Registeren Inloggen

Ouderen voorrang bij online supermarkten?

In coronatijd is online boodschappen doen een uitkomst. De vraag is alleen zo groot, dat supermarkten het niet meer kunnen bijbenen. Moeten ouderen voorrang krijgen bij online bezorgservices?

Online bezorgen vol

De meeste bezorgservices van supermarkten zitten de komende twee weken vol. Er is een enorme toename aan online bestellingen en ook veel ouderen hebben de weg naar ‘online bestellen’ gevonden. Maar als u op dit moment nog online levensmiddelen wilt bestellen, is de kans groot dat dat niet lukt. ‘Het is een kwestie van wie het eerst klikt, wie het eerst beet heeft’, vertelt Marc Jansen, directeur van het CBL, de brancheorganisatie van supermarkten.

Ook Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, ziet deze stijging. ‘Het aantal bestellingen rijst de pan uit en alle bedrijven zitten op de maximale capaciteit om eten en drinken te bezorgen’ Daarnaast bestellen mensen massaal gezondheidsartikelen of middelen voor persoonlijke verzorging. ‘We zien groeipercentages tussen de 100% en 500%’, vertelt Jongen.

ANBO wil voorrang voor ouderen

Ouderenorganisatie ANBO pleit ervoor dat ouderen en kwetsbaren voorrang krijgen bij online bezorgservices. Maar voorlopig is dat nog niet het geval. ‘Het idee klinkt sympathiek en we voelen daar erg in mee’, vertelt Jansen, ‘maar we krijgen dezelfde verzoeken van mensen die werken in de zorg, bij de politie, de brandweer en alleenstaande ouders die moeilijk met hun kinderen boodschappen kunnen doen’. Het is voor supermarkten erg lastig om hier goed op in te spelen. ‘Iedereen is op zoek naar zijn eigen prioriteit’.

Wijnand Jongen, ziet dit anders. ‘Ik ben van mening dat we dat absoluut moeten oppakken. Het gaat dan om mensen die niet om de zorg heen kunnen, of groepen die niet meer de deur uit kunnen’.

Voldoende voedsel

Hoewel de bezorgmomenten achterblijven, is er voldoende voedsel zegt Jansen. ‘We hopen dat klanten naar het nieuwe normaal gaan en rekening houden met het feit dat voedsel overal beschikbaar is’. De piek van het hamsteren in de supermarkten is inmiddels voorbij. Na iedere persconferentie van het kabinet en het RIVM gaan de kassa-aanslagen en het aantal bestellingen omhoog. ‘Maar er zijn in een korte tijd zoveel persconferenties geweest, dat de reactie daarop ook minder is geworden’. Die afname is voor online bestellingen is niet te zien. Dat komt omdat alle winkels momenteel aan hun maximale capaciteit zitten volgens Jansen. ‘De piek voor online is een soort tafelberg geworden, hij is hoog en vlak’.

Vraag om hulp

Het CBL raadt ouderen aan om in contact te komen met mensen die kunnen helpen. In iedere plaats zijn initiatieven ontstaan van mensen die willen helpen bij het doen van boodschappen of klusjes. In dit artikel hebben we er een aantal voor u op een rijtje gezet. Ook kunt u bellen naar uw gemeente, zij staan in contact met de welzijnsorganisaties in uw omgeving en die zetten zich momenteel volop in om anderen te helpen.

Geef een reactie

Reacties (2)

    ja geef ouderen voorrang dit behoeft geen uitleg een kwestie van nadenken en je verstand gebruiken

      de meeste ouderen bestelden hun boodschappen NIET online , omdat ze daar helemaal niet mee overweg kunnen .
      Dus was er ook geen noodzaak om hen voorrang te geven.