Registeren Inloggen

Hoe vaak kunt u als consument een reis annuleren?

Mevrouw Twisk heeft een kortlopende annuleringsverzekering bij Unigarant. Vanwege plotse helse pijnen aan haar gebit annuleert ze haar reis tot 6 maal toe. Elke keer claimt ze de kosten bij Unigarant. Maar op een gegeven moment kan ze geen nieuwe annuleringsverzekering meer afsluiten. Ook staat ze geregistreerd bij Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem). Mevrouw kan nu lastig een nieuwe verzekeraar vinden. Hoe zit dat?

Zenuwpijnen

In eerste instantie betreft de ziekte van mevrouw Twisk haar gebit, waarna enkele kiezen worden getrokken. Maar het zit dieper. Mevrouw heeft last van chronische neuropathische zenuwpijnen die zich plotseling manifesteren. Vandaar die 6 reisannuleringen in 2020 en 2021. Ze krijgt van Unigarant elke keer tussen de 100 en 300 euro uitgekeerd. In totaal gaat het om zo’n 1.000 euro. Maar als mevrouw opnieuw een annuleringsverzekering wil afsluiten, wordt ze door Unigarant geweigerd.

Reactie Unigarant

Unigarant laat weten dat zij klanten die een verzekering bij haar afsluiten niet hoeft te accepteren. Als blijkt dat je een schadehistorie hebt, kan het aantal claims er voor zorgen dat je niet opnieuw een verzekering kunt afsluiten. Omdat mevrouw Twisk elke keer online de annuleringsverzekering afsluit, is ze zich er niet van bewust dat een schadehistorie gevolgen kan hebben bij het afsluiten van een nieuwe verzekering. En wat mevrouw ook niet weet, is dat iedereen die een claim indient bij de verzekeraar in de boeken van Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem) komt te staan. Deze stichting bewaart in een databank alle verzekeringsgegevens, zodat de risico’s voor verzekeraars beheersbaar worden en fraude kan worden voorkomen.

Stichting CIS

Door haar registratie bij Stichting CIS wordt mevrouw Twisk ook bij andere verzekeraars niet geaccepteerd. Pas na 2 jaar zoeken, lukt het haar om een nieuwe annuleringsverzekering af te sluiten. Centraal Beheer wil haar verzekeren en ook bij De Europeesche is ze welkom. Ze heeft nu een doorlopende annuleringsverzekering die ze bij Centraal Beheer tot maximaal 4 keer kan annuleren. Wie het niet eens is met een registratie bij Stichting CIS, kan het CIS verzoeken om de registratie te corrigeren. Dat kan via een formulier. Stichting CIS speelt het verzoek vervolgens door naar de verzekeraar die beslist of ze het verzoek accepteren of weigeren. En voor wie lang genoeg wacht, wordt de CIS-registratie automatisch uit de databank verwijderd.

Vragen Verbond van Verzekeraars

Elke verzekeringsmaatschappij heeft zijn eigen acceptatiebeleid. Daarom legt Meldpunt 8 vragen voor aan Barbara van der Rest, woordvoerster van het Verbond van Verzekeraars.

1. Moeten verzekeringsbedrijven waarschuwen voor opzegging?

Opzegging door de verzekeraar wordt bepaald door wat daarover in de polisvoorwaarden is opgenomen. In veel voorwaarden staat de opzeggrond dat de verzekeraar de polis kan beëindigen bij te veel claims of na een claim. Staat opzegging bij te veel schadeclaims niet in de polisvoorwaarden benoemd? Dan zal de verzekeraar daar ook geen gebruik van kunnen en mogen maken.

Verzekeraars “waarschuwen” voor deze en andere opzegmogelijkheden via de polisvoorwaarden die u als klant krijgt, voorafgaand aan het sluiten van de verzekering. De klant kán en behoort daarmee dus bekend te zijn. Verzekeraars dienen in hun consumenteninformatie, polisvoorwaarden, privacyverklaringen op websites en/of op schadeaangifteformulieren te verwijzen naar CIS. In deze verwijzing geven ze aan dat zij persoonsgegevens kunnen verwerken bij acceptatie, voor risico- en claimbeoordelingen en fraudebeheersing. U kunt een inzageverzoek doen bij CIS, waarna CIS de registraties uit de CIS-databank met u deelt.

