RegisterenInloggen

Schade door helpdeskfraude is bijna verdubbeld

Helpdeskfraude is en blijft een hardnekkig verschijnsel. Bij deze vorm van criminaliteit doen oplichters zich aan de telefoon voor als bankmedewerkers. Op uw telefoonscherm verschijnt zelfs de naam van uw bank. Ze zijn niet van echt te onderscheiden en veroorzaken enorme financiële schade. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zegt dat deze schade vorig jaar bijna verdubbeld is van 26 naar 48 miljoen.

Lastig te voorkomen

Terwijl phishing mails met valse betaallinkjes nu wel een beetje bekend raken bij de consument, is helpdeskfraude relatief nieuw. Het is ook veel lastiger om te voorkomen. Degene die in het telefoontje trapt, maakt namelijk uit eigen beweging het geld over. Of ze geven zelf hun bankpas en pincode af aan zogenaamde koeriers van hun bank.

48 miljoen schade

De schade door bankhelpdeskfraude in 2021 was bijna 48 miljoen euro, tegenover ruim 26 miljoen euro een jaar eerder. Deze tamelijk nieuwe vorm van fraude verdient daarom extra aandacht. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer nam in 2021 toe met bijna 14 miljoen tot 62 miljoen euro.

Schadevergoeding uit coulance

Banken zeggen niet aansprakelijk te zijn voor dit soort schade. Maar toch vergoedden zij vorig jaar “uit coulance” 92 procent van de schade door bankhelpdeskfraude. Voorwaarde daarbij was wel dat slachtoffers aangifte deden van fraude bij de politie.

Tijdslot bij overboekingen

In januari van dit jaar zat Hans Reus, directeur betaalrekeningen particulieren ABN AMRO, in de uitzending van Meldpunt over helpdeskfraude. Daar vertelde hij dat de bank, anders dan voorheen, benadeelde klanten toch hun schade zou gaan vergoeden. De opluchting onder de gedupeerden was groot. Maar daarnaast kondigde Reus ook nog een nieuwe maatregel aan om fraude tegen te gaan. De bank wilde een soort tijdslot bij overboekingen gaan invoeren. In dat geval zou de overboeking niet direct ingaan, maar pas ná een bepaalde bedenktijd. Want het gaat meestal om héél grote bedragen.

ABN AMRO kan nu melden dat ze heel dichtbij invoering van dat tijdslot zijn. “In december 2021 zijn we begonnen met ontwikkelen en testen van dit zogenaamde spaargeldslot,” zegt ABN AMRO woordvoerder Hans Sjouke Koopal. “Dat kan open en dicht worden gezet. Na heropening kun je 24 uur lang geen geld overmaken. Dat is een soort van ‘verplichte bedenktijd’.”

Nieuwe publiekscampagne

De NVB lanceert nog dit jaar een nieuwe publiekscampagne om klanten te helpen fraude eerder te herkennen. De kern van de boodschap zal zijn dat de banken nóóit telefonisch of via een tekstbericht aan klanten vragen om geld over te maken naar een andere rekening.

Bron: NVB, ANP

ABN AMRO vergoedt toch schade door helpdesk-oplichting

Geef een antwoord