Registeren Inloggen

COLUMN: Pensioenfonds KLM komt alsnog over de brug

Mevrouw Oerlemans krijgt na lange strijd met pensioenfonds KLM 18 maanden pensioen alsnog uitgekeerd. En KLM herstelt de fout ook voor 36 andere hertrouwde exen. Maar waarom is een programma als Meldpunt nodig om recht te halen voor pensioendeelnemers, vraagt MAX Ombudsman Rogier de Haan zich af.

Ingewikkeld

De regels rondom nabestaandenpensioenen zijn vaak ingewikkeld, soms onbegrijpelijk en af en toe doet het pensioenfonds alsof het om een boek van Kafka gaat. Een programma als Meldpunt is dan nodig om het pensioenfonds weer klare taal te laten praten. Het verhaal van mevrouw Oerlemans spreekt wat dat betreft boekdelen…

Prima nabestaandenpensioen

Eigenlijk is het op zich een heel eenvoudig verhaal. In 1996 scheidde mevrouw Oerlemans na een huwelijk van bijna 30 jaar. In 1999 trouwde ze met de man met wie ze nu nog steeds gelukkig is. In 2001 overleed haar ex-man. Mevrouw Oerlemans wist dat haar ex niet alleen een goed pensioen had opgebouwd, maar ook een prima nabestaandenpensioen. Hij had namelijk jarenlang bij de KLM gewerkt. En aangezien ze het grootste gedeelte van zijn carrière getrouwd waren geweest, had ze, nu hij was overleden, recht op dat nabestaandenpensioen. Of, zoals dat na scheiding heet: bijzonder nabestaandenpensioen. Mevrouw Oerlemans nam contact op met het pensioenfonds van de KLM.

In rook opgegaan

Daar kreeg ze te horen dat haar nabestaandenpensioen in rook was opgegaan op het moment van hertrouwen. Vroeger gingen pensioenfondsen er namelijk vanuit dat de man zorgt voor het gezinsinkomen. Wilde de vrouw hertrouwen, dan moest haar nieuwe partner die financiële zorg overnemen. Destijds kwam de ‘hertrouwclausule’ waar mevrouw Oerlemans nu tegenaan liep, dan ook in diverse pensioenreglementen nog voor.

Aan de kaak gesteld

Inmiddels was het 2016, en mevrouw Oerlemans las in MAX Magazine dat wij die ouderwetse regels aan de kaak hadden gesteld bij het pensioenfonds van Unilever. Dat had daarop besloten om die ‘hertrouwclausule’ niet meer toe te passen. Met herwonnen moed klopte mevrouw Oerlemans voor de tweede keer aan bij de KLM. Maar weer kreeg ze te horen dat ze maar niet had moeten hertrouwen.

Verkeerd toegepast

Weer een paar jaar later meldde ze zich in ons spreekuur. Daarop lieten wij haar verhaal zien in Meldpunt.En dat veranderde de zaak. De KLM kwam erachter dat ze hun eigen reglement al die tijd verkeerd hadden toegepast. In 1995 hadden ze de hertrouwclausule namelijk al uit het reglement gehaald. En mevrouw Oerlemans was pas daarna hertrouwd. In feite, zo ontdekte de KLM, had mevrouw Oerlemans al vanaf 2001, toen haar ex overleed, recht op nabestaandenpensioen gehad. Inmiddels heeft mevrouw Oerlemans een vorstelijke nabetaling gekregen. Tegelijk heeft de KLM de fout hersteld voor 36 andere hertrouwde exen. In totaal trekt de KLM één miljoen euro uit voor deze groep. Het blijft natuurlijk jammer dat MAX Ombudsman en Meldpunt nodig zijn om dit soort zaken op te lossen, maar het is vaak niet anders. Meld daarom uw pensioenproblemen, hoe ingewikkeld ook, bij ons. Wij brengen het weer terug tot een overzichtelijk verhaal, met als het even kan een vrolijk einde.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    Het zijn zakkenvullers, al die pensioenfondsen. Onder het mom van het ouder wprden van de mensen kan het huidige systeem er niet uit. De verzekeringsmij had dat al lang in de gaten en paste de premies aan.
    In de jaren ’80- ’90 kregen de werkGEVERS geld terug van het pensioen fonds. Als je informatie wilt inwinnen (Zie het programma “witte zwanen zwarte zwanen”) zetten ze een scherm op en verweren ze zich met een dooddoener als “privacy gevoeligheid”.
    Maar als je op zoiets als aanvullend pensioen recht hebt moet je er WEL zelf achteraan. Terwijl ze alle gegevens reeds in handen hebben.