RegisterenInloggen

Let op: Prijs van online boodschappen verandert tijdens bestellen

Als u in de supermarkt boodschappen doet, is het duidelijk wat u betaalt voor een product. Bij elk product zit een prijskaartje op het schap. Als u dit artikel wilt dan stopt u het in uw mandje of winkelwagen en eenmaal bij de kassa rekent u het product af voor de prijs zoals vermeld bij het schap. Maar hoe zit dat als u online boodschappen doet? Kan de prijs na toevoegen aan de winkelwagen nog veranderen?

Wat is de productprijs bij online boodschappen doen?

Nu steeds meer mensen online supermarktboodschappen doen, is het goed om het prijsbeleid daar helderder te maken. Als u bestelt bij een online supermarkt, dan blijken prijzen nogal eens te schommelen. Want tussen het moment van online een boodschap in het digitale mandje stoppen en afrekenen als de bestelling bezorgd wordt, kan er veel gebeuren met de prijs.

Af te rekenen productprijs wordt bepaald op bezorgdag

Als u een bezorgmoment heeft gekozen waarop de boodschappen bij u thuis worden bezorgd, kunt u soms twee weken van tevoren uw digitale boodschappenmandje vullen. En denkt u nou dat de prijs die u online ziet, vaststaat als u deze in uw digitale mandje hebt gestopt, dan hebt u het mis. Online supermarkten hanteren een andere regel. U betaalt de prijs die geldt op de dag van de bezorging.

Prijsvoorbeeld

U kunt vaak tot 23.59 uur op de dag voorafgaand aan bezorging nog wijzigingen aanbrengen. Maar op de dag van de bezorging niet meer. Stel dat u 8 dagen voor bezorging drie flessen cola voor 3 euro online in uw mandje stopt, dan kan het zo zijn dat deze flessen op uw bezorgdag ineens 4 euro kosten of 2 euro. De prijs die u online zag kan veranderen. U merkt dat pas op de dag van de bezorging van de boodschappen.

Duurder of goedkoper

Een prijswijziging kan zowel in uw voordeel als in uw nadeel zijn. Op de bijgeleverde bon ziet u de uiteindelijk gehanteerde prijs.

Prijsverschillen door verschil in gewicht

Maar er zijn meer verschillen in prijs te zien op de uiteindelijke bon. Veelal logisch te verklaren maar wel goed om te weten. Sommige producten kunnen schommelen in gewicht, bijvoorbeeld plakken kaas of plakken vleeswaren. Hierdoor kan de verpakking bij aflevering een paar gram meer of een paar gram minder product bevatten. Als u online 100 gram rosbief voor 2 euro koopt, betaalt u misschien 2,08 of 1,98 euro. In het eerste geval heeft u dan 104 gram product ontvangen en in het tweede geval 99 gram. Sommige producten kennen een dagprijs die te maken heeft met de inkoop. Die kan dus tijdens het bestellen hoger of lager zijn dan de uiteindelijke prijs die u op de afleverdag betaalt.

Grootste supers ‘gaan kijken of het beter kan’

Zowel Albert Heijn als Jumbo, de twee grootste supermarkten in Nederland, hebben het zelfde prijsbeleid bij online boodschappen doen: de prijs op de afleverdag is bepalend. Bij deze supermarkten staat dit in hun algemene voorwaarden. Jumbo zegt dat ze willen kijken of het online bestelproces duidelijker kan als het gaat om de prijzen. Albert Heijn laat weten dat ze constant bekijken hoe ze het proces van afrekenen beter kunnen maken. De suggesties van Meldpunt nemen ze hierin mee.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Goedenavond, ik ga al vanaf half maart 2020 om de 2 en 3 dagen(weekend) om 7.30 uur boodschappen halen. Heerlijk rustig, schone boodschappen karren geen gehijg in de nek. Kan rustig mijn thuis opgemaakte boodschappenbriefje afwerken. Ben 69 jaar en gelukkig gezond. Mijn bevindingen zijn heel positief, wat nu discriminatie van ouderen je wil het voor jezelf en anderen toch gezond houden. Supermarkt Deen verdiend een pluim, alles is “coronaproef ” goed geregeld. Geweldig!

  2. de prijzen veranderen niet alleen tijdens het online shoppen, maar liggen vaak sowieso al hoger dan gewoon in de winkel.

    Soms is het prijsverschil maar 2-4 cent, maar vaak ook méér.

    heb toevallig vorige week online willen bestellen en had een kassabon van m’n boodschappen van de week ervoor als boodschappenlijstje erbij gepakt.
    Toevallig had ik die week géén aanbiedingen gekocht dus alle prijzen warend e normale standaardprijzen.

    Ik verzamelde exact dezelfde boodschappen in het digitale winkelmandje en bleek aan het eind bijna 5 euro duurder uit te zijn (bezorgkosten níét meegerekend) .
    Bestelling uiteindelijk níét gedaan en de andere dag toch gewoon naar de winkel gegaan; bespaarde ik mooi bijna 5 euro mee.