RegisterenInloggen

Dit is waarom u beter online kunt shoppen

Koopt u in de winkel een product, dan steunt u daarmee de lokale ondernemer. Maar garantierechten zijn voor een in de winkel gekocht product anders dan wanneer een consument hetzelfde product online koopt. Levert Klooster koopt een draadloze speaker bij Expert. Maar als hij deze wil ruilen, komt hij van een koude kermis thuis.

Koop is koop

Als Klooster zijn speaker in de winkel wil terugbrengen, wil de winkelier die niet terug nemen. Maar had Levert Klooster het product via de webshop van Expert gekocht, dan had hij de speaker wel terug mogen brengen. “Ongelooflijk!” zegt Levert Klooster als hij tot de ontdekking komt dat hij online meer rechten heeft dan in de winkel. MAX Ombudsman Jeanine Janssen snapt zijn frustratie. “Dit verwacht je niet. Nou moet ik zeggen dat het ook wel slechte service is van Expert in Meppel.” Maar juridisch gezien heeft een consument online meer rechten. “Dat is ooit zo bedacht om de consument te beschermen. In de winkel kun je het product bekijken, maar online niet. Vandaar dat de regels verschillen.”

Ruilen is een gunst

Maar waarom mag je in sommige winkels het product wel terug brengen? “Dat is omdat ze de klant tegemoet willen komen.” vertelt Jeanine. “Maar het is geen recht. Als je iets koopt, dan zit je daar aan vast. Dan had je eerder moeten bedenken of je het product wel echt wilde.” Het bijzondere in dit verhaal is dat in de voorwaarden op de site van Expert juist wél staat dat je ook in de winkel producten – onder bepaalde voorwaarden – terug mag brengen. Als we aan Expert in Meppel vragen waarom zij hier een uitzondering op maken, krijgen we te horen dat zij de wet- en regelgeving volgen. Op de vraag waarom de regels anders zijn dan in de voorwaarden staat beschreven, willen ze geen antwoord geven.

Wat weet u?

Als wij de straat op gaan en mensen vragen naar hun rechten als consument, blijkt dat veel mensen die verkeerd inschatten. Veel mensen denken dat ze recht hebben op een nieuw product, zodra hun oude product binnen de fabrieksgarantie stuk gaat. “Maar de winkel moet eerst de gelegenheid krijgen om kapotte producten te maken. Je moet twee of drie keer laten repareren. En lukt dat niet, dan heb je recht op een nieuw product. Er is een nieuwe wet in de maak die zegt dat één keer herstellen voldoende is. Maar daar is inmiddels ook discussie over in het kader van duurzaamheid”, vertelt Jeanine.

Meer rechten dan u denkt

Ook uit de meldingen bij ACM ConsuWijzer blijkt dat mensen vaak iets kopen zonder dat ze weten welke rechten ze hebben. Zo kunt u geld mislopen omdat u niet wist dat u nog van de aankoop af kunt of dat u het product nog gratis kunt laten repareren. Daarom is het goed om kennis te hebben over een aantal basis consumentenrechten. Op de website van ACM ConsuWijzer kunt u zien wat uw rechten zijn.

Webwinkels blijven klanten misleiden met niet-leverbare modellen

Geef een antwoord