2. Is een CIS-melding grond voor weigering?

Overigens is puur het feit dat uw persoonsgegevens in de CIS databank zijn opgenomen, op zichzelf geen reden om een nieuwe verzekering te weigeren. Een verzekeraar mag alleen weigeren op basis van zijn eigen acceptatiebeleid. Wordt een aanvraag geweigerd, dan dient de verzekeraar hier uitleg over te geven aan de hand van hun acceptatiebeleid. Het CIS kan hier geen antwoord op geven.

3. En wanneer krijgt u een CIS-melding op uw naam?

In de CIS databank worden vijf soorten registraties opgeslagen, namelijk:

  • Claimmeldingen
  • Waarborgfondsmeldingen
  • Ontzeggingen van de rijbevoegdheid
  • Vertrouwelijke mededelingen
  • Extern verwijzingsregister

4. Wat staat er precies in?

Let wel: Opzegging door (te veel) claims staat niet in de CIS-registratie. Dat bepaalt de verzekeraar aan de hand van zijn acceptatiebeleid. CIS is een verificatiemethode over wat er in het verleden is gebeurd. De ‘morele kleuring’ zit hem in fraudemeldingen. CIS is geen controlemiddel om automatisch afgewezen te worden. Maar CIS is om te beoordelen of een potentiële klant de waarheid vertelt over zijn of haar verzekeringsverleden.

5. Waarvoor dient het?

De informatie in de CIS-databank wordt gebruikt om informatie die een (nieuwe) verzekeringnemer/verzekerde heeft verstrekt te controleren. Het kan verzekeraars ook helpen bij het vaststellen van een risico. Zo kunnen ze bijvoorbeeld controleren of iets voor een tweede keer wordt gedeclareerd. Ook kan het van invloed zijn als een nieuwe verzekeringnemer/verzekerde zegt nooit claims te hebben ingediend, terwijl er wel claimmeldingen in de CIS-databank staan.

6. Hoe komt u daar weer vanaf?

Verantwoordelijk voor de inhoud en juistheid van de claim ligt bij de verzekeraar: 1) u gaat naar de betreffende verzekeraar voor correctie of verwijdering (na inzage in het CIS-systeem) of 2) u doet een melding bij het CIS die dan fungeert als tussenpersoon (CIS kan de juistheid van een registratie dus niet beoordelen). Dan krijgt u een rechtsreeks antwoord via de verzekeraar of via CIS.

Indien uw correctieverzoek wordt afgewezen en u het nog steeds niet eens bent met de oplossing, dan kunt u de klacht voorleggen bij de klachtencommissie van de betrokken verzekeraar. Als u dat heeft gedaan, dan kunt u een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Uiteraard kunt u ook naar de rechter.

7. Wat zijn de gevolgen hiervan?

Het heeft geen gevolgen anders dan dat uw historie gedeeld wordt met andere verzekeraars. Dat staat ook in de polisvoorwaarden. De beoordeling van een CIS-registratie ligt bij de betreffende verzekeraar. En verzekeraars gaan daar verschillend mee om. Zo heeft de mevrouw inmiddels een doorlopende reisverzekering bij Centraal Beheer, dus die verzekeraar heeft haar, ondanks haar claimhistorie, als klant geaccepteerd.

8. Waar kunt u nog wel terecht?

U kunt verzekeringen bij andere maatschappijen aanvragen, al moet u uiteraard wel eerlijk verklaren over uw claimhistorie. En als ze vragen naar een royement op initiatief van de verzekeraar, dan moet u dat ook eerlijk opgeven. Het is dan aan het acceptatiebeleid van de verzekeraar of hij u wel of niet als nieuwe klant wil accepteren. Acceptatie kan zelfs met bepaalde uitsluitingen op een polis; bijvoorbeeld wel reisdekking maar zonder annuleringsdekking.

Heeft u ook problemen met een annuleringsverzekering die vindt dat u te vaak geannuleerd hebt? Laat een reactie achter onder dit artikel of op ons forum.

Geef een reactie

Reactie

    helemaal mee eens met dit artikel wordt tijd dat er iets aan gedaan wordt