Registeren Inloggen

“Dan sta je daar en cancelt KLM je vlucht, tot 2 keer toe”

Erik Freerks gaat met zijn vrouw Els een weekje wandelen in Ierland. De heenreis verloopt voorspoedig en ze maken prachtige tochten. Op vrijdagochtend 3 juni staat de terugvlucht gepland, want zaterdagavond 4 juni is het afstuderen van hun zoon. Deze ceremonie is al meerdere keren uitgesteld en die willen ze absoluut niet missen.

Onaangename verrassing

Vrijdagochtend zijn ze op tijd in Dublin om daar vandaan terug te vliegen naar Nederland. Maar dan volgt een onaangename verrassing. Freerks krijgt ’s ochtends vroeg een berichtje van KLM dat hun vlucht is geannuleerd. Op de luchthaven van Dublin was het chaos. De medewerkers aan de incheckdesk wisten nog van niets. Freerks en andere passagiers moeten hen inlichten dat de vlucht niet doorgaat.

Noodgedwongen gaat Freerks op zoek naar een overnachtingsplek, maar dat valt nog niet mee. Het is Pinksterweekend en bijna alles zit volgeboekt. Uiteindelijk vindt hij een van de spaarzame kamers, die nog beschikbaar zijn. Maar die kost inmiddels 380 euro voor een nacht. Aangezien ze een plek moeten hebben, nemen ze de kamer. En ze gaan onmiddellijk op zoek naar een andere vlucht.

Nóg een annulering

Ze vinden een vlucht voor de zaterdagochtend 4 juni, met KLM op dezelfde tijd als hun vrijdag geannuleerde vlucht. Daarmee zouden ze alsnog op tijd zijn voor het afstuderen van hun zoon. Opnieuw staan ze vroeg op, maar dan volgt wederom teleurstelling. KLM annuleert ook de zaterdagvlucht. Dit keer worden als redenen harde wind en baanonderhoud op Schiphol genoemd. Er zijn daardoor minder landingen mogelijk en KLM schrapt tientallen vluchten.

Alternatieve vlucht

Erik en zijn vrouw stonden al klaar om hun koffers af te geven, toen het appje met de annulering binnenkwam. Medepassagiers zagen hun huwelijksreis in rook opgaan. Anderen misten hierdoor een begrafenis. Op de luchthaven was geen agressie, maar vooral enorm ongeloof, aldus Freerks. KLM zegt in de pers dat alle mensen zijn overgeboekt, maar Freerks bestrijdt dit. “Ik heb alles zelf moeten regelen, en heb geëist dat men dan een alternatieve vlucht voor ons regelt. Uiteindelijk konden we die avond met Aer Lingus terugvliegen, maar we waren te laat voor het afstuderen van onze zoon.”

In de steek gelaten

Als ze op Schiphol landen hoeft de familie nauwelijks te wachten op hun bagage. Het was ook een heel kalme landing, geen last van wind. Er stonden wel 500 à 1.000 koffers onbeheerd voor het grijpen. Stonden daar gewoon in de aankomsthal, aldus Freerks. Hij voelt zich erg in de steek gelaten door KLM.

Afgewezen claim

Eenmaal thuis dient hij een schadeclaim in, zowel voor de extra gemaakte kosten, bijna 1.000 euro, als ook een claim voor een vergoeding van 250 euro per persoon per geannuleerde vlucht. Daar hebben ze recht op. In het geval van de familie Freerks zou dit neerkomen op 2 keer 250 euro voor de vrijdag en 2 keer 250 euro voor de geannuleerde vlucht van zaterdag. Weken later krijgt Freerks de extra gemaakte onkosten vergoed. En een schadevergoeding voor de geannuleerde vlucht van vrijdag 3 juni. Maar KLM wijst de claim voor de geannuleerde vlucht van zaterdag 4 juni af. De luchtvaartmaatschappij beroept zich op buitengewone omstandigheden en stelt dat zij daarom niet hoeft te betalen, tot grote ergernis van Freerks.

Overmacht

Claimbureau EUclaim stelt dat KLM waarschijnlijk ook voor die zaterdag een schadevergoeding moet betalen. Diverse uitspraken onderschrijven dit. Er ligt echter een zaak bij het Hof die uiteindelijk uitsluitsel moet bieden. Dat uitsluitsel komt op 23 augustus. Het hof stelt KLM in het gelijk. Als de luchtverkeersleiding de capaciteit naar beneden brengt, dan levert dat overmacht op voor de luchtvaartmaatschappij. Die kan niet anders dan vluchten annuleren en is daarmee niet schadeplichtig voor het deel van de extra schadevergoeding vanuit de verordening.

Geef een reactie