Registeren Inloggen

Vrijdag op tv: Leeftijd van port is vaak jonger dan op etiket

Hoe ouder een port wijn hoe lekkerder, maar ook hoe duurder. Maar kloppen de leeftijden op de etiketten van flessen port wel? Meldpunt onderzoekt de werkelijke leeftijd van 10 en 20 jaar oude Tawny ports. De resultaten zijn verbijsterend. Want de port blijkt vaak jonger dan op het etiket.

De kenmerken van port

Port is rode wijn waar extra alcohol aan toe is gevoegd. Het wint aan smaak als het langer rijpt op eiken houten vaten. Consumenten betalen extra voor een oudere, smaakvollere port uit een goed oogstjaar. Eline Fens is portliefhebber. “Port en een goede kaasplank zijn een perfecte match. Een ideale afsluiter van een gezellige avond,” zegt ze. “Maar welke port ik koop, hangt ook af van mijn budget.”

Wetenschappelijk onderzoek naar de leeftijd

Een 20 jaar oude port kost tussen de 30 en 35 euro. Maar is de port in de fles ook echt zo oud als het etiket aangeeft? Meldpunt laat flessen port onderzoeken door het Centrum voor Isotopen Onderzoek (CIO) van de Universiteit van Groningen. Met behulp van koolstof-14 metingen stellen zij de exacte leeftijd van de port vast.

De verbluffende uitkomsten

Meldpunt legt de verbluffende uitkomsten voor aan de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Ook reageren Peter van Houtert, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Wijnhandelaren en onderzoeksjournalist Eelco van Wieringen.

Schadevergoeding ABN AMRO bij bank-helpdeskfraude?

Jetty Speelman (76) wordt gebeld door een crimineel die zegt van de helpdesk van ABN AMRO te zijn. Het telefoonnummer komt overeen met dat van de bank. Zogenaamd zou er gefraudeerd met haar bankrekening. Met een truc komen ze achter haar pincode. Dan worden haar bankpassen aan huis opgehaald. Daarna wordt 10.000 euro van haar rekening afgeschreven. Stichting Gedupeerden Internet Bankrekening Oplichting (GIBO) staat Mevrouw Speelman bij.

Veel vergelijkbare gevallen

Op 5 november vorig jaar vertelde Sjaak Jansen (71) in Meldpunt over een vergelijkbare ervaring. Hij verliest ruim 7.000 euro aan spaargeld. Maar ABN Amro weigert in dit soort situaties de schade te vergoeden. Want deze rekeninghouders hun pincodes hebben afgegeven. Andere banken vergoeden vaak wel.

Elles de Bruin spreekt hierover met Hans Reus, hoofd betaalrekeningen van ABN AMRO. Namens de gedupeerden reageert advocaat Marius Hupkes.

Kijk vrijdag 14  januari naar Meldpunt om 20.06 uur op NPO 2.

Deze helpdeskoplichters zijn niet van echt te onderscheiden

Geef een reactie