Registeren Inloggen

U wilt uw abonnement opzeggen, wat zijn uw rechten?

U hebt een abonnement en wil daar echt vanaf. Of het nu gaat om een abonnement op een website, tijdschrift of sportschool, u kunt gemakkelijker opzeggen dan u denkt.

De Wet van Dam verbiedt stilzwijgende verlenging van abonnement

Sinds 1 december 2011 is de Wet van Dam van kracht. Deze wet is in het leven geroepen zodat contracten met consumenten niet zomaar stilzwijgend mogen worden verlengd. Maar wat houdt dit nu eigenlijk voor u in?

1. Opzegging contract voor onbepaalde tijd

De Wet van Dam beslist dat u het contract dat u voor onbepaalde tijd afsloot altijd na 1 jaar mag opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Contracten voor bepaalde tijd moet u in feite uitzitten of afkopen.

2. Hoe zegt u uw abonnement op?

De opzegging van uw abonnement kan schriftelijk, via de mail of telefonisch. U doet het op dezelfde manier zoals bij het afsluiten van het contract. Dus heeft u het contract telefonisch afgesloten, dan kunt u het met een belletje laten stoppen. Toch zien we vaak in de praktijk dat dit niet zo makkelijk werkt omdat u geen bewijs heeft. Bent u op tijd, dan kunt u het telefonisch proberen en een bevestiging laten sturen. Bent u aan de late kant, dan adviseren wij u toch om aangetekend op te zeggen.

3. Voor welk soort abonnementen gaat dit op?

Alle abonnementen, of het nu is ‘het leveren van diensten’ of het aanschaffen van een product, vallen onder de Wet van Dam. Denk hierbij aan een sportschoolabonnement of tijdschriftabonnement. Bij een tijdschriftabonnement mag een opzegtermijn van 3 maanden. Een uitzondering is het lidmaatschap van een vereniging. Verenigingen mogen in hun statuten zelf bepalen hoe lang men lid wordt en wat de opzegtermijn wordt. Er is ook een uitzondering voor een abonnement voor 2 jaar. U mag een contract voor 2 jaar aangeboden krijgen, maar u moet dan wel een significante korting krijgen.

4. Voor wie is de Wet van Dam bedoeld?

Deze wet is bedoeld voor particuliere personen, dus niet voor bedrijven.

5. Moet u betalen voor opzegging?

Het opzeggen van een abonnement is kosteloos. Als u per jaar of kwartaal betaalt, en binnen deze termijn opzegt, dan moet u het te veel overgemaakte geld teruggestort krijgen.

6. Wat kunt u doen als een bedrijf hier niet in meegaat?

Wat gebeurt er als een bedrijf tegenstribbelt als u opzegt? Zit de consument dan toch vast aan een abonnement? Lukt het niet om uw abonnement op te zeggen, dan kunt u misschien naar de geschillencommissie als het bedrijf is aangesloten. Anders kunt u uw rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen. Heeft u die niet en weet u zeker dat u in uw recht staat, dan kunt u hiervan melding maken per aangetekende brief en de betalingen storneren. Het bedrijf zal dan zelf naar de rechter moeten om van u het geld te eisen.

7. Pas op voor opzegdiensten

Opzeggen kan ook via speciale opzegdiensten, maar dat verloopt niet altijd even vlekkeloos. Meldpunt ontvangt veel klachten over verschillende opzegdiensten. Vaak noemen ze bedrijven die niet transparant genoeg zouden zijn bij het aanbieden van hun diensten.

Consumenten willen alleen maar hun abonnementen of lidmaatschappen opzeggen, maar doen dit zonder daar erg in te hebben via een betalende dienst. Pas na het opzeggen wordt het duidelijk dat er een bedrag in rekening is gebracht, vaak een bedrag rond de 30 euro.

Lidmaatschap of abonnement opzeggen? Pas op voor opzegdiensten

 

 

Geef een reactie

Reactie

    […] afgesloten. Dit kan 1 of 2 jaar zijn. Sommige abonnementen zijn iets flexibeler. Vaak kunt u uw abonnement tamelijk eenvoudig opzeggen. De opzegtermijn bedraagt dan 1 maand. Lees in dit verband ook dit artikel over uw rechten als u […]