RegisterenInloggen

Let op: Oplichters sturen sms’jes namens PostNL

Een sms van PostNL? Pas op want er zijn oplichters actief. Mensen bestellen in deze coronatijd veel pakketjes en daar maken oplichters handig gebruik van. Lees in dit artikel waar u op moet letten.

Oplichters misbruiken PostNL

Op dit moment versturen oplichters veel phishing-sms’jes uit naam van PostNL. Ze proberen u over te halen uw bankgegevens achter te laten op een site, waardoor ze uw geld kunnen stelen. De tekst in deze sms’jes vertelt dat er een pakket of aangetekende brief naar u onderweg is, maar dat u de bezorgkosten nog moet betalen. De oplichters voegen een link toe naar een zogenaamde betaalpagina.

Net echt

De oplichters die deze truc uitvoeren zijn erg slim. Soms doen ze de echte afzender van PostNL na. Dat betekent dat de valse sms in uw lijst met echte sms’jes van PostNL komt. Dit heet spoofen. Ook de betaalomgeving waar de oplichters u heen sturen lijkt net echt. Maar hij is dat niet.

Controleer of het echt is

Krijgt u ook zo’n sms’je en vindt u het verdacht? Klik dan zeker niet op de link. Als u twijfelt of de sms misschien toch van PostNL is, stuur dan een screenshot naar phishing@postnl.nl. PostNL vertelt u dan of u de sms kunt vertrouwen. U kunt ook zelf uw browser openen (dus niet op de link klikken maar zelf naar uw internet-app gaan) en inloggen op uw persoonlijke PostNL-omgeving. Of kijk in de PostNL App. Hier weet u zeker dat de berichten betrouwbaar zijn.

Voorbeelden van oplicht-sms’jes

Bekijk hieronder voorbeelden van de sms’jes over PostNL die zijn verstuurd door oplichters.

Voorbeeld 1:

phishing postnl

Tekst in sms: Uw pakket heeft ons PostNL sorteercentrum bereikt. Volg de status van uw pakket via:

Voorbeeld 2:

phishing postnl

Tekst in sms: [POSTNL] Uw pakket is verzonden. Volg uw bestelling via deze link.

Voorbeeld 3:

phishing postnl

Tekst in sms: Onlangs heeft uw pakket ons PostNL sorteercentrum bereikt. Uw pakket wordt verstuurd na het voldoen van de verzendkosten. De verzendkosten bedraagt incl BTW 6.75. Dit kan gemakkelijker via:

Zo zien de sms’jes eruit waar u niet op moet klikken

Bron: PostNL

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Ik kreeg dit vandaag van tel nr +31642632079
    [POST-NL SERVICE] Onlangs heeft uw pakket ons PostNL sorteercentrum bereikt. Uw pakket wordt verstuurd na het voldoen van de verzendkosten. De verzendkosten zijn €6.75 incl BTW . Dit kan gemakkelijker via: s.id/TrackandTrace

  2. Ik kreeg dit vandaag van tel nr +31618334840
    [POSTNL] Uw pakket ons PostNL sorteercentrum bereikt. Volg de status van uw pakket via:http://s.id/post-ontvangst