RegisterenInloggen

De donkere dagen in januari, zo houdt u een goed humeur

Na de gezellige feestdagen met lichtjes, kransjes, bubbels en cadeaus, valt januari rauw op ons dak. De dagen zijn nog altijd donker, kort en koud, maar er is geen feest om ons daar van af te leiden. Door corona zitten we ook nog eens thuis, en is afleiding in een restaurant, sportclub of bioscoop ook geen optie. Hoe kom je de donkere dagen van januari door, zonder diep in een winterdepressie te zakken?

Zoek hulp

Voor de een is de tijd rond de feestdagen een gezellige periode, voor de ander is het een donkere, sombere tijd die zo snel mogelijk voorbij moet gaan. En corona maakt het er niet beter op. Een slecht humeur kan een tijdelijke winterdip zijn, maar ook een depressie. En dan is professionele hulp nodig. Het is belangrijk daar vroeg bij te zijn. Zet de schroom opzij en praat erover met familie en vrienden, raadpleeg de huisarts of bel de Luisterlijn 0900 – 0767 of MIND Korrelatie 0900-1450.

Groene groente en vette vis

Is professionele hulp niet noodzakelijk, maar zit de winterdip wel in de weg? Er zijn praktische tips die het gemoed flink kunnen verbeteren. Allereerst, let op wat je eet en  drinkt. Niet teveel alcohol en koffie. Gezonde voedingsstoffen hebben een positief effect. Vooral groene groenten zoals broccoli, erwten en spinazie bevallen veel vitamine B dat goed is voor de stemming. Ook vette vis (zalm, makreel) en noten en zaden hebben een heilzame werking omdat ze Omega 3 bevatten. Dat stimuleert de aanmaak van serotonine en dopamine in onze hersenen en daar worden we vrolijker van.

Voldoende licht

Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk natuurlijk licht uw woning en uw werkplek bereikt. Voor veel mensen biedt een lichtlamp of zelfs lichttherapie uitkomst. Voor dat laatste moet u wel eerst overleggen met de huisarts. En hoewel wie zich neerslachtig voelt er meestal geen puf voor heeft: beweging is heel erg goed. En daarvoor hoeft u niet naar de sportschool. Dagelijks een wandeling maken van een half uur, helpt u zich een stuk fitter en vitaler te voelen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Tip: doe dit midden op de dag als het licht het sterkst is.

Fantaseer

Even ertussenuit naar de zon is ook goed voor je gemoed. Maar daar moeten we voorlopig even over fantaseren. Goed nieuws: dat fantaseren is ook goed voor uw stemming. Denk aan leuke dingen die u wilt gaan doen als het straks weer allemaal kan. Maak plannen. Of kruip helemaal in een spannend boek of avontuurlijke film of televisieserie.

Wees creatief met contact

De mens is een sociaal dier. En het is belangrijk om familie en vrienden op te zoeken. Maar ook daar zit corona ons in de weg. Zoek naar creatieve manieren om toch in contact te zijn met anderen. Bel elkaar vaker of kom als familie virtueel bij elkaar met groepsapps als WhatsApp, Teams of Zoom. En kijk in uw omgeving wie wel wat hulp kan gebruiken of eenzaam is. Dat is niet alleen goed voor die ander maar ook voor uzelf.

Bijslapen

En tot slot: zorg voor een goede nachtrust. Te weinig slaap heeft een negatieve invloed op onze stofwisseling, het immuunsysteem en verstoort onze emotionele stabiliteit. Het kan zorgen dat gevoelens van angst en depressie en zelfs psychiatrische stoornissen worden versterkt. Bovendien, nog even onder dat warme dekbed kruipen en een beetje bijslapen is ook uzelf verwennen. Zorg wel dat u niet door het daglicht waarvan er toch al zo weinig is heen slaapt. Ga dan liever wat eerder naar bed.

Geef een reactie