Registeren Inloggen

Nieuw snufje van ING gaat de strijd aan met oplichters: zo kunt u het gebruiken

ING heeft een nieuwe functie ontwikkeld waarmee klanten zelf kunnen controleren of ze daadwerkelijk door een medewerker van de bank worden gebeld. Of dat ze te maken hebben met sluwe oplichters. 

Veel oplichting via bankhelpdeskfraude

Vele instanties en ook Meldpunt besteden er regelmatig aandacht aan, maar het gaat nog steeds mis: mensen die slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude. Hierbij worden zij misleid door een oplichter die zich voordoet als een medewerker van een bank, die waarschuwt om het geld veilig te stellen. Vervolgens is het geld weg en blijven de slachtoffers berooid achter.

In 2023 zijn er volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) maar liefst zo’n 10.000 mensen hier de dupe van. De schade is vaak groot, zowel financieel als emotioneel. In 2023 is ongeveer 28 miljoen euro buit gemaakt. In 2022 is het schadebedrag echter nog veel hoger, namelijk ruim 50 miljoen euro.

Banken gaan de strijd aan

Banken proberen hun klanten steeds beter te beschermen. Zo worden er waarschuwingen gegeven bij overboekingen van hoge bedragen en zijn de daglimieten van betaalrekeningen verlaagd. Ook is er een tijdslot van meestal 4 uur wanneer iemand het daglimiet wil verhogen. Toch blijkt dit niet genoeg. Daarom heeft ING een nieuw snufje, waarmee klanten zelf kunnen controleren of ze daadwerkelijk worden gebeld door een medewerker van de bank.

Nieuwe functie van ING

Klanten die gebruik maken van de internetbankieren app van ING, zullen vanaf 16 april de knop ‘Check het Gesprek’ zien wanneer ze de app openen. Hiervoor hoeft men niet in te loggen. Wanneer klanten op de knop klikken, kunnen ze hun telefoonnummer invullen. Vervolgens controleer het belsysteem van de bank of een ING-medewerker aan de andere kant van de lijn zit. Is dit niet het geval, dan wordt geadviseerd om meteen op te hangen en eventueel zelf de alarmlijn van de bank te bellen.

Slachtoffer geworden van oplichting?

Bent u het slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude? Bel dan zo snel mogelijk zelf uw bank en doe aangifte bij de politie.

Deze helpdeskoplichters zijn niet van echt te onderscheiden

(Bron: ING, ANP, AD, Archief. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie