Registeren Inloggen

Lidmaatschap of abonnement opzeggen? Pas op voor opzegdiensten

Richting het einde van het jaar, is het geen slecht idee om uw uitgaven op een rij te zetten. Ook allerlei abonnementen die u heeft afgesloten, kunnen wellicht opgezegd worden. Maar let hierbij wel op of u gebruik maakt van een opzegdienst. Want hier zitten vaak extra kosten aan verbonden.

Ineens betalen voor opzegdiensten

Meldpunt ontvangt veel klachten over verschillende opzegdiensten. Zo worden Xpendy.com en Opzeggenbij.nl genoemd. Consumenten willen hun abonnementen of lidmaatschappen opzeggen, maar doen dit onbewust via een betalende dienst. Pas na het opzeggen wordt bij hen duidelijk dat er een bedrag in rekening is gebracht.

Diensten Xpendy en Opzeggenbij

Beide diensten zeggen het u gemakkelijker te maken door voor u abonnementen en lidmaatschappen op te zeggen. Zo kunt u bij Xpendy gratis een opzegbrief downloaden en uitprinten om te versturen. Dit kunt u ook laten doen door de diensten, maar dat kost u dan wel 29,95 euro.

30 euro van de rekening

Meerdere consumenten geven aan dat deze kosten onduidelijk aangegeven worden. Wanneer zij op internet zoeken naar het opzeggen van een dienst of abonnement, komen deze opzegdiensten bovenaan te staan. Zo kan het lijken alsof u bij de bedrijven zelf opzegt, maar dit is niet het geval. Nadat de consumenten hun gegevens hebben ingevuld en op ‘opzeggen’ hebben geklikt, verschijnt de informatie dat er geld is betaald. Of dat ze dit achteraf nog moeten betalen. Doen ze dit niet, dan volgt er volgens sommigen een aanmaning.

Ervaringen opzegdiensten

Zo mailt een dame Meldpunt met de volgende klacht: ”Ik dacht laatst NPO plus online op te zeggen, maar dat bleek ik te doen via opzeggenbij.nl. Tijdens deze online activiteit werd helemaal niet duidelijk gemaakt dat hier kosten aan verbonden waren. Achteraf krijg ik een rekening van 29,95 euro. Ik heb niet de aanmaning van 9 euro betaald, waardoor er nu 40 euro bovenop komt.”

Kosten vermeld

Na deze klachten kijkt Meldpunt zelf op de websites van de opzegdiensten. De diensten vermelden wel dat er kosten verbonden zijn aan het door hen laten opzeggen van uw abonnement of lidmaatschap. Deze kosten staan echter niet in koeienletters vermeld, dus u moet goed lezen wat er staat in de voorwaarden, voordat u akkoord gaat.

Herroepingsrecht

Consumenten hebben een herroepingsrecht van 14 dagen op online aankopen. Bent u het niet eens met de kosten die u heeft betaald, dan kunt u dit aangeven bij het bedrijf of de verkoper. Zij moeten dan uw geld terugstorten, tenzij zij expliciet van tevoren hebben gemeld dat dit recht vervalt bij uw aankoop.

Bij diensten, zoals een opzegdienst, ligt dit recht ingewikkelder. Want het zou bijzonder zijn als u een dienst kunt herroepen terwijl u er al gebruik van hebt gemaakt. Daarom heeft de wet de volgende uitzondering: u heeft geen herroepingsrecht bij een online dienst zodra de dienst al is verricht, en:

  1. Als de dienst is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
  2. Als de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn herroepingsrecht zodra de dienst wordt verricht.

De opzegdiensten hebben dus de verplichting om deze informatie duidelijk en begrijpelijk van tevoren te melden. Dat geldt natuurlijk ook voor de betalingsinformatie en identiteit van de dienst. Als de brief nog niet is verstuurd, kunt u dit dus nog wel herroepen. Maar dat kan een korte tijd zijn.

Voorwaarden Xpendy en Opzeggenbij

Heeft u onbewust gebruik gemaakt van een betaalde opzegdienst? Dan kunt u bij Opzeggenbij.nl, zo schrijven zij in hun voorwaarden, binnen 12 uur uw opzegbrief herroepen. Daarna is de brief verstuurd.

Xpendy geeft aan dat u zo snel mogelijk contact met hun klantenservice moet opnemen als u de brief wilt annuleren. Mocht de brief nog niet verzonden zijn, dan kan Xpendy naar eigen zeggen deze direct annuleren en de betaling terugstorten. Let wel op, de dienst zegt de opzegbrief op maandagen te verzenden. Plaatst u op dinsdag een opzegging bij Xpendy dan wordt deze binnen 4 werkdagen verzonden. Plaatst u op vrijdag tot en met zondag een opzegging, dan wordt deze binnen 1 werkdag verzonden.

Extra kosten voorkomen

Wilt u (extra) kosten voorkomen als u een dienst of abonnement opzegt? Controleer dan van tevoren of u daadwerkelijk bij het bedrijf zelf opzegt. Klik bijvoorbeeld alleen op de website van het specifieke bedrijf. Vaak staat hier dat u kunt opzeggen door een mail te sturen of door te bellen naar een specifiek nummer. Hou er wel rekening mee dat ook voor het bellen eventueel kosten in rekening kunnen worden gebracht. Wilt u een mail versturen? Dan kunt u gebruik maken van de voorbeeld opzegbrief van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zo heeft u meteen bewijs van uw opzegging. De voorbeeldbrief kunt u hier op de website van de ACM vinden en downloaden.

Verzekeringen checken: schrappen of overstappen? 6 tips

(Bron: Archief, Xpendy.com, opzeggenbij.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Misschien moet er een apart hulptraject komen voor mensen die zo maar in het wilde weg denken dat ze zelfstandig genoeg zijn om beslissingen te nemen? Die zich niet oriënteren, niet eerst voorwaarden lezen, niet nadenken en ‘denken dat ze ergens op een website zitten’ waar ze niet zijn. De wereld om ons heen is kortom de afgelopen drie jaar een stuk dommer geworden, maar de mensen wijten alles aan oplichting, de overheid, oneerlijkheid en schimmigheid, terwijl ze zelf verantwoordelijk zijn.