RegisterenInloggen

Opgelicht? Banken mogen u gegevens van de oplichter geven

Het is erg moeilijk om uw geld terug te krijgen nadat u bent opgelicht via internet. Van de bank krijgt u geen cent, en de oplichter laat natuurlijk niets van zich horen. Vanaf dit jaar is het voor slachtoffers eindelijk mogelijk om toch iets te doen, want de wet is veranderd. De bank mag de persoonsgegevens van de oplichter vrijgeven.

Machteloos

Gedupeerden staan vaak machteloos tegenover oplichters. De politie heeft te weinig mankracht en tijd om kleine boeven te vervolgen. Daarnaast mochten de banken geen gegevens van oplichters doorgeven in verband met de privacy. Eind 2020 brengt de Tweede Kamer hier verandering in. Banken mogen vanaf 2021 de gegevens van de fraudeur geven, zodat het slachtoffer een rechtszaak kan starten. Betaalvereniging Nederland verwacht dat alle Nederlandse banken eind februari zover zijn. Maar hoe komt u aan die gegevens van de crimineel? Wij leggen het stap voor stap uit.

Stap 1: Benader de verkoper

Probeer eerst zelf het geld terug te krijgen en zoek contact met de verkoper. Dit is namelijk nodig om succesvol aangifte te kunnen doen. En misschien is het pakketje nog onderweg. Als u de verkoper vraagt naar de status van uw bestelling, heeft die een aantal dagen om te reageren. Doet hij of zij dat niet en heeft u nog steeds niks ontvangen, dan mag u aangifte doen. Op sommige platformen kan de verkoper u blokkeren, maar ook dan moet u proberen contact te zoeken zodat u aangifte kan doen.

Stap 2: Doe aangifte

Doe daarna aangifte bij de politie. Dit kan online, telefonisch (0900 – 8844), of op een politiebureau. Doet u de aangifte online, dan heeft u DigiD nodig. Meld de fraude daarnaast altijd bij het platform waar u bent opgelicht, bijvoorbeeld bij Marktplaats. En bel altijd uw bank en de Fraudehelpdesk.

Stap 3: Benader de bank

Als u de aangifte heeft, kunt u naar uw bank. Maar zij zullen u niet zomaar de persoonsgegevens van de oplichter geven. De bank zal eerst zelf contact zoeken met de oplichter en vragen of hij het geld terug wil boeken. Pas als dit niet binnen 21 dagen gebeurt, krijgt u de naam en het adres.

Stap 4: Civiele procedure

Met de gegevens van de bank in de hand kunt u een ‘civiele procedure’ beginnen. Dit betekent dat u een deurwaarder op de oplichter afstuurt of een rechtszaak begint. Maar let op: het sturen van een deurwaarder kost geld en procederen is duur. De kosten voor een rechtszaak liggen al snel boven de 2000 euro. Is dat de moeite waard?

Niet doen: Zelf uw recht halen

“Het is niet de bedoeling dat u zelf uw recht gaat halen als u de kosten voor een civiele procedure te hoog vindt,” zegt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland. “Gegevens van de oplichter krijgen, is nu mogelijk omdat de Tweede Kamer perspectief wil bieden op het terugkrijgen van uw geld. Het is onverstandig om langs de deur te gaan, de politie weet meteen wie u bent dankzij de aangifte.”

Voorkom oplichting

Wilt u weten hoe u internetoplichting voorkomt? Lees onze tips op deze pagina. En oplichters zijn tijdens corona zeer actief op WhatsApp. In dit artikel leest u waar u op moet letten.

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. De politie heeft geen tijd en mankracht om hier iets aan te doen! Zelfs bij inbraak komen ze vaak al niet meer: online aangifte doen en na drie weken een mailtje dat het onderzoek, zonder resultaat is af gesloten. Wel tijd om fors boetes uit te schrijven. De politie is niet langer een hulpverlener maar een boetfabriek: walgelijk!

  2. Kan ik ook nog gebruik maken van deze regeling als ik ben opgelicht in 2020?
    Of moet de oplichting hebben plaatsgevonden ná februari 2021 als de nieuwe regeling is ingegaan…..

    1. Beste Jo Landa,

      Dat kan. U kunt, zoals het er nu uitziet, ongeveer 12 tot 13 maanden na de oplichting de gegevens opvragen bij de bank.