RegisterenInloggen

Consumentenbond: “Bestelfraude via Afterpay is kinderlijk eenvoudig”

Online shoppen en de rekening naar iemand anders sturen, blijkt kinderlijk eenvoudig met Afterpay. Dat constateert de Consumentenbond, die de beveiliging van de achterafbetaaldienst onderzocht. De Consumentenbond roept Afterpay op om het lek te dichten.

Rekening voor iets wat niet is gekocht

Het afgelopen jaar kregen honderden consumenten spookfacturen van Afterpay en Klarna, betaaldiensten waarmee consumenten online aankopen pas na ontvangst hoeven te betalen. Het gaat om rekeningen van enkele tientjes tot honderden euro’s. Voor producten die ze nooit hebben gekocht.

Factuuradres op naam van iemand anders

De onterechte rekeningen zijn het gevolg van zogenoemde bestelfraude. Een internetcrimineel misbruikt daarbij andermans persoonsgegevens. Met een simpele truc bestelt de oplichter online op naam en adres van een ander. Vervolgens laat hij het pakket naar een ander afleveradres sturen, het zijne. Als Afterpay na een maand nog geen betaling heeft ontvangen, stuurt het een herinnering naar het opgegeven factuuradres en komt de fraude aan het licht.

Volgens Afterpay is er weinig aan de hand

Omwille van de veiligheid, geeft de Consumentenbond niet volledig prijs hoe de fraude in zijn werk gaat. Die details gaf de bond wel aan Afterpay. Maar het bedrijf reageert hier volgens de Consumentenbond alleen in algemene zin op. Als Meldpunt aan Afterpay om een reactie vraagt, blijft het stil. Afterpay zegt tegen de Consumentenbond dat het zijn fraudebestrijding op orde heeft. Ze vragen consumenten die een onterechte rekening kregen aangifte te doen bij de politie en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen.

Afterpay moet het lek dichten

Dat is de wereld op zijn kop, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het slachtoffer moet zijn onschuld bewijzen, terwijl het lek bij Afterpay zit. Vragen om een aangifte aan te leveren is niet in de haak. Afterpay vraagt zo persoonsgegevens af te staan, die notabene al een keer zijn misbruikt. We hebben de Autoriteit Persoonsgegevens hierover geïnformeerd, want we betwijfelen of dit volgens de regels is.’

In maart ontdekte de Consumentenbond ook al dat bestelfraude met achterafbetaaldienst Klarna mogelijk was. Klarna heeft inmiddels een extra verificatie in het bestelproces doorgevoerd, waardoor deze fraude niet meer mogelijk lijkt.

Steeds meer datalekken. Wat kunt u doen als uw info gelekt is?

Geef een reactie