Registeren Inloggen

Kent u de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen

Veel consumenten doen online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. Dit signaleren de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie.

Veel meldingen over webshops

De organisaties roepen samen op tot het vooraf checken van onbekende webshops. Vandaag start een campagne met als boodschap: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen. Al deze organisaties krijgen namelijk veel meldingen van consumenten die een online aankoop doen en daarna tegen problemen aanlopen. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat 50 procent van de consumenten afgelopen jaar een probleem had met een online aankoop. De aankoop werd bijvoorbeeld later dan beloofd geleverd, er was iets mis met de producten, ze ontvingen iets anders dan ze bestelden of helemaal niets.

Problemen voorkomen

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM vertelt dat problemen met online aankopen bij alle bovengenoemde organisaties in de top 3 staan van meldingen of aangiftes. “Veel problemen die we zien, zijn te voorkomen als consumenten vóóraf de webshop checken. Daarom slaan we nu de handen ineen om consumenten erop te wijzen dat ze, zeker bij onbekende webshops, reviews moeten checken voordat ze bestellen. Dat kan achteraf veel gedoe schelen.”

Onbekende webshop? Eerst reviews checken, dan bestellen

Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim 59 procent van de consumenten het afgelopen jaar iets bij een voor hen onbekende webshop kocht. Dit is een webshop waar ze niet eerder iets hebben gekocht of van hadden gehoord. Consumenten schatten de risico’s van het winkelen bij een onbekende webshop wel hoger in dan wanneer zij winkelen bij een bekende webshop. Toch gedragen zij zich bijna niet anders. Bij een bekende webshop checkt 43 procent van de consumenten reviews voordat ze iets bestellen. Bij een onbekende webshop is dit nauwelijks hoger, slechts 55 procent. Maar dit percentage moet veel hoger, vinden de samenwerkende organisaties.

Wat kunt u zelf doen?

Het belangrijkste en makkelijkste om vooraf te checken zijn reviews. Zoek op internet het woord ‘reviews’ en de URL van de webshop en bekijk de ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. Of controleer meldingen en aangiftes op de website van de politie. Met zo’n snelle check filtert u de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit.

Organisaties trekken samen op

De betrokken organisaties hebben verschillende taken en belichten de boodschap van de campagne ieder vanuit hun eigen invalshoek. Hieronder beschrijven we wat de verschillende organisaties betekenen voor consumenten.

  • De ACM is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor goedwerkende markten voor mensen en bedrijven. De ACM treedt op als webshops zich niet aan de consumentenregels houden, bijvoorbeeld bij misleiding, en geeft voorlichting aan consumenten via ACM ConsuWijzer.
  • De Consumentenbond verzamelt meldingen, onderzoekt verkopers, voert actie tegen onbetrouwbare partijen en waarschuwt als je bij bepaalde webshops moet wegblijven.
  • Het Europees Consumenten Centrum is onderdeel van het Juridisch Loket. Het ECC geeft gratis juridisch advies over Europese consumentenrechten en staat consumenten bij die een probleem hebben met een (web)winkel in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk.
  • De politie houdt zich onder andere bezig met de opsporing van webwinkels waarbij aangevers het gevoel hebben opgelicht te zijn. Na analyse en onderzoek haalt de politie malafide webwinkels offline, en deelt gegevens met financiële instellingen, om te voorkomen dat meerdere consumenten slachtoffer worden van oplichting. Ook volgt er onderzoek naar de verdachten.

Pas op voor valse webshops tijdens de feestdagen

(Bron: Europees Consumentencentrum, ACM, Fraudehelpdesk, Politie. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Aanvulling:
    -check 99% van de webshops als u iets wilt bestellen.
    -betaal bij voorkeur met creditcard.

    Goede actie van de ACM maar…. typ eens in Google “buy reviews” of “reviews kopen” dan ziet u dat er 10-tallen zo niet 100-tallen bedrijven (vele Nederlands) die voor een kleine vergoeding positieve reviews leveren. Op verzoek leveren ze ook “likes” en/of positieve tweets, facebook reacties, u noemt het, gewoon te koop en zeer voordelig. Dus afgaan op reviews is misschien niet het slimste maar… beter dan niets. Verder verwijs ik graag naar de reactie van SuperBitch.

    […] Kent u de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen […]