Registeren Inloggen

Vrijdag op tv: digitaal gegijzeld door computerhulp

Een IT-ondernemer die zijn klanten assisteert bij computerproblemen blijkt abonnementen voor internetdiensten op zijn eigen naam te zetten. Als klanten van zijn diensten af willen, weigert hij hier aan mee te werken en dwingt hij klanten om door te gaan met de betalingen. Hoe ver mag een ondernemer gaan?

Klachten over IT-ondernemer

Op 29 september 2023 liet Meldpunt zien dat op de redactie een reeks van klachten was binnengekomen over het IT-bedrijf FreshIT uit Amstelveen, dat ook opereert onder de naam DevlinIT. Na die uitzending volgden er meer meldingen over deze ondernemer. De ondernemer stuurt geen contracten op, zegt zonder toestemming tv- en internetabonnementen op en zet internetdiensten van zijn klanten op de naam van zijn bedrijf in plaats van op naam van de consument. Ook zijn er meldingen over ongewilde automatische incasso’s. Wie de samenwerking wilt stopzetten, komt moeilijk van hem af en wordt onder druk gezet om te betalen. Hoe ver mag een internetondernemer gaan? Elles de Bruin bespreekt dit met advocaat Martha Visser en met Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

Een grote ergernis onder consumenten: een chatbot bij een helpdesk

En verder: Truus de Jong uit Loerbeek had bij TomTom een navigatieapparaat besteld maar was ontevreden over haar aankoop en wilde die retourneren. Maar in de doos zat geen retourlabel. Via de site van TomTom komt ze in contact met de chatbot helpdesk, een digitale hulpverlener. Maar in plaats van een helder antwoord te krijgen belandt ze van de regen in de drup. Uit onderzoek blijkt dat van alle vragen die aan chatbots worden gesteld, slechts 8 procent goed wordt beantwoord. Waarom gaat het zo vaak mis en hoe kan het beter? Elles de Bruin bespreekt dit met Florian Kunneman, expert op het gebied van taal en computers.

De uitzending van Meldpunt is te zien op vrijdag 10 mei om 19:50 uur bij MAX op NPO 2. Of bekijk de uitzending later hier terug.

(Foto: MAX)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Ik ben ook slachtoffer van Devlin….ik heb kopieën van mijn aangiftes opgestuurd.
    Hij had mijn email adres gekoppeld aan een van hem & daardoor had access tot al mijn mail & mappen, ( computervredebreuk )

    Ik heb de aflevering gezien. Mijn IT leverancier (niet Devlin IT) zet ook alle abonnementen op zijn naam en kan ook remote met mij meekijken.

    Maar ik vind dat super fijn. Ik vind het lastig om bij te blijven op mijn leeftijd en mijn IT leverancier helpt mij daarbij.
    Wel zo handig.

    Ik hoorde alleen bij DevlinIT bedragen van €30,- per maand. Ik betaal nu meer dan het dubbele. Misschien ga ik wel overstappen naar DevlinIT. Want dat scheelt serieus en alles is al zo duur.

    Tevens wil ik nog even kwijt dat ik eens goed heb gekeken naar die vrouw met dat konijn en de 3 tonnen rookwaar op haar smerige bureau in de uitzending. Het is toch raar als zo’n persoon als hobby heeft klachten verzamelen om iemand stuk te maken. Dan ben je toch knettergek?

    Groet Fred