RegisterenInloggen

Opgelicht via WhatsApp, zo voorkomt u het

Oplichters doen zich via WhatsApp voor als een goede vriend of familielid en vragen u geld over te maken. Ze doen dat op zo'n slimme manier dat veel mensen erin trappen. Lees hoe u kunt voorkomen dat een oplichter u geld aftroggelt via WhatsApp.

In deel 1 van dit artikel beschrijven we hoe u een WhatsApp-oplichter herkent. Heeft u dit nog niet gelezen, kijk dan op deze pagina. In deel twee beschrijven we 7 manieren om oplichting via WhatsApp te voorkomen.

Zo voorkomt u dat u wordt opgelicht

1) Controleer het onbekende telefoonnummer

Als iemand niet opneemt, weet je niet zeker of je te maken hebt met een vriend of familielid. Bel vrienden van die zogenaamde goede vriend of zij ook op de hoogte zijn van het nieuwe nummer. Zo niet, dan is er waarschijnlijk sprake van fraude.

2) Bel het bekende telefoonnummer

En de allerbelangrijkste tip: bel het nummer dat bij je bekend was, dus het oude nummer. Of stuur een sms of app naar dat nummer. Als er sprake is van fraude dat heeft jouw bekende zijn oude nummer gewoon nog.

3) Controleer andere kanalen

Als bellen niet lukt, stuur via andere bij jou bekende kanalen een berichtje. Dat kan een bericht via Messenger zijn of een email.

4) Geheime vraag

De oplichter weet misschien een hoop van u, maar niet alles. Om te checken of u echt te maken hebt met uw familielid of goed vriend, vraag hem of haar dan iets waarvan u zeker weet dat zij het alleen weten. Geen geboortedatum, want de geoefende oplichter heeft dit soort gegevens vaak wel paraat. Stel bijvoorbeeld een vraag over iets wat jullie onlangs hebben gedaan of besproken.

5) Persoonlijke gegevens niet op internet

Wees zuinig met persoonlijke gegevens. Denk aan uw telefoonnummer, mailadres, geboortedatum of adres. Wees voorzichtig als u dit soort gegevens op internet plaatst. Controleer bijvoorbeeld eerst de privacy-instellingen van het platform waarop u informatie achterlaat.

6) Maak niets over

Geef nooit informatie aan iemand met een onbekend nummer, ook al denk je dat het een bekende is. Je moet eerst zeker weten dat degene ook is wie hij of zij is. En, maak al helemaal geen geld over.

7) Gebruik tikkie niet zomaar

Betalen via tikkie of een betaalverzoek is veilig als u zeker weet dat degene aan wie u geld overmaakt, ook echt degene is voor wie die zich uitgeeft. Als u twijfelt, maak dan geld over naar de rekeningnummers van familie of vrienden die u al kent, of opgeslagen heeft in uw bankomgeving.

oplichting whatsapp

Toch opgelicht en dan?

Doe aangifte bij de politie. Zonder aangifte kunnen banken geen informatie geven van rekeninghouders die mensen oplichten via WhatsApp. Pas na de aangifte kan de politie een onderzoek opstarten.

Stel uw bank op de hoogte. Misschien kan die geld terughalen van de bankrekening van de fraudeur. Uw bank zal daarvoor contact opnemen met de bank van de oplichter. Uw bank kan u ook vertellen of zij (een deel van) de schade vergoeden. Bij WhatsApp-fraude is die kans klein. De hoofdregel is dat u zelf verantwoordelijk bent voor naar wie u geld over maakt.

Verder lezen

Bekijk ook deze video over Violet Falkenburg die voor duizenden euro’s werd opgelicht via WhatsApp. De oplichter deed alsof hij haar dochter was.

 

(Bron: iCulture)

  • oplichting

Geef een reactie

Reactie

  1. Op 22 oktober 2019, 5 uur s middags appte onze jongste zoon die momenteel 10 dagen in Tanzania zit om voor de muskathlon Compassion te filmen, dat zijn telefoon in zijn broek in de wasmachine terecht gekomen was en dat hij nu een nieuw nummer had. Het oude nummer kon weg. Ik zag zijn foto in beeld.

    Hij vroeg hoe het met ons ging en hoe het met pap was?(mijn man heeft een burn-out)
    Ik zei dat het heel langzaam ietsje beter ging en vroeg toen hoe het met hemzelf was.
    Niet zo goed zei hij, want hij zat met een vet probleem en was in paniek.
    Hij moest verschillende rekeningen en nog een stukje lening betalen vóór 6 uur die avond. Ik wist dat hij een lening lopende had.
    Hij had geen goede verbinding zei hij en met die nieuwe telefoon lukte het niet. Of ik dit wilde doen en de volgende dag zou hij geld terug storten. Hij zei zelfs dat ik met pap moest overleggen.
    Ongeveer 10.000 euro in tien bedragen van 958 en 978 euro naar twee verschillende rekeningnummers. Gewoon naar de Rabobank en ING met namen erbij. Eerst ging het om vier rekeningen, daarna was hij in de war en in paniek en zei zich vergist te hebben en kwamen er nog zes bij.
    Echt alle reacties exact zoals ik hem ken. Alles paste gewoon. En ook het feit dat hij geld wilde lenen kwam mij bekend voor, want dit kwam regelmatig voor, omdat een klant van hem soms niet op tijd betaalde. En dat ging vaak ook om duizenden euro’s.
    Het was dus voor ons niet echt een verrassing dat hij dit vroeg. Zeker omdat hij nu in het buitenland zat.
    Hij probeerde mij steeds te bellen via whatsapp maar dat lukte niet. Ik probeerde terug te bellen maar ook dat lukte niet.
    Hij zei dat de verbinding niet goed was. Heel logisch allemaal want hij zat in Afrika.
    Ik vroeg hoe laat het daar in Tanzania was en hij zei: 1 uur later.
    Ik heb het geld wat hij vroeg overgemaakt naar de twee verschillende rekening nummers. Hij vroeg een printscreen en dat deed ik.
    Bedankt mam! super dat je dit gedaan hebt en de groeten aan pap.
    Ik waardeer dit enorm. Het is nét op tijd!
    Ik zei dat ik ging koken en hij vroeg wat we gingen eten.
    Boerenkool…
    Ah lekker….eet smakelijk!
    Een paar minuten later kreeg ik weer een apje met : Mam!
    Wacht even!
    Ik heb nog wat over het hoofd gezien….
    Er kwam nog een klein bedrag voorbij.
    Ik appte dat , dat als ik niet beter zou weten het wel phising leek…..ik vroeg mijn geboortedatum.
    Hij noemde exact mijn geboortedatum.
    Ik vroeg de geboortedatum van zijn vader.
    Ja, zegt ie, mam, kom op zeg…..
    Toen werd de verbinding verbroken.
    Ik had het gevoel of de grond onder mij wegzakte en heb meteen de Rabobank gebeld, maar zeker vijftien minuten in de wacht heb gestaan, dus waarschijnlijk was ik al te laat.
    De meeste appjes, vooral die met de bedragen en de rekeningnummers zijn verwijderd, maar deze staan bij mijn Rabobank rekening.
    De bank zegt niks te kunnen betekenen, al ligt het wel bij het fraudefonds.
    Ik heb wel een brief gestuurd naar het hoofdkantoor omdat het om zo’n immens bedrag gaat.