Registeren Inloggen

Zo komen oplichters met een vlotte babbel niet bij u binnen

Oplichters komen vaak betrouwbaar over. Ze bellen bij u aan, spreken u op straat aan of bellen u op. Zogenaamd namens de bank, de thuiszorg of zelfs om een toiletbezoek voor hun kind. Eenmaal binnen worden mensen van hun bezittingen beroofd. In dit artikel bespreken we verschillende soorten babbeltrucs, en hoe u hier niet in trapt.

Pin-babbeltruc

Oplichters proberen mensen ook aan de deur te laten pinnen. Als ze de pincode af kunnen kijken en u vervolgens van uw pas kunnen beroven, halen ze zoveel mogelijk geld van uw rekening. We geven tips om u tegen deze truc en andere babbeltrucs te wapenen.

Waar moet u op letten?

  • Doe niet zomaar de deur open voor een onbekende. Of gebruik bijvoorbeeld een kierstandhouder om de deur op een kier te kunnen zetten
  • Laat nooit een onbekende binnen en sluit de deur als u binnen iets gaat halen
  • Pin nooit aan de deur als u niet zelf iets hebt besteld waarbij tijdens het bestellen al werd gezegd dat u aan de deur moest afrekenen
  • Geef uw pinpas nooit uit handen. Ook niet als iemand u op die manier aanbiedt om te helpen bij het pinnen. Pin ook niet wanneer iemand anders de betaalautomaat wil vasthouden. Op die manier kan iemand mogelijk meekijken met de pincode.

Telefonische babbeltruc

Ook via de telefoon benaderen oplichters mensen, bijvoorbeeld om een bezoek aan te kondigen. Of ze doen zich voor als de bank en proberen u te overtuigen om overboekingen te maken, in te loggen of uw gegevens, pincodes of beveiligingscodes te geven. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot uw computer. Banken vragen dit nooit.

  • Vertrouwt u het niet helemaal? Bel de organisatie die het betreft zelf om het te controleren. Zoek zelf het telefoonnummer op
  • Banken vragen nooit via de telefoon of SMS om uw gegevens, pin- of beveiligingscode of om overboekingen te doen. Ook vragen banken niet om directe toegang tot uw computer te krijgen. Ook hiervoor geldt, vertrouwt u het niet, bel met uw bank.

Bent u toch slachtoffer geworden?

Doe dan altijd aangifte. Dit kan telefonisch bij de politie op nummer 0900 – 8844. Kijk voor meer informatie over hoe u aangifte kunt doen, op de website van de politie. Is uw bankpas gestolen, meld dit dan ook direct bij uw bank en laat uw pas blokkeren. Is de oplichter nog in de buurt, bel dan direct 112. Wie weet kunnen ze hem of haar direct in de kraag grijpen. Voor praktische hulp of emotionele ondersteuning na oplichting kunt u contact opnemen met Slachtofferhulp Nederland. Zij bieden gratis hulp. Zij zijn telefonisch bereikbaar op 0900 – 0101 (gebruikelijke belkosten) van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 20.00 uur en op zaterdagen tussen 10.00 en 17.00 uur.

Babbeltiplijn

Dit artikel over babbeltruc leest u omdat verschillende organisaties samen een campagne voeren om mensen over oplichting voor te lichten. Niet alleen via dit artikel, maar ook via informatie op de website maakhetzeniettemakkelijk.nl. Bovendien stelt in de maand september de ouderenbond KBO-PCOB samen met de NOOM een telefoonnummer beschikbaar. Hier kunt u terecht om persoonlijke tips te krijgen of om uw verhaal als slachtoffer kwijt te kunnen. Deze Babbeltiplijn is op de woensdagen (12, 19 en 26) in september te bereiken tussen 9.00 en 17.00 uur op 030 – 3400670 (lokaal tarief). Ook bij ouderenbond KBO-Brabant zijn vrijwilligers beschikbaar waar mensen hun verhaal kwijt kunnen. Daarnaast is Slachtofferhulp Nederland betrokken bij de campagne, waar slachtoffers zich altijd kunnen melden voor persoonlijk advies.

Bron: Het ministerie van Justitie en Veiligheid

Geef een reactie