RegisterenInloggen

Trap niet in belegging-oplichting en lees deze tips

De schade door beleggingsfraude neemt toe. Criminelen jagen vooral op oudere spaarders, die met gelikte websites in de val worden gelokt. De politie, AFM, de Fraudehelpdesk en de ING bank geven u tips en adviezen om deze vorm van oplichting te voorkomen.

Let goed op

De rente op spaargeld is historisch laag. Het gemiddelde rentepercentage op een normale spaarrekening 0,06. Geld op de bank laten staan levert dus praktisch niets op. Veel mensen gaan op zoek naar rendabele, veilige beleggingen. En dat verhoogt de kans op beleggingsfraude. Het gemiddelde schadebedrag was vorig jaar 44.000 euro per persoon. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Fraudehelpdesk waarschuwen al jaren tegen verschillende vormen van oplichting, via campagnes en meldingen. Maar de consument moet vooral zelf opletten.

Tips van de AFM en Fraudehelpdesk

De AFM en de Fraudehelpdesk vragen u te letten op de volgende punten, mocht u beginnen met beleggen:
-Worden er extreem hoge rendementen (opbrengsten) beloofd of lijkt het aanbod te mooi om waar te zijn? Dan kunt u ervan uitgaan dat het inderdaad niet waar is.
-Vermijd beleggingen die u niet begrijpt. Ingewikkelde beleggingsconstructies met zogenaamde hoge rendementen en een laag risico beloven weinig goeds.
– Informeer uzelf altijd uitgebreid voordat u op een investeringsvoorstel ingaat, bijvoorbeeld door de registers van de AFM te raadplegen. Let daarbij goed op waar een aanbieder is gevestigd en onder toezicht staat. Buitenlandse ondernemingen staan doorgaans niet onder toezicht van de AFM.
-Controleer via zoekmachines op internet of er iets bekend is over de aanbieder, de aanbieding of over de belegging.
-Betaal geen ‘restriction fee’ of andere onduidelijke kosten aan onbekende ondernemingen.
-Wees extra alert als bedrijven of personen vragen geld over te maken naar een buitenlandse bankrekening of via zogenaamde money transfer-kantoren;
-Neem bij twijfel contact op met de AFM

Tips van de bank

  • Ook de banken spelen een rol bij de preventie van beleggingsfraude. De ING bank geeft het volgende daarover aan.
  • Wij attenderen onze klanten via verschillende kanalen over fraude en oplichting. Denk bijvoorbeeld aan informatie op ing.nl, meldingen in de Mobiel Bankieren App of via Mijn ING.
    Omdat criminelen hun werkwijze zullen wijzigen, blijven we vinger aan de pols houden en voorlichting en waarschuwingen aan klanten herhalen.
  • Onze fraude-experts zijn continu bezig met ons veiligheidsbeleid en fraudedetectiesystemen. Zo proberen zij fraude te detecteren en nieuwe manieren van oplichting en fraude in kaart te brengen. We zien dat de modus operandi van criminelen continu verandert; ze worden steeds inventiever. Het is een kat- en muisspel.
  • Wanneer we een onregelmatigheid constateren in het transactiegedrag van een van onze klanten, dan nemen we preventieve maatregelen. Hierbij kun je denken aan het blokkeren van de betaalpas of van Mijn ING (internetbankieren). Ook nemen we contact op met de klant. Daarnaast stellen we direct een onderzoek in naar de klant die (mogelijk) betrokken is bij oplichting. Indien de oplichter ergens anders bankiert dan nemen wij direct contact op met deze bank om melding te doen en om geld veilig te stellen. Daarnaast adviseren wij klanten die slachtoffer zijn geworden van oplichting om altijd aangifte te doen bij de politie.

Tips van de politie

  • Mocht u toch betrokken bij een vorm van beleggingsfraude, dan heeft de politie de volgende adviezen voor u.
    Burgers kunnen beginnen met het verzamelen van alle brieven en documenten die ontvangen zijn van de fraudeurs. Daarnaast is het ook raadzaam om alle correspondentie te bewaren die het slachtoffer heeft verzonden richting het bedrijf/ fraudeurs. Onder het verzamelen valt bijvoorbeeld ook de manier waarop u benadert bent door de fraudeurs. Als dit bijvoorbeeld via WhatsApp is geweest of via social media, dan vragen wij mensen screenshots te maken van deze berichten/ aanbiedingen.
  • Bewaar ook de eventuele nepadvertentie waar uw investering mee is begonnen. Die kan mogelijk digitale sporen bevatten die kunnen helpen om de identiteit of van fraudeurs te achterhalen.
  • Neem telefoongesprekken zoveel mogelijk op en bewaar deze. Dit kan allemaal dienen als bewijs in een civiele zaak. Deze correspondentie is ook belangrijk voor politie en Justitie.
  • Stop met verder investeren via dit bedrijf/ fraudeurs. Zo beperken het slachtoffer zijn of haar verlies. We roepen burgers op om in zo’n geval hen niet te laten weerhouden hulp en advies te zoeken als er wordt aangedrongen op geheimhouding.

Geef een reactie