Registeren Inloggen

“Dat ik ‘schat’ zei tegen die oplichter doet pijn in mijn maag”

De 70-jarige Violet Falkenburg wordt slachtoffer van WhatsApp-fraude. Duizenden euro’s maakt ze over naar een oplichter die zich voordoet als haar dochter. “Dat ik ‘schat’ heb gezegd tegen die oplichter, daar krijg ik nog steeds pijn in mijn maag van.”

Whatsapp-fraude

“Ik zat met een klant en er kwam een whatsappje binnen van mijn dochter Hanna. Ze had een nieuw nummer, of ik dat even kon opslaan in mijn contacten. Haar WhatsApp-foto was een foto van Facebook die ik herkende. En ze schreef ‘hoi mam’ met een smiley en een kusje, precies zoals ze dat altijd doet. Ik had dus totaal geen argwaan.”

Inloggen

Daarna volgen meerdere appjes, ‘hoe gaat het met je mam’, ‘ben je druk’ en ‘kun je even iets checken voor me mam?’ De nepdochter appt Violet dat ze voor vanmiddag 14.00 uur een factuur moet betalen. Ze is te laat omdat de factuur in haar spamfolder terecht is gekomen, daarom heeft ze ‘m niet gezien. “Ze zei dat ze een probleempje had. Ze kon niet inloggen bij de Rabobank, hij gaf steeds een foutmelding. Of ik even kon kijken of ik misschien wel kon inloggen?” Voor de Rondom Tien presentatrice is inloggen geen probleem. “Zal ik het anders even voor je overmaken”, stelt Violet voor, dan krijg ik het vandaag of morgen wel van je terug.”

Red je dat?

‘Hanna’ appt terug dat ze er enorm mee geholpen is, maar dat het wel om een hoog bedrag gaat. ‘De rekening is enorm opgelopen mam, dus het is wel een hoog bedrag, 2644 euro, red je dat?’ Violet: “Dat ‘red je dat’ is zo geslepen, zo gewiekst! En precies mijn dochter, zij zou dit ook zeggen. Ik dacht niet na, ik dacht alleen, ik moet mijn kind helpen. Mijn dochter vraagt nooit om iets, ze is zeer zelfstandig en verantwoordelijk. Dus als ze dan een keer iets vraagt, dan wil je haar ook helpen.

7500 euro

Ik maakte drie keer geld over, in totaal 7500 euro. Een enorm bedrag ook voor mij. Daar moet ik een hoop dagen voor werken om dat weer terug te verdienen. Achteraf zie ik dat er allerlei spelfouten in de appjes zitten, maar in de drukte heb ik daar niet op gelet. Ik zat natuurlijk ook nog met een klant. Ik voelde de druk van mijn dochter, er zou beslag gelegd worden. Ik moest iets doen, iedereen wil toch zijn eigen kind helpen?

Erin getuind

Ik voel me niet stom. Ik ben erin getuind en keihard opgelicht. Het ergste vind ik nog dat ik eindeloos heb zitten appen met een oplichter terwijl ik dacht dat het mijn dochter was. Dat ik ‘schat’ heb gezegd tegen een dief, tegen een engerd. Als ik daaraan denk krijg ik er nog steeds pijn in mijn maag van.”

Aangifte

Violet doet aangifte bij de politie en maakt melding van de fraude bij haar Rabobank. Ook maakt ze melding bij de Bunq bank, van wie de rekening is waar ze het geld naar heeft overgemaakt. De oud-presentatrice stuurt ook aan WhatsApp een mail met haar verhaal. Is Violet haar geld voorgoed kwijt? De politie onderzoekt de zaak samen met de banken. Uiteraard houden wij u via deze site op de hoogte.

Verder lezen

Klik hier voor tips over hoe u een WhatsApp-oplichter kunt herkennen, en voorkomt dat hetzelfde gebeurt bij u.

Geef een reactie

Reacties (3)

    Ik ben eergisteren op bijna dezelfde manier opgelicht, ik denk dat het om dezelfde bende gaat, bijvoorbeeld: ‘ben je druk…’. omdat ik in de waan werd gebracht dat mijn zoon in grote problemen was terecht gekomen spookten er allerlei worst case scenario’s door mijn hoofd- is hij ten prooi gevallen van loan sharks, zijn mijn kleindochters gekidnapt, en nog meer afschuwelijke gedachten. Het begon ook met de melding dat zijn telefoon in het water was gevallen….
    Buikpijn, migraine, na drie dagen is mijn maag nog steeds van streek. Ik hoop dat mijn politieke dochter, Mei Li Vos met deze BUNq bank korte metten kan maken, zij faliciteren deze boeven

    Gisteren meegemaakt dat ze het bij mij moeder hebben gedaan. Hoe is het bij jullie afgelopen? Hebben jullie je geld terug?

    Ik lees ongeveer dezelfde bewoordingen als waarin ik tippelde. Ook politie en banken gewaarschuwd. Het laatste woord is er nog niet over gezegd. Maar het vraagt wel wat duw en trekwerk. Met alle informatie zou politie en bank omgaand kunnen weten met wie (stroman of niet) men van doen heeft. Meer dan 100 meldingen per dag is echter teveel. Noodgedwongen blijft veel liggen. Daar profiteren misbruikers van.