Registeren Inloggen

Vrijdag op tv: Klachtenstroom over telefonische verkoop energiecontracten

Veel consumenten hebben last van ongevraagde telefoontjes van energieverkopers. Dat zegt toezichthouder ACM. Medewerkers van callcenters bellen consumenten met de vraag om over te stappen naar een andere energieleverancier. En deze tussenhandelaars verdienen hier goed aan, maar voor de klant is een overstap lang niet altijd voordeliger.

Overstappen naar een andere energieleverancier

Jan van Nieuwstraten (86) is licht-dementerend en laat zich maar liefst veertien keer overhalen om over te stappen naar een andere energieleverancier. En dat binnen twee jaar. Maar zo’n overstap gaat gepaard met een boete voor het niet uitdienen van een energiecontract. Daardoor pakt een overstap duur uit voor hem. Zijn dochter Jacqueline noemt het schandalig dat deze energiemakelaars ongevraagd mensen bellen. Zij vindt dat energiemaatschappijen en dit soort tussenpartijen haar kwetsbare vader tegen zichzelf zouden moeten beschermen.

In strijd met de wet

Ongevraagde telefonische verkoopgesprekken zijn sinds 1 juli in strijd met de wet. De nieuwe Telecommunicatiewet is die dag in de plaats gekomen van het bel-me-niet-register. Aanbieders van producten of diensten mogen mensen nu alleen nog bellen wanneer zij daar nadrukkelijk toestemming voor hebben gegeven. Maar werkt deze wet wel zoals dat moet? Elles de Bruin bespreekt dit met Edwin van Houten, directeur Consumenten toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

Bijbetalen voor vervoer van scootmobiel

Verder in Meldpunt: een hoge prijs betalen voor de transfer van een scootmobiel. Aukje Kramer (75) boekt met haar zoon haar jaarlijkse reisje naar Turkije. Haar scootmobiel gaat al jaren gratis mee in de transferbus van het vliegveld naar het hotel. Dat staat ook dit keer in de boeking. Maar groot is de verbazing bij Kramer als ze vier dagen na de boeking een mail krijgt van reisorganisatie Corendon. Daarin staat dat ze 196 euro moet bijbetalen voor een privétransfer. Anders kan de scootmobiel niet mee. Corendon wil de zaak niet anders oplossen en dus mengt MAX Ombudsman Jeanine Janssen zich in de discussie. Elles de Bruin bespreekt de kwestie tevens met ervaringsdeskundige en jurist Jiska Ogier. Zij maakt zich hard voor acceptatie van mensen met fysieke beperkingen.

Kijk vrijdag naar Meldpunt om 19:20 op NPO2.

Geef een reactie