemde gijzeling ontkent het uitvaartbedrijf.

Waarom moet Schuchart toch nog betalen?

MAX Ombudsman Jeanine Janssen legt in de uitzending uit waarom Schuchart moet betalen terwijl er nog geen uitvaart is geweest. “Zodra u belt met Monuta gaat de teller al lopen.” Uitvaartondernemer Harry Haandrikman van EerlijkeUitvaarten.nl vindt het vreselijk wat er gebeurt in de uitvaartwereld. “Ik wil het anders doen. Daarom heb ik een eigen bedrijf gestart waarin ik wel transparant ben over de eerlijke kosten.”

Klachten over de offerte

Bij Meldpunt komen verschillende klachten binnen over onduidelijke kosten voor uitvaarten. Iemand moet bijvoorbeeld een aannametarief van 1.895 euro betalen, maar vindt het onduidelijk waar deze kosten voor zijn. Ook kost een kist 900 euro, terwijl we van Monuta horen dat de inkoopprijs van een kist 360 euro is. Een familie gaat niet akkoord met de offerte, maar moet toch 980 euro betalen.

Ontevreden over werkgever

Uitvaartondernemer Dennis Kremer werkt in 2012 bij Monuta en begint in 2014 voor zichzelf. Want over Monuta is hij niet tevreden. “De klant stond niet centraal, het ging om geld verdienen.” Kremer vindt dat er misbruik wordt gemaakt van kwetsbare verdrietige mensen. Bij Monuta moest hij dure kisten en volgauto’s aanbieden. De kosten voor een uitvaart moesten zo hoog mogelijk zijn. Kremer is niet de enige oud-werknemer die Meldpunt spreekt met een soortgelijk verhaal.

Monuta reageert

Monuta reageert op de uitzending en in het bijzonder de situatie van Eliot Schuchart in deze pdf.

Zo bereidt u een uitvaart goed voor

Hoge kosten en onduidelijke situaties bij een uitvaart kunt u voorkomen als u deze goed voorbereidt. Waar u allemaal op moet letten en handige adviezen zetten we op een rij in dit artikel.

Geef een reactie