Registeren Inloggen

Mijn bankfiliaal gaat dicht. Hoe regel ik nu mijn bankzaken?

Bankkantoren sluiten in hoog tempo hun deuren. Wat moet u doen als uw bankfiliaal dicht gaat? Internetbankieren is populair maar let goed op.

Mobiele adviseurs

Het aantal bankfilialen daalde dit jaar tot zo’n 1200. Steeds meer klanten moeten afscheid nemen van hun vertrouwde gezicht op het bankkantoor. Verschillende banken hebben mobiele adviseurs in dienst die thuis langs kunnen komen om uw bankzaken te bespreken. Bijvoorbeeld de Rabobank biedt deze dienst aan.

Internetbankieren

De meeste klanten stappen over op internetbankieren. Dat kan via uw computer of smartphone. Bij de computer gebruikt u meestal een bankpaslezer om in te loggen. Inloggen met de telefoon, mobiel bankieren genoemd, gaat met één stap via een pincode. De consumentenbond heeft de verschillende banken en hun digitale mogelijkheden op een rij gezet.

Veiligheid

Als u gaat internetbankieren let dan op de volgende punten: Zorg voor een veilige internetverbinding en houd uw computer up-to-date. Installeer de software updates op tijd, en gebruik bijvoorbeeld een betrouwbaar antivirusprogramma. Verder is het van belang uw inloggegevens geheim te houden, en uw bankpas niet met anderen te delen. Betaalvereniging Nederland heeft een speciale website over hoe u online bankieren veilig doet.

Slachtoffers

Als u toch slachtoffer wordt van misbruik of oplichting, meldt dat dan direct bij uw bank. Bij de Betaalvereniging Nederland staan de contactgegevens van verschillende banken.  ‘Wij krijgen dagelijks twee à drie meldingen binnen over valse e-mails of sms’en die uit naam van een bank verstuurd worden aan klanten,’ zegt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland. Het is belangrijk om banken te informeren als het mis gaat. Als rechtmatige eigenaar van hun website kunnen zij actie ondernemen bij oplichting.

Geld terugkrijgen

De kans dat u uw geld terugkrijgt van de bank bij oplichting of fraude is klein. Bij geschillen hierover kunt u naar het financiële klachtinstituut Kifid gaan. Maar dat waarschuwt: “de geschillencommissie meldt dat er geen wettelijke basis is voor een vergoedingsplicht aan gedupeerden”. Kortom, de schade betaalt de consument meestal zelf. Meer hierover op hun website.

Bankfilialen sluiten in hoog tempo. Met de rollator naar een dorp verderop.

Geef een reactie