RegisterenInloggen

Ziekenhuisrekeningen moeten begrijpelijker worden

Patiënten hebben last van onbegrijpelijke nota’s van ziekenhuizen en medische hulpverleners. Rekeningen komen niet overeen met de geleverde zorg of de kosten zijn buitensporig hoog. De rekeningen moeten transparanter en eenvoudiger worden, vinden de patiëntenverenigingen.

1 minuut bellen kost 245 euro

Jo van Santvoort telefoneert niet langer dan 1 minuut met zijn medisch specialist. Een paar weken later ontvangt hij de rekening: 245 euro. Ook al wordt het gedeeltelijk vergoed door zijn zorgverzekeraar; op deze kosten had hij niet gerekend. Ook Liesbeth van Malsen is in verwarring. Zij ontvangt na 6 uur fysio- en ergotherapie een rekening van 3322 euro. Voor datzelfde bedrag kan een patiënt deze zorg 67 uur lang krijgen.

Wees duidelijk

Kloppen de declaraties van zorgverleners wel? Veel zorgconsumenten kunnen hun zorgrekeningen niet controleren omdat die onbegrijpelijk zijn. De afspraken tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen zijn ingewikkeld. Daardoor krijgen patiënten soms ondoorgrondelijke nota’s op hun bordje. Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland vindt dat het transparanter en vooral eenvoudiger moet. Samen met zorgeconoom Wim Groot bespreekt zij in bovenstaande video hoe dit zou kunnen.

Zo zit uw ziekenhuisrekening in elkaar

Hoe komt een ziekenhuisrekening tot stand? In de meeste gevallen krijgt u geen rekening van het ziekenhuis maar een declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar. Die bedragen kunnen behoorlijk oplopen terwijl lang niet altijd duidelijk is hoe de kosten zijn opgebouwd. In dit artikel leggen we uit hoe het zit.

Geef een reactie

Reactie

  1. Ook ik heb een rekening onterecht voor een geopende dbc .
    Looptijd van
    6 nov.2018-5 maart 2019. €207,51
    Ten eerste is de factuur gefactureerd op24-1-2020.
    In 2019 heb ik al mijn gehele eigen risico betaald en in 2018 niet. In november 2018 heb ik waarschijnlijk gebeld voor een afspraak in januari 2019, omdat je dat 2 maanden van te voor moet doen. Ik vind het belachelijke dat alleen om een afspraak te maken in 2018 het dbc dossier geopend wordt. Ik voel me bedonderd ook omdat alles kosten drukken op 2018 . Je zou zeggen splits de rekening die al onterecht is in 2018 en 2019, want nu krijgt Zilverenkruis meer dan mijn eigen risico die ik al voor 2019 volledig betaald heb.