Registeren Inloggen

Juridisch Loket wordt almaar populairder. Hiervoor kunt u gratis bij hen terecht

Er zijn nog mensen die het bij de oude naam Bureau Rechtshulp noemen. Maar sinds 2004 heet het al Juridisch Loket. Het is de plek waar mensen met de kleine beurs terecht kunnen voor gratis juridisch advies. Steeds meer mensen bellen of gaan langs bij een van de vestigingen of servicepunten.

Meer bellers bij Juridisch Loket in 2023

Alleen al in de eerste 8 maanden van 2023 hebben ruim 340.000 mensen het Juridisch Loket gebeld. Dat is 22 procent meer dan in 2022. Omgerekend bellen dagelijks gemiddeld 1.500 mensen. Die toename valt onder meer te verklaren doordat het een gratis telefoonnummer betreft: 0800-8020. Bellers waarderen het loket met het cijfer 8.

Wie bellen het Juridisch Loket en over welke zaken?

“Over het algemeen bellen mensen met een lager inkomen ons,” observeert woordvoerster Anne Kluivers. “Ze kunnen bijvoorbeeld geen advocaat betalen of een rechtsbijstandsverzekering. Of ze zijn geen lid van een vakbond. Het gaat over zeer uiteenlopende juridische zaken, van arbeidsrecht tot huurrecht, van gedoe met een aannemer tot consumentenrecht over leveringen van producten.” Ook burenruzies, schulden, echtscheidingen en alimentatiezaken leveren veel vragen op. Kluivers vertelt dat haar collega’s generalisten zijn. Ze hebben een heel brede kennis van het recht.

Wat zijn de belangrijkste juridische kwesties waar mensen mee komen?

Op de vraag wat de meest gestelde vragen om juridische hulp zijn, geeft Kluivers de volgende opsomming: “In de maand augustus kregen we de meeste vragen over arbeidsrecht. Dat zijn vragen over arbeidsvoorwaarden en CAO, over het opzeggen van een contract door de werkgever, over loonvordering.”

“Op de 2e plek staan vragen over personen- en familierecht. Zoals over scheiden met nevenvorderingen, over omgangsregelingen met kinderen, over onderbewindstelling/curatele en over ouderlijk gezag en voogdij.”

“Op de 3e plek staan vragen over verbintenissenrecht: die vragen gaan over schuldsanering en betalingsregelingen, aankopen en over verschillende geschillen bijvoorbeeld tussen een particulier en aannemer of een loodgieter of verzekeraar of een autogarage.”

Ook een fysieke afspraak maken is mogelijk

Het is ook mogelijk een afspraak te maken om langs te komen bij een van de 40 vestigingen in het land, of bij een van de servicepunten in wijkcentra of bibliotheken. Bij elkaar opgeteld gaat het om meer dan 50 plekken in heel het land. Kluivers: “Mensen zijn vaak ten einde raad als ze met ons in contact komen. Ze komen langs met stapels papieren onder de arm, allemaal zaken waar ze zelf niet meer uitkomen. Maar – als het goed is – gaan ze weer met een opgelucht gevoel weg. Dat is ook de bedoeling van het Juridisch Loket, dat mensen weer verder kunnen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met een gericht advies of met een brief die ze zelf kunnen versturen.”

Adviezen worden verstrekt in heldere Jip & Janneke-taal. Op de website van het Juridisch Loket staan ook voorbeeldbrieven van diverse aard: van bezwaarschriften tot ingebrekestellingen.

Sterke eerstelijnshulp voorkomt escalatie van problemen

Het Juridisch Loket is een initiatief van het Ministerie van Justitie & Veiligheid. De bedoeling is dat met sterke eerstelijnshulp escalatie van problemen voorkomen kan worden. Vaak kunnen de hulpbehoevenden het daarna zelf verder regelen, waarna ze inderdaad, zoals ze willen, weer door kunnen gaan met hun leven. Wilt u meer weten over andere vormen van gratis juridische hulp, lees dan dit artikel.

(Bron: Juridisch Loket, archief. Foto: Juridisch Loket)

Oplopende schulden door onbetaalde rekeningen? Deze hulp kunt u krijgen

 

Geef een reactie