RegisterenInloggen

Dit zijn de garantierechten bij een refurbished product

Het lijkt zo aantrekkelijk; een tweedehands mobiel kopen die gecontroleerd is en eruit ziet als nieuw, maar dan een stuk goedkoper. Annemarie van Helvoort koopt bij Telefoondiscounter een zogenaamde refurbished telefoon voor haar dochter. Maar al snel is er niet meer mee te bellen.

Blijvende problemen met refurbished telefoon

De dochter van Annemarie is 12 jaar oud en moet vanaf september 2020 naar de middelbare school fietsen. Annemarie en haar man vinden het fijn dat haar dochter naar huis kan bellen als er onderweg iets gebeurt. Dus gaat ze op zoek naar een refurbished telefoon en koopt er één bij Telefoondiscounter.nl. “Deze was nagekeken en gegarandeerd goed.” Als de telefoon wordt geleverd, blijkt al snel dat deze niet goed werkt. “Mijn dochter kon er niet mee bellen zodra ze buiten was. De 4G-verbinding was stuk. Binnen kon ze wel bellen, maar alleen op de WIFI. Al snel deed de telefoon het op de WIFI ook niet meer.”

Telefoondiscounter weigert reparatie

Annemarie stuurt de telefoon retour en twee weken later krijgt ze de melding dat de telefoon binnen is. De reparatie zou tien werkdagen duren. Dat worden uiteindelijk zes weken. ,,Als ik niet zo vaak had gebeld (waarbij ik soms een uur in de wacht stond), had ik het nu nog niet binnen gehad.’’ Als het toestel uiteindelijk terugkomt, blijkt het alleen nog steeds niet te werken. Vertrouwen in een nieuwe reperatie is er niet meer en Annemarie wil haar geld terug.

Waar heb je recht op

Juridisch gezien moet een product dat kapot is twee keer voor reparatie worden aangeboden. Als dit tenminste niet gepaard gaat met al teveel overlast. Jeanine Janssen van de Ombudsman: ,,In dit geval kun je zeggen dat er met zes weken wachten wel degelijk sprake is van overlast.” Vanaf volgend jaar wordt de wet aangepast en hoeft een product nog maar één keer aangeboden te worden voor reparatie. ,,Behalve als het een heel duur product is, dan blijft het nog steeds twee keer aanbieden.”

Meer klachten over telefoondiscounter

Annemarie is niet de enige die klaagt over Telefoondiscounter. Er zijn online namelijk meer mensen die hun beklag doen. De kritiek is bij veel mensen hetzelfde; een slechte service vanuit het bedrijf, lang moeten wachten en onderdelen van een telefoon die kapot zijn. Telefoondiscounter geeft aan dit te betreuren. Eigenaar Lorenzo: ,,Wij zijn in korte tijd erg gegroeid. Dat vraagt om een hogere capaciteit en daarom gaan we nu ook meer personeel inzetten.’’

Telefoondiscounter misbruikt keurmerken

Maar het bedrijf heeft het niet helemaal op orde. Op de website staan verschillende keurmerken, waaronder het keurmerk “Webshop Keurmerk”. Deze is aangesloten bij de onafhankelijke geschillencommissie. Alleen na navraag bij het keurmerk blijkt het bedrijf hier helemaal niet bij aangesloten te zijn. Ondanks een waarschuwing van het keurmerk, staat het logo nog steeds op de site.

Ook staat het logo ‘Webshop Trustmark’ op de site. Een keurmerk dat een bemiddelende rol heeft bij klachten. In het reglement van dit keurmerk staat dat een webshop de klachtenprocedure moet vermelden in de algemene voorwaarden. Dit is bij Telefoondiscounter niet het geval. Het keurmerk besluit hierop het bedrijf te royeren. Alleen ook dit keurmerk staat er nog steeds op.

Let er dan ook altijd op welk keurmerk er op een website staat en of deze wel of niet is aangesloten bij de onafhankelijke geschillencommissie. Ook kan het bij twijfel helpen om te checken of een webshop inderdaad bij een gerenommeerd keurmerk aangesloten is of dat er misbruik wordt gemaakt van het logo.

Is een webshop met keurmerk echt veilig?

Geef een reactie

Reactie

  1. Gewoon sparen voor een nieuw toestel.